Millorar la distribució, reduir transit i cuidar el comerç, les observacions de les caminades veïnals pel passeig

Passejada exploratòria per detectar problemàtiques i necessitats del passeig de la Zona Franca. (Alejandro Flores).

Alejandro Flores

Ja estem al gener i estrenem un any nou. Tindrem també la fi d’un dels processos participatius més esperats pels veïns i veïnes de la Marina: el de la remodelació del passeig de la Zona Franca, la via de transit i comunicació més important de La Marina.

El veïnat s’ha posat mans a l’obra per dir la seva en un procés que acabarà amb una última sessió de conclusions prevista pel 20 de febrer. Allà, s’hi explicaran les queixes, aportacions,  propostes i aspiracions recollides durant tot el procés.

El mes de desembre ha estat un període de força activitat, perquè s’han aprofitat les festes i actes de Nadal, on els veïns i veïnes surten al carrer per gaudir en família, per recollir la opinió de la ciutadania. I el fred no ha impedit que els veïns participin en un procés que ja gairebé s’exhaureix.

Les passejades que es van fer el 15 de desembre eren una de les activitats programades: acompanyar els arquitectes i les tècniques de l’Ajuntament que recullen l’opinió del veïnat, passejant in situ per veure el que funciona i el que no. Prop d’una trentena de persones s’hi van aplegar en cadascuna. 

Durant el Pessebre Vivent, es va fer un mural participatiu on els infants exposaven la seva opinió sobre el passeig de la Zona Franca. (Alejandro Flores).

Es va esmentar l’alt volum de trànsit i el soroll “insuportable” dels milers de cotxes, motos i camions que creuen el passeig cada dia

Entre els temes abordats, el carril bici, la distribució dels contenidors i altres serveis van tenir un ressò important, també es va esmentar l’alt volum de trànsit i el soroll “insuportable” dels milers de cotxes, motos i camions que creuen el passeig cada dia, un total de 17.500 per dia en sentit mar, i 9.500 en direcció muntanya.

Al respecte, la Cristina, veïna de la Marina del Prat Vermell i una de les participants, il·lustrava una queixa comuna: “fixa-t’hi bé, que estic al costat teu, i se’m fa impossible sentir el que dius” explicava a uns tècnics que apunten tota l’estona el que es diu.  D’aquí va sortir la proposta de posar asfalt insonoritzat.

Entre els temes abordats, el carril bici, la distribució dels contenidors i altres serveis van tenir un ressò important

El Xavi Callejas, arquitecte de LINKARK i veí de la Marina, es preguntava si s’havia tingut en compte la quantitat d’esdeveniments que es fan a Montjuïc i a la Fira per dissenyar el nou passeig, tot procurant que hi hagi bona mobilitat, “i encara caldrà comptar amb els partits del Barça quan l’Estadi Lluis Companys els aculli de forma temporal l’any vinent”, observava.

Igualment, Callejas posava sobre la taula la idea de crear un hub de mobilitat al final del passeig: un edifici que servís d’aparcament de cotxes alhora que funcionés com un intercanviador de transport públic. “Arribes amb el cotxe, l’aparques, i ja no el necessites, perquè et mous amb transport públic”, l’aposta serviria per descongestionar el trànsit al passeig de la Zona Franca.

¿On són els comerços de proximitat, els bars i restaurants a peu del passeig? es preguntaven els passejants en passar per l’skatepark, direcció a la Marina del Prat Vermell, espai que encara manté un aspecte de zona industrial. “Foc no hauria de ser una frontera”, se sent.

Els més joves també han dit la seva en un mural on dibuixaven les necessitats i problemàtiques del passeig

Un full DIN A3, dividit en els apartats de mobilitat, activitat econòmica, espais comuns i altres aspectes a destacar, va servir als participants de les dues passejades (la primera, des de plaça d’Ildefons Cerdà a carrer Foc, i la segona, des de Foc fins a carrer A) per deixar constància dels punts febles que trobaven al passeig.  I no només això, sinó que van proposar altres mesures perquè es tinguin en compte al nou disseny d’una via tan reivindicada a la Marina.

I els infants, què en diuen?

Quina idea té la canalla de com ha de ser el nou passeig? Malgrat que encara són massa joves per participar a les sessions de debat, on tècniques, arquitectes i veïnat exposen les seves idees, els més joves també han dit la seva en un mural a les portes del pessebre vivent.

S’hi va instal·lar una capseta amb tot un seguit de dibuixos de diferents escenes: fonts, taules de pícnic, bancs per descansar o fins i tot paperets en blanc perquè dibuixessin les seves necessitats en funció de les preguntes que plantejaven unes tècniques de l’Ajuntament, organitzadores de l’activitat.

El 14 de gener d’11 a 13 hores hi haurà una altra passejada. A més, al gener també hi ha cites els dies 10, 12 i 18 amb les sessions de debats que analitzaran l’activitat econòmica i comercial, la mobilitat, l’espai públic.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.