Batalla de Promesas arriba a la Bàscula

El festival dels nous talents de l’escena urbana arriba a l'espai Jove La Bàscula

Festival Batalla de Promesas
L’Alejandro, “Jano”, fundador de la plataforma i en Joaquín, “Joaco”, speaker de Batalla de Promesas.

Aquest passat dissabte 13 de juliol va aterrar a la Marina una de les majors competicions de batalles de cançons i freestyle a escala nacional. Batalla de Promesas, amb més de mig milió de seguidors a TikTok, 400.000 a YouTube i més de 200.000 a Instagram, ha organitzat un festival amb La Bàscula com a escenari.

Hem volgut conversar amb les cares darrere d’aquest projecte, en concret amb l’Alejandro, “Jano”, fundador de la plataforma, que va venir acompanyat d’en Joaquín, “Joaco”, speaker de Batalla de Promesas.

Pensant en la gent que potser no segueixi aquestes competicions, aquestes batalles de freestyle, podries explicar com funcionen i en què consisteixen?

En el cas d’aquest festival, sobretot seran concerts de música, perquè el nostre projecte va començar com batalles de freestyle i batalles escrites, però ha acabat més amb batalles de cançons.

Però, òbviament, també hi haurà freestyle, que és, bàsicament, rap improvisat on cadascú va fent els seus patrons i construint els versos segons el que li diu l’altra persona.

Moltes vegades la gent es pensa que aquesta mena de batalles es basen només en l’insult o en faltar el respecte a l’adversari, però va molt més enllà d’això. Hi ha més complexitat, i un entrenament de la ment molt important, per exemple. Els freestylers professionals entrenen entre 8 i 10 hores al dia per tenir la capacitat i agilitat mental de respondre durant les batalles. És gent que s’ho treballa molt.

Com neix Batalla de Promesas? Què us motiva a fer realitat aquest projecte?

Doncs mira, vaig començar el grau de Comunicació Audiovisual i el primer any de carrera ja em va néixer aquest neguit i aquesta idea al cap.

Anava a batalles de freestyle, que s’organitzaven als voltants del MACBA, per exemple. Alguna vegada havia anat a rapejar, perquè també em dedicava a això, i m’havia trobat que faltaven mitjans audiovisuals. És a dir, que algú enregistrés aquestes trobades, per exemple.

I ja que estava a Comunicació Audiovisual, i tots els meus amics passaven els dies volent anar a llocs o esdeveniments a gravar gratis, els vaig proposar d’anar a aquestes batalles, per després editar els vídeos i difondre’ls.

I vaig decidir preparar unes batalles adaptades al nostre barri, que és el Nen de la Rutlla, al Guinardó. I allà va començar tot, a finals de 2017, exactament.

És un projecte que neix a Barcelona, però ara mateix, quina dimensió té?

Ara ens truquen molt de festivals, ja no només de fora de Catalunya, sinó d’Espanya. De sobte, el projecte, mitjançant les xarxes socials, va esclatar i vam guanyar milers de seguidors a YouTube, Instagram i TikTok, i ens vam llençar a travessar fronteres i obrir el nostre projecte també a altres mercats.

I allà vam començar el projecte amb Urban Roosters, que és qui porta l’FMS (Freestyle Master Series) a Espanya, i vam fer una gira per tot el país. A partir d’aquest moment ens van començar a trucar un munt de festivals d’arreu del territori espanyol.

Ara estem intentant obrir noves portes, i ja hem estat a l’Argentina, a Mèxic, República Dominicana o Colòmbia.

“Fem el festival per descobrir i obrir oportunitats als nous talents de la música urbana”

Parlaves també de la cobertura que es feia d’aquestes batalles de promeses, que tenies aquesta visió de gravar-ho, per exemple. La batalla de la Marina, a part de venir presencialment a La Bàscula, com es podrà seguir?

La idea és que a l’escenari gran hi hagi la plataforma Infinitum, que es dedica a retransmetre festivals des del món virtual, des del metavers.

Llavors, retransmetran des del metavers a l’escenari principal. Encara no sabem si en directe, o si amb 24 hores de retard, però també serà com un fals directe.

De la mateixa manera, per part nostra ho gravarem tot i es penjarà al nostre canal de YouTube.

Què heu preparat per al dia 13 de juliol? De què podrà gaudir la gent que s’apropi a La Bàscula?

De tres i mitja a cinc tindrem les batalles de cançons, que seran en format underground, és a dir, com se sol fer moltes vegades als parcs, en els quals es forma un cercle gegant amb l’audiència, mentre al mig competeixen els artistes.

Per aquest apartat, portem principalment promeses. Alguns d’ells, fins i tot de fora de Catalunya. El premi al guanyador entre aquests 6 artistes és tenir un espai al festival de l’any següent, com a concert.

De cinc a nou ja són els concerts com a tal, amb dos escenaris, el petit que a l’interior i el gran a l’exterior. En total tindrem 18 artistes, entre els dos escenaris.

La gent pot apuntar-se a les batalles o ja teniu els artistes contactats prèviament?

La intenció del festival és portar als artistes que més èxit han tingut al nostre canal de YouTube durant aquests 7 anys que porta en funcionament.

Un exemple és la Kir4, que amb un tema va aconseguir 6 milions de visites. En funció d’on fem els festivals, intentem portar els artistes que són coneguts i rellevants en aquella zona. Fem una mica de fan service, què és el que funciona millor. Al final, el que li crida l’atenció a la gent i el que els motiva a venir és el cartell.

Tot i això, com bé indica el nom del festival, també tractem de donar oportunitats a aquells que estan començant. Aquests seran els que actuaran a l’escenari interior. Considerem que per ells és una oportunitat molt gran per donar-se a conèixer i aconseguir més repercussió en el panorama.

Quin preu tindrà l’entrada?

Hem intentat que l’entrada tingui un preu popular i sigui la més barata del mercat. Ens agradaria moltíssim que fos gratuïta, però aleshores aquest projecte no podria sobreviure [riures].

De totes maneres, creiem que l’hem posat a un molt bon preu, ja que venir a l’espectacle costarà 6 euros. T’ho inclou tot, per descomptat, l’espectacle a l’escenari gran, al petit, les primeres batalles…

Quina acollida solen tenir aquests festivals? Quina previsió de gent teniu per aquests dies?

En cas que s’exhaurissin les entrades serien 700 persones. Després està tot l’equip i tots els cantants, però, diguem, gent del públic que ve serien 700. Igualment, aquest és el màxim que podria venir, que això no vol dir que es venguin totes.

De moment, estem movent-nos, fent molta promoció i la resposta ha estat bastant bona. La gent està comprant les entrades i fent costat al projecte.

També hi ha d’altres entitats involucrades en el festival.

Sí, la primera d’elles és, evidentment, La Bàscula, que ha posat tot el seu personal i tot el seu equip al servei d’aquest projecte i ens ha acollit d’una manera increïble.

També comptem amb l’ajuda de l’Ajuntament de Barcelona que, com sempre, intenta donar suport a tot el que es va fent a la ciutat.

La resta d’organitzacions que formen part del festival són marques que fa anys que intenten que BDP continuï creixent. Com per exemple, Pictolín, que és una marca de caramels, Infinitum, la marca del metavers de la que hem parlat anteriorment, Picheo, que és una barberia d’un amic nostre, Kannumo, que és una marca que intenta ajudar a la gent que vol deixar la marihuana amb cannabidiol (CBD), un substitutiu perquè la gent no fumi, i Engorile, una marca de cervesa del Montseny que ara s’està posant de moda.

“Som una plataforma per a artistes emergents, per tal que puguin donar-se a conèixer”

Quins altres projectes teniu a l’horitzó?

Hem d’anar a molts festivals, en tenim diversos de programats. No se’n poden dir noms encara, perquè els han d’anunciar ells.

Per altra banda, volem repetir a República Dominicana, a l’Argentina, a Mèxic… Mèxic ens va donar molt bons resultats, tot i que no hi anàvem massa confiats, perquè era la primera vegada que visitàvem el país i no sabíem quina seria l’acollida. Però la veritat és que van saber reaccionar a la marca i al projecte de manera molt positiva.

A l’Argentina ja n’hem fet dos i volem fer un tercer, i veure la possibilitat de seguir parlant amb altres països per fer el mateix.

Al final, Batalla de Promesas és una plataforma per a artistes emergents, per tal que puguin donar-se a conèixer. Hi ha diners per contractar a un artista amb molts números, però la idea és poder repartir aquests entre molts altres que tot just comencen a tenir repercussió, i que, d’aquesta manera, tinguin un espai professional on cantar, i experiències en festivals, que vegin com funciona i com és estar damunt d’un escenari.

Centrant-nos en Batalla de Promesas, quanta gent hi sou treballant?

Som dos. Els aquí presents [riures]. El que passa és que els artistes tenen mànagers que ens faciliten les coses, les marques ens ajuden molt també. És una empresa que requereix una quantitat de temps i treball molt gran.

La part positiva és que, de moment, puc viure d’això. I en “Joaco” també hi està entrant, a poc a poc. Aquest cercle gegant que sembla que és BDP, després és molt petit quan el coneixes en petit comitè. Això és el que importa, al final.

Jo ho vaig  crear, però el Joaquín és qui ven tots els festivals i ajuda en l’organització, muntatge i més.

És curiós perquè la gent es pensa que hi ha 6 o 7 persones, però res més lluny de la realitat [riures].

Us deixo un minut d’or per si voleu dirigir-vos a l’audiència

Més que res dir que estem molt motivats amb el festival i que portem talents de tota Espanya. Ve la Julia Cry, que és murciana, ve la Kir4, que és gallega, el Nerze, que és de Caceres, i molts altres.

A més a més, també portem artistes que toquen tots els registres i estils musicals. És a dir, que no es pensin que serà només hip-hop, sinó que també portem gent que canta flamenc, per exemple.

Volem incitar al públic a què vingui, que s’atreveixi a acostar-s’hi a descobrir nous talents, perquè de veritat que alguns d’aquí segurament en 5 anys estaran en els grans cartells de festivals, i és l’oportunitat de dir “jo el vaig veure quan tot just començava”.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.