La companyia ha establert les seves línies d’actuació amb la voluntat de contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible recollits per les Nacions Unides
Transports Metropolitans de Barcelona, l’operadora referent en l’oferta de mobilitat del seu territori, conscient del seu paper en relació amb els valors de servei públic ha vehiculat a través d’un Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat (2022) la seva contribució a un model de desenvolupament sostenible i a una societat més equitativa i integradora. Una proposta en consonància amb el Pla Estratègic de TMB 2025 que marca les línies mestres dels compromisos i objectius de la companyia per als pròxims anys.
Dins el document es deixa constància de la voluntat de contribuir a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) recollits a l’agenda 2030 de les Nacions Unides, on juguen un paper destacat aquestes intencions amb la sostenibilitat mediambiental i la lluita contra el canvi climàtic, entre d’altres.
En aquest sentit, el Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat (RSiS) estableix cinc eixos d’actuació que inclouen àmbits com la gestió responsable, ètica i transparent, l’accessibilitat, el compromís amb la societat i les generacions futures o l’aportació de valor ambiental. Aquest document s’ha desenvolupat amb l’horitzó 2030, i té la voluntat de fixar la responsabilitat social com un element transversal en totes les accions de la companyia.
Cinc eixos d’actuació amb compromisos efectius
Actualment, la companyia ofereix a Barcelona i la seva àrea metropolitana un transport urbà amb un ferm compromís envers la descarbonització, l’eficiència i la sostenibilitat. En aquesta línia d’actuació, TMB ha fet una clara aposta per la tracció elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. Un clar exemple és la voluntat actual de convertit la flota d’autobusos en una flota verda d’emissió zero o la renovació dels vehicles de metro amb nous trens més accessibles i sostenibles.
Les polítiques d’eficiència energètica també formen part d’aquesta estratègia i, per aquest motiu, l’empresa ha elaborat un pla d’eficiència econòmica i d’estalvi que impulsa un seguit de projectes i actuacions innovadores a la companyia per reduir el consum elèctric i les emissions CO₂, la majoria de les quals ja estan en marxa o s’executaran aviat.
Entre les propostes podem trobar l’optimització de la conducció automàtica de la xarxa de metro, la recuperació de l’energia de frenat, migrar l’enllumenat de la xarxa a tecnologia LED, un nou sistema de gestió intel·ligent de ventilació i la generació d’energia fotovoltaica, entre d’altres, amb la finalitat d’aconseguir un estalvi energètic, ambiental i econòmic.
A més, l’accessibilitat, l’equitat o la lluita per la diversitat i la igualtat són altres dels fonaments del pla que han estat reconeguts internacionalment de forma recent. Aquests valors clau s’estan fomentant tant des de les xarxes que opera TMB com a la mateixa empresa.
El Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat inclou també tots els indicadors que permeten fer el seguiment de l’aplicació del full de ruta d’actuació de l’empresa i que es duu a terme de forma transversal a tota l’organització en consonància també amb el Pla Estratègic TMB 2025, el qual s’està aplicant i marca diverses fites com aconseguir que l’any 2025 el 65% dels desplaçaments a Barcelona es facin en transport públic o el fet que es redueixen anualment en 17.000 tones de CO₂ les emissions.