Canvis al sector de l’automoció

    Continua la incertesa per a les plantes de Nissan

    Alejandro Flores

    Les negociacions per decidir el futur de les plantes de Nissan situades a Barcelona han continuat durant tot l’estiu. Les plantes de la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac s’enfronten a un futur incert arran del seu tancament, previst que sigui definitiu el 31 de desembre d’aquest mateix any. Ara, un total de set empreses lluiten per impulsar llurs projectes, un moviment que ajudarà a mantenir gran part dels llocs de treball directes i indirectes que es podrien perdre en el cas que les plantes tanquessin de manera definitiva. Per altra banda, Seat negocia la posada en marxa d’un ERTO que afectarà prop de 1.300 treballadors diaris.

    Pel que fa al futur de la Nissan, les negociacions estan sent moderades per una comissió de treball integrada per la mateixa empresa, sindicats, Govern espanyol i Generalitat de Catalunya. El secretari general de la Indústria i de la PYME, en Raül Blanco, va assegurar a un debat organitzat per la Comissió d’Economia Catalana del Col·legi d’Economistes que les negociacions “no estan sent fàcils, però hi ha projectes i estem convençuts que reindustrialitzarem una zona tan emblemàtica com la Zona Franca i les plantes complementàries”. 

    Per ara, una de les ofertes que més ressò ha tingut és la de la belga Punch, una empresa que aposta per la inversió de 650 milions d’euros en noves instal·lacions i tecnologies que donin impuls a nous productes. A més, garanteix la creació de 2.000 llocs de treball cap a finals de 2025, a més de mantenir la majoria dels llocs de treballs directes i indirectes que, ara mateix,  es troben en perill de desaparèixer si no hi ha acord. “Les instal·lacions de Barcelona són perfectes per a les ambicions de Punch, tenint en compte les nostres necessitats de mà d’obra qualificada i una base sòlida de proveïdors”, assegurava el CEO de Punch, Guido Dumarey. 

    També està l’opció dels projectes d’Inzile i QEV Tech Holdings, un hub català que té la intenció de fabricar furgonetes elèctriques, tot i que en un menor volum que Nissan en fabricava. Així doncs, no ocuparia tota la planta de la Zona Franca, malgrat que asseguraria la creació de 4.000 llocs de treball directes i prop de 10.000 indirectes mitjançant una xarxa de proveïdors, tot això amb l’ajuda d’una inversió de 1.000 milions en els pròxims cinc anys. D’aquesta manera, el conglomerat d’empreses que impulsen aquest projecte convertirien Barcelona en capdavantera de la fabricació de components per a la mobilitat elèctrica. 

    Una de les sorpreses del procés de negociació ha sigut la renaixença de la mítica Ebro, que vol tornar a l’asfalt amb una pick-up elèctrica fabricada a les plantes de la Zona Franca. L’empresa d’energia renovable Acciona ja ha avançat que, si la proposta d’Ebro sortia endavant, encarregaria un nombre determinat de furgonetes per a diferents usos als seus parcs. L’any 2022 tenen la previsió de fabricar 4.000 unitats. 

    En tot cas, les diferents propostes semblen anar encaminades a mantenir la línia sostenible que ja estava aplicada a les plantes de Nissan, on la e-NV200 (una de les furgonetes elèctriques més conegudes de la marca) feia de Barcelona capdavantera de la fabricació de vehicles i components elèctrics automobilístics a Catalunya. Així doncs, no serà fins a principis del mes d’octubre quan la comissió de treball negociï el contracte final amb els diferents projectes, i també quin serà el futur de les plantes de Nissan Barcelona a partir de l’any vinent. 

    Des de SIGEN-USOC, el sindicat majoritari, han difós un comunicat junt amb altres sindicats per pressionar el Govern en el procés de negociació, que està “en la seva fase decisiva”. També recorden que es tracta d’un procés que no s’acabarà fins que “es garanteixin les condicions dels treballadors i treballadores” de la planta.

    Seat fa un ERTO que afectarà 11.348 treballadors.

    Pel que fa als expedients de regulació temporal d’ocupació que es posaran en marxa a les plantes de Seat Barcelona, i en especial la de Martorell (malgrat que també afectaran a la de Zona Franca), obeeixen a les incidències en l’abastiment de chips que pateix la companyia des de fa uns mesos. La demanda de vehicles no ha parat d’augmentar, i ja es situa en nivells anteriors a la pandèmia. Aquest ERTO afectarà un total d’ 11.348 treballadors entre el 27 de setembre i el 30 de juny de 2022 fins que la crisi dels semiconductors, que és una problemàtica global i que afecta companyies de tot el món, no comprometi la producció de les fàbriques d’automòbils i altres productes tecnològics.

    La crisi dels semiconductors neix arran de l’augment considerable de la demanda en tecnologia durant els primers mesos de la pandèmia. Ordinadors i telèfons mòbils en veien créixer la demanda, impulsada per la implementació del teletreball a moltes empreses i les classes en línia a escoles, instituts i universitats d’arreu del món. Aquest augment tan important de la demanda en aparells electrònics ha provocat una escassetat de components com els chips i semiconductors, que s’utilitzen tant per a la fabricació d’ordinadors i targetes gràfiques com per a automòbils. El problema ve quan la producció d’aquests components està en mans de poques companyies, el que dificulta la seva producció en massa i de manera diversificada.

    D’aquesta manera, el sector de l’automòbil a Barcelona viu moments de canvi, ja sigui per interessos estratègics de les pròpies empreses o per crisis globals que afecten una multitud de companyies arreu del món. Els sindicats de Nissan i Seat han dut a terme negociacions perquè l’impacte d’aquests canvis afecti el menys possible la plantilla de les plantes de Barcelona, ja que les sinèrgies amb l’entorn també es poden veure afectades per les decisions que es prenguin.

    FES UN COMENTARI

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.