Entra en vigor la normativa IMO 2020 que limita el contingut de sofre del carburant dels vaixells

PORT DE BARCELONA 2019

El passat 1 de gener del 2020 va entrar en vigor la normativa IMO 2020, que limita el contingut de sofre dels carburants marítims a un màxim de 0’5%, fet que comportarà una reducció molt important de les emissions del transport marítim a tot el mon.

El Port de Barcelona, que té en el creixement, la competitivitat i la sostenibilitat els seus eixos estratègics, recolza plenament l’aplicació d’aquesta normativa que té l’objectiu d’impulsar la sostenibilitat del transport marítim. És, sens dubte, una iniciativa que s’alinea amb les diferents accions que el port està posant en marxa per minimitzar l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn i contribuir a que aquesta es desenvolupi sota criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental.

La nova normativa ha estat impulsada per l’Organització Marítima Internacional (International Maritime Organization-IMO), l’organisme de les Nacions Unides responsable de la seguretat i la protecció de la navegació y de prevenir la contaminació generada pels vaixells.

Fins ara, el màxim de sofre permès en els combustibles per a vaixell a tot el món era del 3,5%, tret de les Àrees de Control d’Emissions establertes al mar del Nord, mar Bàltic i costes de Nord Amèrica,  on és obligatori navegar amb dièsel marí amb un contingut màxim del 0,1% en sofre. L’OMI calcula que la mesura permetrà deixar d’emetre anualment 8,5 milions de tones d’òxids de sofre (SOx) a l’atmosfera, el que significa una reducció del 77% d’emissions d’aquest tipus generades pels vaixells.

Millores pels humans i pel medi

La limitació del contingut de sofre en el combustible marítim i la conseqüent reducció de les emissions de SOx comportarà una millora de la qualitat de l’aire que afectarà positivament als humans que es troben a prop de ports i zones de navegació marítima, com és el cas de Barcelona. De la mateixa manera, tindrà un impacte positiu en els medis terrestres i marins, ja que contribuirà a reduir la pluja àcida i l’acidificació dels oceans.

En el mateix sentit que l’Organització Marítima Internacional, el Port de Barcelona porta més de dues dècades treballant en una estratègia mediambiental per minimitzar l’impacte de la seva activitat sobre la qualitat de l’aire, de l’aigua i del terra. Bona part de les accions s’estan desenvolupant dins del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, que s’aplica des de 2016, i que reuneix un total de 53 accions específiques agrupades en 9 línies de treball, entre les quals destaquen les emissions dels vaixells; emissions de trànsit rodat; emissions de maquinària de terminal; potenciació del transport ferroviari i del short sea shipping; i la mobilitat sostenible de les empreses situades al Port.

Un model basat en energies renovables

Actualment, el Port de Barcelona està treballant en el procés de transició energètica per tal d’aconseguir un model basat en energies renovables, en compliment dels objectius que s’han fixat la UE i l’OMI           -derivats dels Acords de París-  per a la reducció d’emissions en l’horitzó de 2030 i 2050. Les principals actuacions són la promoció de la generació d’energia renovable, fotovoltaica i eòlica, a la zona portuària; la promoció de nous combustibles de zero emissions de carboni per a vaixells, vehicles pesants i maquinària de terminal; i l’electrificació dels molls per permetre la connexió elèctrica dels vaixells.

Aquesta darrera és una de les principals actuacions que el Port està desenvolupant per a reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, un projecte al qual es destinaran uns 60 milions d’euros i que es durà a terme en un termini de vuit anys. Amb l’electrificació progressiva dels molls, que evitarà les emissions dels motors auxiliars dels vaixells durant la seva estada a port, es reduiran les emissions contaminants de gasos i partícules en suspensió.

Es preveu que la connexió elèctrica dels vaixells en els principals molls permetrà reduir un 51% les emissions contaminants en òxids de nitrogen i un 25% les de partícules en suspensió l’any 2030, en relació amb les emissions de 2017.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.