Jesús Martínez
Nombroses marquesines d’autobús dels barris de La Marina apareixen destruïdes
Els vàndals van arrasar Roma. Els vàndals, vinguts de les Germanies, van baixar per França, van creuar la Península ibèrica, es van concentrar al nord d’Àfrica i després van pujar per Itàlia. Al 455 d. C., Roma queia als seus peus, i l’emperador Petronius Maximus els retia homenatge. Poc després, l’Imperi romà veuria la seva fi. Avui, els vàndals no remeten a les hosts dels cabdills Gunderico, Genserico i Huneric. El diccionari no deixa lloc a dubtes: «Persona incivilitzada que comet accions destructives contra la propietat pública».
Els vàndals que destrossen el mobiliari urbà, el que és de tots.
Al novembre d’aquest any de pandèmia, un o diversos vàndals han malmès diverses marquesines d’autobús dels barris de La Marina-Zona Franca.
Les marquesines, en què s’insereix publicitat institucional i de diferents empreses, pertanyen a l’Ajuntament de Barcelona, i la seva propietat depèn de la segona tinença d’Alcaldia, relativa a les àrees d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat («assumeix la prestacions dels serveis municipals vinculats amb l’espai públic i a els serveis urbans que facilitin la vida dels ciutadans que viuen i treballen a la ciutat»). Al capdavant, la regidora Janet Sanz (Barcelona en Comú).
Les marquesines danyades no les gestiona l’Ajuntament de Barcelona, sinó l’empresa Clear Channel Espanya («Revolucionem la comunicació»), que fins al 2018 també posseïa la concessió de l’explotació del servei de Bicing («Mou-te de forma sostenible per Barcelona!»). De la pàgina corporativa: «Clear Channel Espanya renova per dos anys més la gestió del contracte de mobiliari urbà de Barcelona. La concessió es destina […] al manteniment de punts d’informació a l’usuari, marquesines d’autobusos, taulers d’informació municipal, lavabos, columnes de lliure expressió i tòtems singulars».
Les destrosses
La relació de les parades d’autobús amb els expositors publicitaris destrossats és aquesta:
- Interior de la parada d’autobús Mare de Déu de Port-L’Anoia, per on passa el V5, que uneix aquests barris de renda baixa amb Pedralbes, a Sarrià-Sant Gervasi. A l’exterior, publicitat del Nou Arteón, cotxe de la marca Volkswagen («No podràs evitar-ho: conduir vol dir ser el centre de totes les mirades»).
- Interior i exterior de la parada d’autobús Ferrocarrils Catalans-Aviador Duran, per on passa, a més del V5, el 13 (Mercat de Sant Antoni-Parc de Montjuïc) i el 125 (La Marina-Pla de Nou).
- Exterior de la parada d’autobús Ferrocarrils Catalans-Alts Forns, per on passa el 13. A l’interior, publicitat del mateix cotxe blau elèctric.
- Exterior de la parada d’autobús Zona Franca-Cisell, per on passen l’H16 (Passeig de la Zona Franca-Fòrum Campus Besòs) i el N1 (Zona Franca-Plaça Catalunya-Trinitat Nova). A l’interior, més anuncis de vehicles nous de trinca.
- Exterior de la parada d’autobús Mineria-Font Florida, per on passa el V5 i que ja ha estat reposada amb publicitat de la cadena de restauració La Tagliatella («Et regalem una ració de pane amb cada comanda per emportar»).
Altres parades també han estat trencades, però els serveis municipals ja les han reparat. En la majoria de casos, una cinta de colors blanc i vermell evita tocar els desperfectes.
A la muntanya de Montjuïc, moltes més marquesines han estat destruïdes, com la que hi ha davant de la Fundació Joan Miró («Art, arquitectura i paisatge»), per on passen els autobusos 55 (Plaça Urquinaona-Parc de Montjuïc) i 150 ( Plaça Espanya-Castell de Montjuïc). Totes les parades de l’avinguda de l’Estadi, inservibles.
Modus operandi
En tots els casos, el gruix vidre de la marquesina ha estat fet miques amb un objecte contundent –potser un martell– que ha colpejat l’angle inferior esquerre. Amb la seva metòdica observació, Sherlock Holmes hauria trobat alguna pista. Per ara, només hi ha conjectures: del vàndal a la venjança laboral d’un empleat passant per la trama conspirativa relativa a les llicències, les permisos i les prerrogatives de les licitacions.
Una veïna d’El Polvorí va presenciar la següent escena: «Fa cosa de mes i mig en passar per la parada del bus hi havia una furgoneta, que vaig deduir que era de neteja perquè posava clean o alguna cosa així. No li vaig donar importància fins que va sortir una persona amb pinta d’operari i va trencar el vidre de la marquesina. Era madrugada i no em vaig voler tenir a preguntar res».
Els escombriaires ja han recollit els trossets de cristall.
Les marquesines de l’Ajuntament de Barcelona que gestiona Clear Channel Espanya les gestionava abans l’empresa JC Decaux («Construint la identitat de les ciutats»): «[El 2008] JC Decaux va guanyar el concurs de marquesines d’autobusos, en detriment de CEMUSA, i va realitzar una versió millorada de la marquesina “Palio” groga que resolia alguns dels problemes que plantejava la primera. El canvi d’ubicació dels panells informatius, abans situats sobre el seient, feia més fàcil la seva consulta. També l’estabilitat del banc va ser millorada i es va incorporar al sostre una petita protuberància que guardava celes fotovoltaiques que servien per il·luminar focus de llum led del sostre, que s’encenen davant la presència dels usuaris. El panell publicitari va créixer una mica més, per a poder albergar pantalles que indica el temps per al proper autobús».
La casa sense escombrar
Preguntats per aquest reporter, els representants de Clear Channel Espanya li passen la pilota a l’Ajuntament de Barcelona: «Les marquesines no són nostres, són de l’Ajuntament». Afegeixen: «Això [els desperfectes] sembla que no ha estat casual i hi ha una intencionalitat en això, pel que s’ha posat en coneixement i s’ha denunciat a la Guàrdia Urbana. Les raons per les quals s’ha vandalitzat les desconeixem».
La Guàrdia Urbana no es pronuncia.
Els Mossos d’Esquadra no es pronuncien.
L’Ajuntament no es pronuncia.
I així estem. Amb els vàndals solts i, entre uns i altres, la casa sense escombrar.