La Gran Batuda Gitana, el documental que recupera un capítol ocult de la història

La cineasta Pilar Távora dialoga amb Mariví Cortés sobre un dels episodis més foscos i silenciats d’Espanya

La cineasta i la comunicadora conversen sobre l'impacte de la història en el poble gitano.

La cineasta sevillana Pilar Távora ha estrenat el documental La Gran Batuda Gitana. Història d’un genocidi, que recupera un dels episodis més foscos i silenciats d’Espanya: la persecució i l’empresonament massiu del poble gitano entre 1749 i 1765, conegut com la Gran Batuda o Presó General de Gitanos. El film, presentat en ciutats com Sevilla, Madrid o Barcelona i en festivals internacionals, vol donar a conèixer un intent d’extermini esborrat dels llibres de text i encara desconegut per a la majoria.

A Barcelona, la presentació es va fer el 28 de juliol, coincidint amb el Dia de la Lluita contra l’Antigitanisme i en el marc dels 600 anys de l’arribada del Poble Gitano a la península Ibèrica. La sessió va incloure una benvinguda institucional i un col·loqui conduït per Marví Cortés, conductora del programa Dicen de La Marina FM i membre de l’associació Espai Escola Dominical Undebel, que va obrir un diàleg sobre memòria i dignitat del poble gitano des de la sensibilitat i la proximitat.

Távora —“narradora compromesa amb allò que es vol mantenir a la foscor”— subratlla que comprendre la Gran Batuda és essencial per entendre el present del poble gitano i les seves ferides col·lectives. El documental és accessible per al gran públic i ajuda a contextualitzar pràctiques i pors arrelades: per exemple, explica com la divisió entre gitanos i “paios” i l’extrema cura pels infants tenen origen en les detencions indiscriminades i els embargaments que van desposseir famílies senceres de béns i criatures.

Des d’aquesta memòria històrica —documentada i encara massa absent de l’esfera pública— s’entenen també segregacions persistents (urbana, educativa i l’aïllament social) que avui comencen a estudiar, analitzar i divulgar investigadors amb arrels gitanes. La crida del film és clara: reconèixer la memòria i combatre l’antigitanisme des del coneixement, la justícia i el respecte a una cultura viva.

Pilar Távora és directora, productora i guionista andalusa d’origen gitano, pionera amb productora pròpia i amb una trajectòria marcada pel compromís social i feminista. Ha treballat en cinema, teatre, televisió i flamenc; des de 2019 forma part del Consell Audiovisual d’Andalusia. Activista antifranquista i vinculada a l’andalusisme polític, ha estat candidata per Izquierda Andalucista. Guardonada amb la Medalla d’Or de la Creu Roja i el Premi Andaluz Gitano, entre d’altres, és autora de films com Yerma, Madre amadísima i Salvador Távora: la excepción.

L’acte, organitzat per la Federació d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGiC), va comptar també amb la participació de Pedro Aguilera Cortés, comissionat de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.