El Port Vell és el punt d’unió entre la ciutat i el Port de Barcelona, l’espai on conflueixen el dia a dia dels ciutadans i l’activitat portuària. En conseqüència, una de les zones més dinàmiques, atractives i especials de la capital catalana. Amb l’ànim de preservar aquesta singularitat i apostar per un model comercial, però també de lleure, que miri al mar i obri cada vegada més els espais portuaris a les persones, el Port de Barcelona ha presentat el nou Pla Estratègic del Port Vell (2025-2030).
En un acte en què van participar el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i el director del Port Vell, David Pino, s’han exposat els eixos estratègics i accions de referència del Pla, que es posarà en marxa l’any vinent i té una durada prevista de cinc anys. “Un document que neix de la voluntat de consolidar el Port Vell com un referent global de port ciutadà diversificat, innovador i sostenible”, ha assegurat Pino. En el quinquenni que contempla el Pla, es preveu una inversió de 250 milions d’euros públic-privats al Port Vell, que guanyarà 15 hectàrees cap al sud, als molls de Barcelona, Sant Bertran i Pescadors, i que s’afegiran a les 70 que té actualment. “Amb el nou Pla Estratègic, volem fer més Port Vell i que sigui més ciutadà”, ha explicat Lluís Salvadó durant la presentació.
Com a objectius estratègics, el Pla contempla assolir una major integració del port-ciutat promovent el caràcter marítim del territori; completar la transformació urbanística i energètica; assolir més de 10.000 treballadors (30% dels quals dedicats al sector nàutic) i incrementar el nombre d’start-ups, scale-ups i corporates localitzades al Port Vell, també amb un mínim del 30% vinculat al sector marítim-logístic-portuari.
Un Port Vell més obert a la ciutadania i sostenible
El Port Vell és l’àrea més antiga del Port de Barcelona i la que té un contacte i relació més clara amb la ciutat i les persones. El territori compta amb més de 25 milions de visites anuals i es caracteritza pel seu caràcter mixt: ciutadà i turístic.
El Pla Estratègic del Port Vell (2025-2030) recull accions específiques pensades per fer del Port Vell una àrea més ciutadana del que és actualment mitjançant la realització d’activitats culturals, esportives i lúdiques relacionades amb el mar i facilitant la integració amb la ciutat i la mobilitat interna. També, desplaçant cada vegada més l’activitat del Port Vell cap al sud, en àrees fins ara dedicades a l’activitat comercial o de transport de passatgers.
En aquesta línia, David Pino ha destacat projectes com “la reforma del moll Barcelona i la connexió amb el moll Drassanes, que suposarà l’obertura del World Trade Center al mar, o la transformació dels tinglados del moll Oriental, un espai polivalent que el Port vol consolidar com un actiu sociocultural de la nostra ciutat”. A més, el Pla contempla enfortir la mobilitat interna de ciutadans i turistes en mitjans aquàtics, amb el transbordador entre els molls d’Espanya i el de Pescadors, i incrementar i millorar els espais de passeig.
Tota aquesta obertura d’espais i rehabilitació d’infraestructures s’engloba dins de la que és considerada la segona gran transformació del Port Vell, que no només planteja millores urbanístiques, sinó també energètiques. En aquest sentit, es dissenyaran i desenvoluparan cinc illes climàtiques i zones verdes amb elements urbans que incorporin la generació, ús i emmagatzematge d’energies renovables.
Més treballadors i empreses vinculats al sector marítim
Un altre dels fonaments del Pla és incrementar el caràcter marítim del Port Vell a partir de l’increment de treballadors i empreses vinculats al sector. El Port de Barcelona es marca com a objectiu estratègic assolir abans de 2030 més de 10.000 treballadors al Port Vell i que un mínim del 30% es dediqui al sector nàutic, a les marines i clubs del seu territori: Marina 92, Marina Port Vell, Marina Port Vela, Barcelona Nàutic Center, Reial Club Marítim i Reial Club Nàutic.
Al Pla, també s’hi recull la ferma voluntat de posicionar el Port Vell en l’àmbit internacional com a districte innovador i augmentar la presència d’start-ups, scale-ups i corporates, i que un mínim del 30% d’aquestes estigui vinculat al sector marítim-logístic-portuari. Des d’aquesta perspectiva, un dels grans projectes de referència és el Blue Tech Port, l’espai d’innovació del Port de Barcelona per a empreses relacionades amb l’economia blava, que entrarà en una nova fase amb la creació de nous espais als “tinglados” del moll de Sant Bertran.
“Per poder crear una imatge distintiva en termes de negoci i innovació, no només contemplem l’increment d’empreses en el territori del Port Vell, sinó que també fomentem l’aterratge del talent, per poder convertir el Port de Barcelona en un centre de formació avançada de referència marítim-portuari-nàutic amb equipaments integrats propis”, ha explicat el president del Port de Barcelona. D’aquesta manera, l’Institut de la Nàutica de Barcelona i l’Institut de Logística de Barcelona ampliaran els seus programes de formació professional amb nous màsters universitaris vinculats a l’economia blava.