Alejandro Flores
Quan ets un infant, és difícil tenir present les dinàmiques de portar una vida saludable. Que si hem de menjar tal cosa, que si hem d’evitar unes altres, fer esport tants dies a la setmana… tot plegat cal d’una educació que, sovint, tardem molts anys en adquirir i tot depèn del context social i econòmic on hem crescut.
Segons l’estudi ‘Infància i Salut a Catalunya i Espanya’, publicat per la Fundació Pere Tarrés l’any 2020, els nens i nenes de 0 a 14 anys amb un nivell socioeconòmic més baix tenen més risc de tenir problemes de salut com ara obesitat i malalties cròniques i cardiovasculars degut a que passen més temps davant de les pantalles, la mala alimentació, i perquè porten un estil de vida més sedentari que els nens i nenes de classes altes.
L’estudi també apunta a una escletxa de gènere, ja que les nenes de famílies amb menys ingressos són les que menys esport practiquen. Tot això, sumat al fet que els infants amb pocs recursos consumeixen un 12% més productes hipercalòrics i refrescs amb excés de sucre, i un 17% menys de fruita fresca al dia, fa que l’obesitat infantil sigui més freqüent en les classes més baixes (amb un 19,1%) que en les altes (amb un 6,7%).
No obstant això, si s’incideix en la importància de mantenir una bona salut des de la infància, es poden treballar els valors de cuidar el nostre estat físic i mental quan més energia i capacitat d’aprenentatge tenim. Així, una de les poques formes d’incidir-hi és a través d’entitats i organismes que treballen amb l’afany de lluitar per la igualtat d’oportunitats.
I és una tasca gens fàcil, especialment quan aquesta pedagogia es fa a les capes més oblidades de la societat per les administracions públiques.
El Projecte Yáiza fa partícips els infants de la Marina, especialment la població gitana, en la construcció d’una vida saludable amb l’esport i la bona alimentació.
Una d’aquestes iniciatives és el projecte Yáiza, realitzat per la Universitat Pompeu Fabra amb la col·laboració de l’Escola Dominical Undebel i el Casal de Barri de la Vinya, que ha cedit els seus espais per fer-la possible. S’han impartit activitats per fer partícips els infants de la Marina, especialment la comunitat gitana, en la construcció d’una vida saludable amb l’esport i la bona alimentació.
“Durant la pandèmia de la covid-19, vam constatar que la pobresa infantil havia crescut de forma brutal a nivell europeu i s’havia de destinar diners a la infància”, introdueix l’Ábel Bereményi, investigador de la universitat referida. La institució col·labora amb Reaching In, un projecte europeu que té com a objectiu augmentar la participació dels nens i nenes en condicions desfavorides en les decisions públiques sobre les polítiques i serveis relacionats amb la seva salut.
“Augmentar la participació dels nens i nenes en condicions desfavorides en les decisions públiques de la seva salut a nivell local, nacional i europeu”
“La població gitana participa menys en aquest tipus d’activitats, i per això vam plantejar un projecte a diversos països europeus on la infància gitana pugui tenir la veu, opinar sobre el seu estat de salut, i quines coses necessiten a nivell de barri. Una eina per fer-ho realitat era l’esport a través del boxa i la dansa flamenca, i l’altra, amb cursos d’alimentació saludable”, detalla l’Ábel. En uns Jardins de Ca l’Alena plens de famílies, nens i nenes, es van aprofitar les festes de Nadal per fer l’exhibició final del projecte saludable amb una mostra de boxa, flamenc i activitats lúdic-saludables.
La Rosa és àvia d’alguns dels alumnes que participen de les activitats de boxa i de les classes de repàs que es fan al Casal de Barri de la Vinya. Valora molt positivament la iniciativa, perquè “així estan en moviment, els aporta disciplina” i perquè considera que l’esport és una eina que ajuda als nens i nenes a estar “centrats”. L’Eva, per la seva banda, que és mare d’alguns dels alumnes dels tallers, veu l’esport “com una forma perquè els nens i nenes facin pinya alhora que porten una vida més saludable”.
LA YÁIZA, UN EXEMPLE PER AL BARRI
El nom del projecte no és casual i el van escollir els mateixos alumnes dels tallers. “Com és un projecte de salut, li van posar el nom en honor d’una de les seves companyes (la Yáiza), que va tenir problemes de cor i la van haver d’operar”, comenta la Victoria Santiago, de l’Escola Dominical Undebel, i que ha col·laborat en la preparació de les activitats.
“Per a mi, el projecte Yáiza ha estat la descoberta d’una nova etapa molt important perquè m’ha fet aprendre coses molt útils, i gràcies al que he après ja no em canso tan ràpid”, comenta la Yáiza, i la Indiara afegeix: “Ha estat divertit, i mentre el feia sabia que estava aprenent molt perquè m’han ensenyat a menjar saludable; és veritat que he pensat en deixar-ho algun cop, però després de pensar totes les coses bones que aportava, el meu pensament ha canviat”.