El comerç de proximitat ha estat un dels sectors afectats per la pandèmia i ara, gairebé dos anys de crisi sanitària més tard, afronta la campanya nadalenca i la de cap d’any encara amb incertesa però amb més il·lusió. “La clientela està millor que l’any passat, més il·lusionada i animada per celebrar les festes” explica Mei Márquez presidenta de l’Associació de Comerciants i propietària d’Art i Decoració.
Nadal és una de les èpoques més importants quant a vendes i, en general, els comerciants coincideixen que enguany han pujat respecte de l’any anterior. “Potser no arriba a nivells prepandèmia però s’hi aproxima bastant”, coincideix Maribel Martínez, de la Sabateria Jubel, i “l’any 2019 va ser un molt bon Nadal i ara si fem una mitjana segurament ens hi estarem aproximant bastant”, afegeix la Mei.
Un dels factors que ha ajudat a aquesta recuperació ha estat el Bonus Consum, una iniciativa de l’Ajuntament i Barcelona Comerç que ofereix un descompte de 10€ en compres de més de 20€ en els comerços que hi participen. “Com a clienta m’encanta, com a venedora m’agrada i ho veig una molt bona iniciativa”, explica la Maribel, per qui les vendes no estarien funcionat tan bé sense el bonus. L’Enric Navarro, de la Papereria Navarro, explica com “la gent encara té una mica de retenció, però amb bonus es nota una revifada, cada vegada que en treuen la gent s’aboca al comerç de barri”.
Tot i el seu èxit, els comerciants també aclareixen que la iniciativa encara necessita ajustos: “cal millorar la promoció del bonus i l’accés entre les persones que no tenen habilitats digitals”, comenta la Mei, i “la filosofia és d’ajudar al comerç de proximitat però també hi ha grans botigues com FNAC o Abacus que estan a un nivell diferent”, afegeix l’Enric. Però sobretot, el que està afectant més negativament els comerciants és l’endarreriment en el pagament dels bonus. Navarro explica que “som nosaltres que posem per endavant els diners, i això ens condiciona el benefici i la possibilitat de comprar les reposicions”. Al seu torn, la Maribel hi coincideix: “quan són grans quantitat que es paguen de manera endarrerida, ens causa gran tensió”.
Un altre dels factors que està influint en el comerç de proximitat són les restriccions per la Covid-19 i els canvis a escassos dies de les celebracions. Aquest han afectat sobretot la restauració: els canvis d’aforament i el passaport Covid ha estat un altre cop dur pel sector. La Mari Carmen Llerena, de Café i Més està molt disgustada: “ara que el sector tornava a revifar, ens imposen més mesures i la responsabilitat torna a caure sobre nosaltres”. I sobre el passaport Covid hi afegeix “crec que sanitat hauria de buscar altres maneres per controlar els no vacunats, tothom s’hauria de vacunar! però així els qui hem de donar la cara i posar feina extra, sense cap ajuda, tornem a ser nosaltres”.
El canvi de restriccions també ha afectat la venda de producte fresc. La Rosa García, del Mercat de la Marina, ens explica que “enguany les demandes estaven sent una mica més fluixes, ja que tothom s’estava esperant a últim moment pels canvis que poguessin haver”, fet en el que coincideix l’Àngel Sánchez, propietari de la carnisseria Àngel, qui afegeix que “les vendes acostumen a ser bones, de fet l’any passat les vam mantenir, el normal és que molta gent per Nadal compra producte fresc i de major qualitat per impressionar la família”.
Aquest factors que estan fent que les vendes es puguin mantenir es veuen amenaçats en un futur pròxim per la pujada generalitzada de preus, que ja s’està començant ara a principis d’any. De fet, molts dels comerciants han estat aguantant els preus el màxim possible “hem estat molt de temps retenint preus però amb el nou any s’hauran d’apujar”, explica l’Àngel Sánchez, i l’Enric Navarro afegeix: “ja fa un temps que els proveïdors estan avisant i ara ens veiem obligats a fer els ajustos”.
Aquesta pujada de preus acabarà afectant de retruc el comerç. “Un pensionista a qui li costa d’arribar a pagar tot, s’ho mirarà més i gastarà menys, segurament”, explica la Rosa, amb qui l’Àngel coincideix: “abans era m’agrada, m’ho quedo, i ara miren d’equilibrar i no fer massa despeses extres”. A més, la Maribel ens avisa que “la pujada durarà com a poc aquesta temporada i la que ve”. De moment, l’Enric creu que “mentre segueixi el bonus, encara la gent s’animarà a comprar, però quan sortim d’aquest oasi haurem de veure…”
El comerç de proximitat de la Marina té pel davant un futur incert i grans reptes. Tot i això, tenen la fermesa que molts veïns i veïnes, arran de la pandèmia, han redescobert el comerç de barri i cada cop són més conscients de la seva importància.
Andrea Bello