Les escoles obren les portes amb la calma que dona un curs d’experiència amb la Covid-19

Tot i que el virus no ha desaparegut, els centres educatius donen la benvinguda a l’alumnat i les famílies amb la serenor que provoquen les xifres de contagiats, la bona gestió del curs anterior i l’alt índex de vacunació

TEXT: Yaiza Sánchez

Després de l’inici de curs escolar més estrany de les últimes dècades, les aules del barri han tornat a ser freqüentades per l’alumnat i el professorat. Un curs escolar que encara no pot acomiadar-se del tot de la Covid-19, però que s’hi enfronta amb la tranquil·litat i experiència adquirides enmig de les inquietuds de l’any passat.

La serenor està justificada gràcies a l’índex de vacunació a Catalunya, que supera el 90%. Tot i que la canalla és encara pendent de la pauta completa, la malaltia no és tan encomanadissa ni greu entre els infants.

La tornada a la calma dels centres escolars.

“Hem aprofitat el plantejament del curs anterior, amb actualitzacions, ja que ens va funcionar molt bé”, assegura el director de l’Escola Pau Vila, Lluís Mur. A banda de les bones xifres, ha estat crucial l’actitud de les famílies i el professorat. “L’any passat estàvem neguitosos, perquè era una situació nova. Enguany hem estat optimistes, i es nota”, opina la directora de l’Escola Seat, Júlia Beltrán.

Per l’Escola Can Clos és un curs especial. Després de l’amenaça de tancament, en el que l’administració va anomenar “fusió” amb l’escola Enric Granados, roman oberta gràcies a la lluita de les famílies i la implicació del barri. “És dur començar amb la gairebé certesa de tancar al juny, damunt la taula”, reflexiona l’actual directora, Yolanda Cruz, sobre el curs anterior. Tot i el canvi de direcció de l’escola, l’organització ha seguit les petjades de l’any passat, que va ser molt efectiva. “Ens hi sentim molt a gust i això fa que el dia a dia sigui més fàcil”, assegura la secretària acadèmica del centre, Adriana Garcia.

Una de les majors satisfaccions enguany és la presencialitat. “Els i les adolescents estan contents d’assistir a l’institut, tot i que fan veure que no”, bromeja el professor Martí Carandell, de l’Institut Domènech i Montaner. A banda dels avantatges que ofereix l’educació presencial, amb la qual es pot atendre millor l’alumnat, els centres educatius són punts de socialització claus pel jovent. “És una època de canvi personal i viure-ho amb persones que passen pel mateix és maco i necessari”, considera el mestre.

Quines mesures de seguretat hi ha vigents?

La Generalitat ha publicat unes mesures d’obligat compliment per a les escoles i instituts, tot i que s’hauran d’actualitzar en cas d’una variació notable de les xifres. Són les següents:

  1. Bona higiene de mans
  2. A excepció dels grups bombolla de les classes, caldrà mantenir una distància de seguretat 1,5 metres.
  3. L’ús de mascareta és obligatori pels nens i nenes majors de sis anys. Només se la podran treure en espais exteriors quan estiguin en contacte amb el grup bombolla. En cas de relacionar-se amb d’altres, caldrà mantenir-la.

Enguany hi ha novetats, com la diferenciació entre la canalla vacunada i la que ha passat el coronavirus en cas de fer confinament si s’és contacte estret. Un altre dels canvis és l’obertura del menjador, que en alguns centres romania tancat.

I com ha anat  amb el programa Protegim les escoles?

El programa Protegim les escoles va posar-se en marxa durant l’estiu a més d’un centenar d’escoles arreu de Barcelona per crear accessos segurs i millorar les infraestructures. A la Marina són una desena els centres implicats, entre els quals es troben les escoles Pau Vila, Enric Granados i Seat.

“L’entrada de l’hort ha quedat més amable, però no s’han fet cas a les propostes que des de l’escola veiem més interessants”, afirma la directora de l’Escola Seat. “No ha estat negatiu, però es podria haver fet més”, reflexiona Júlia Beltrán.

El cas de l’Escola Pau Vila és similar. El director, en Lluís Mur, informa que al llarg de l’estiu s’han fet petites millores, però d’altres resten pendents d’implementació. Incideix en el fet que Protegim les escoles no ha recollit totes les necessitats que requereix el centre: “L’escola està en un entorn de muntanya i hi ha aspectes que no s’han tingut en compte. Un d’aquests és la rampa pronunciada de l’entrada, que és perillosa, sobretot quan plou”, exemplifica. “La iniciativa ens ha ajudat, però encara hi ha punts de millora”, conclou Lluís Mur.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.