Text i fotografies: Alejandro Flores
L’Institut Montjuïc va inaugurar el passat dijous dia 5 el projecte ‘El Monstre al Laberint’ amb la col·laboració del Gran Teatre del Liceu. Es tractava de presentar-lo als pares i mares dels alumnes que han participat durant tot el curs en diverses activitats creatives al voltant del mite de Teseu i el Minotaure com a eix vertebrador. L’espectacle operístic final serà l’1 d’abril al Liceu.
“El mite de Teseu i el Minotaure és la lluita contra el monstre, aquí concebut com el Sistema, que fa que hi hagi injustícies al món i reptes pels quals lluitar”, explica la Imma Soler, professora de Música. Milers d’immigrants han deixat els seus països d’origen per arribar a un laberint sense sortida, que són les fronteres europees, el Sistema que no els deixa entrar, el ‘monstre’ disfressat de Minotaure. Teseu arriba per donar una solució a aquest caos, i acaba amb l’estigmatització dels immigrants que portem al cap.
Mitjançant diversos panells informatius, els alumnes de l’Institut Montjuïc han mostrat als seus pares i mares totes les activitats que han anat fent durant els últims mesos. Un recorregut que explora les emocions i experimenta amb la nostra part més personal. “Hem utilitzat la introspecció per conèixer quin monstre tenim cadascú de nosaltres a dins per canalitzar emocions i conèixer-nos”, indica la Imma. Aquest ‘jo’ més negatiu és el que, amb el suport dels professors, professores i entitats de La Marina, han explorat i compartit els alumnes del Centre, un treball previ d’empatia necessària per crear una òpera com la que s’estrenarà al Liceu.
Per il·lustrar els reptes que els refugiats han de superar a les fronteres europees –aquesta setmana, com hem vist, la frontera grega amb Turquia s’ha convertit en tot un obstacle per als immigrants que fugen dels seus països d’origen– els alumnes i professors de l’Institut han preparat una activitat conjunta consistent en un laberint imaginari –com les fronteres, grans murs creats pels humans però que no existeixen en la natura– a través del qual els alumnes –ara ficats en la pell dels refugiats– han d’arribar al centre del laberint, que és simplement un passaport amb un segell que els permet entrar a la Unió Europea. Aquest és el principal obstacle: els papers, el segell, el Minotaure, el Sistema.
“Pel que fa al barri, estem molt contents perquè hem treballat amb moltes entitats de La Marina… hem potenciat molt el treball en equip”, explica la Carmen Olivares, professora de Visual i Plàstica. A l’inici del projecte, quan els professors van ensenyar els alumnes els temes d’actualitat que tractarien, es van fer palesos alguns prejudicis, com explica l’Eva Torrente, professora de l’assignatura de Teatre. “Hi havia alumnes que deien que el immigrants venien a prendre’ns la feina… havien rebut idees preconcebudes i ells les havien assumides. A partir de la feina que hem fet, aquests alumnes s’han sensibilitzat i estan veient que, realment, això no és veritat”, indica l’Eva.
Treballar amb projectes permet als alumnes aprendre d’una manera més creativa, segons el professorat del centre. Ara caldrà esperar que l’1 d’abril a les 19:30 s’estreni l’obra al Liceu en col·laboració amb els joves de la coral.