Víctor Recacha
Barcelona està a punt de convertir-se en una zona de baixes emissions (ZBE). Una mesura que inclourà els barris de La Marina i deixarà fora la Zona Franca industrial. L’Ajuntament de Barcelona té un propòsit d’any nou per al 2020: acabar amb els cotxes contaminants a la ciutat. La norma s’aplicarà a partir de l’1 de gener si no hi ha imprevistos polítics d’última hora.
Els propietaris de vehicles contaminants podran circular per les rondes com fins ara, però tindran restringit l’accés als carrers interiors. No s’aplicaran sancions fins l’1 d’abril: a partir de llavors, els infractors s’exposen a multes acumulatives d’entre 100 i 500 euros.
Es tracta d’un projecte d’àmbit metropolità: s’estendrà als termes municipals de Barcelona i parts de L’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià. La iniciativa està liderada pel consistori barceloní i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), amb la implicació dels ajuntaments de la resta de ciutats de l’Àrea, de la Generalitat i de la Unió Europea.
En cas d’entrar en vigor, quedarà prohibida la circulació a tot l’interior de les rondes, a més d’algunes àrees a l’exterior. Als barris de La Marina, els automòbils sense etiqueta ambiental també tindran restringida la circulació, però només a la part residencial que queda dins de la Ronda Litoral. A l’altra banda, els polígons industrials i el Port de Barcelona no es veuran afectats.
Per poder circular amb normalitat, els conductors hauran de disposar d’una etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) que acrediti el que el vehicle forma part de les categories de Zero emissions (blava), Eco (verda i blava), C (verda) o B (groga).
Hi haurà excepcions, com ara els vehicles d’emergències o els que estiguin a nom de persones amb un 33% de discapacitat o més. A més, es preveuen moratòries d’un any per als camions i les persones vulnerables econòmicament amb ingressos baixos, però només “si el vehicle és una eina de la seva activitat professional”.
Des del govern municipal es ressalta que la ZBE equival “a 20 Madrid Central” per l’extensió que ocupa. És menys restrictiva, però, que la implantada al centre de la capital espanyola. Els objectius són que 50.000 cotxes deixin de circular-hi i que les emissions de diòxid de Nitrogen baixin un 15%. Des del consistori no estan convençuts, però, de poder complir-los, a causa de les exempcions i moratòries.
L’Ajuntament xoca amb els veïns
El govern municipal va presentar el passat dijous la ZBE davant dels veïns de Sants-Montjuïc. En una sala de plens gairebé plena, fins a 20 persones van intervenir en el torn obert de paraules. Entre les crítiques, queixes i preguntes, es van sentir molts veïns amb persones amb discapacitat a la família que tenien dubtes i preocupacions sobre les normes per als vehicles adaptats.
D’altres veïns es van mostrar molt enfadats per la falta de solucions davant la impossibilitat de poder assumir el cost d’un cotxe nou menys contaminant. Alguns s’oposaven a la ZBE. Altres la recolzaven, però trobaven a faltar una millor xarxa de transport públic.
“Em sembla molt bé aquesta mesura”, va afirmar la Cristina, una veïna preocupada pel medi ambient: “la situació es crítica“. Tot i així, no va amagar la seva frustració davant l’execució del projecte: “doneu-me alternatives!”, va reclamar.
Una altra veïna va expressar la seva preocupació perquè l’horari de la ZBE li fes perdre llibertat i va recordar que, entre setmana, el metro tanca per les nits: “Quan podré sortir?”
“Ja, però sap el que passa? Que la ciutat, de set [del matí] a vuit [de la tarda], està molt contaminada”, va contestar-li visiblement exasperada la directora d’Energia i Qualitat Ambiental de Barcelona, Cristina Castells, que havia assistit per presentar aquesta política.
La ZBE, a l’aire
L’equip de l’alcaldessa Ada Colau presentarà l’ordenança reguladora de la ZBE al ple municipal del proper dia 20 de desembre. El govern està en minoria i encara no té el suport de la oposició, així que és possible que el pla sigui rebutjat a la votació.
En les negociacions, Esquerra Republicana ha posat el focus en la manca de solucions per a les persones que no es poden permetre comprar un cotxe nou. Una discrepància que l’Ajuntament ha intentat adreçar amb la moratòria d’un any a les rendes baixes.
Però les persones que no necessitin el cotxe per fer la seva feina no es podran acollir a aquesta solució: “Hauran de buscar alternatives de transport públic”, va justificar Quique Gornés, assessor de la Regidoria d’Emergència Climàtica, en ser preguntat per aquest diari.
Les formacions opositores s’han reservat el sentit de vot fins al dia del ple.
Tot i mostrar-se optimista, la directora Cristina Castells ha reconegut en declaracions a La Marina que l’Ajuntament s’haurà de fer enrere en el pla ja anunciat si l’oposició no aprova l’ordenança: “Hi ha molta gent que la dona per feta. Però és veritat: necessitem que s’aprovi.”
[…] de Barcelona ja ha posat en marxa la Zona de Baixes Emissions a la ciutat, però considera que tant el port com l’aeroport haurien de crear un pla d’acció […]