Per: Unitat Atenció al Ciutadà – Cap la Marina
El Departament de Salut va aprovar al 2015 la Carta de drets i deures de la ciutadania, en relació amb la salut i l’atenció sanitària. En el punt 3 es refereix l’Accés al Sistema Sanitari.
Les persones tenen dret a accedir als serveis i prestacions sanitàries públiques necessàries per promoure, conservar o restablir la seva salut, comptant amb una oferta integrada de serveis en el marc del sistema sanitari públic.
Així mateix, les persones tenen dret a disposar de flexibilitat horària per ser ateses pels seus professionals de referència d’atenció primària.
Les visites a la consulta d’un metge de família, d’un metge especialista, d’una infermera o la citació de qualsevol prova, són espais de temps del professionals sanitaris reservats pels pacients.
Tots els anys es perden milers de visites als centres de salut com a conseqüència de que l’usuari no es presenta i no ho comunica; això genera demora i té un cost tant en temps dels professionals com econòmic.
L’any 2017, al CAP la Marina, no es van presentar a consulta 5.204 usuaris que estaven programats per Medecina de Família i 2.296 usuaris programats per Infermeria. Això representa aproximadament un 15% de les visites ofertades. Equival a dir que durant l’any 2017 es van perdre 6 setmanes de programació de metge de família i 7 setmanes de programació d’infermeria, que altres persones podrien haver aprofitat.
En la carta de drets i deures del usuaris de la sanitat es contempla en el seu punt 3.2.2:
“La persona té el deure de respectar els horaris de programació i d’avisar, amb la màxima antelació possible, en cas de no poder assistir a qualsevol cita programada.
La persona, o qui en ella delegui, té el deure d’avisar en temps i forma de la impossibilitat d’assistir a una cita programada, sempre que per causes de força major ho impossibilitin. La corresponsabilització de l’ús adequat de l’atenció sanitària contribueix a la sostenibilitat del sistema sanitari i facilita un millor funcionament dels serveis.”
La Unitat d’Atenció al Ciutadà (UAC) agraeix i fa la reflexió de recomanar als usuaris que no puguin venir a la visita, que ho facin saber, ja sigui a través de cita prèvia, al telèfon 93 326 89 01, a través d’internet (www.gencat.cat/ics) o presencialment. D’aquesta manera, queda anul·lada la visita i donem la possibilitat d’atendre a un altre usuari.
Entre tots hem de vetllar per un bon ús de la sanitat pública per conservar-la, millorar-la i a la vegada fer un ús responsable dels serveis.