Ens mobilitzem de nou perquè ja hem esperat prou, per l’Assemblea 15 M La Marina – ZF

L’any 2005 es va iniciar el projecte de remodelació del barri de La Marina-zf que havia de ser, conjuntament amb la reforma dels terrenys de l’AVE a La Sagrera, l’estrella dels projectes urbanístics i de mobilitat de la Barcelona de l’època.

Metro, autobusos, el barri de La Marina del Prat Vermell i el districte 38@ donarien un gran impuls a la zona, integrant-la de manera efectiva a la ciutat de la que es formava part però de la que ens sentiem tan separats.

L’any 2013, amb un altre govern, s’atura tota aquesta reforma. La construcció del nou barri ja no és atractiu per a les empreses constructores i les oficines del 38@ no es lloguen. La crisi econòmica els afecta però, com diuen els promotors d’aquest nou districte d’oficines, l’anunci de la suspensió de les obres de la Línia 10 de metro també fa retirar les demandes de lloguer de despatxos que hi havia sobre la taula. No és l’únic edifici que queda desert (on està instal.lat el Mercadona), d’altres empreses també desisteixen d’ubicar-se o marxen del barri per culpa d’un transport insuficient.

I si, és que la finalització de les obres perquè s’obri la L10 del metro al barri queda relegada sense data de finalització mentre es prioritza el tram que va a l’aeroport, decisió que encara ningú ens ha raonat convincentment. Un problema de mobilitat que s’agreuja quan TMB decideix que el transport públic a la ciutadania ha de ser un negoci i no un servei pel qual, a més, es paguen els impostos corresponents. La regidoria del districte nega també la seva responsabilitat en aquesta situació que, de facto, converteix el barri en un “ghetto” d’on és complicat entrar o sortir si no tens vehicle privat.

No tornarem a explicar les negatives rebudes del regidor quan li comentàvem la seva col.laboració amb TMB pel planejament de les línies de bus, no repetirem tampoc les seves respostes sobre la manca de diners o la culpa dels anteriors governs. Respostes totes elles que va haver de canviar quan se li anava demostrant una per una que “s’havia confós” (és a dir, ens havia mentit) i que la prioritat donada a d’altres trams i el menyspreu que es tenia al nostre barri era fruït simplement d’un model de ciutat que primava els turistes i les multinacionals per davant dels ciutadans i els veïns i veïnes del barri.

Tots tenim encara al cap les mobilitzacions de l’any passat, 14 setmanes consecutives amb una mitjana de 500 persones (en alguns casos vam arribar a ser 1000) dient que ja n’hi havia prou, que no acceptaríem cap nova presa de pèl. Poc desprès d’iniciar-se aquestes accions, els responsables de TMB ens deien, en un despatx de l’Ajuntament, que en dos mesos estaria tot arreglat, que no ens traurien autobusos i, per contra, reduirien la freqüència de pas de tots ells. Les paraules textuals d’una d’aquestes responsables van ser “feu-nos confiança, ja veureu com si”……

No va ser fins que el veïnat va sortir al carrer que ens van prendre en serio, que van assumir que havien de fer-nos cas però es resistien…apedaçaven línies i durant un temps semblava que tot anava millor però desprès tornàvem a tenir problemes per comunicar-nos amb la resta de barris. Al cap de 10 mesos continuàvem amb freqüències de pas de 30 minuts en hores punta en algunes línies, amb els cotxes més vells de la flota d’autobusos (i més petits), amb la negativa a canviar recorreguts molt mal planificats i amb unes noves línies “ortogonals” que havien de passar cada 5 minuts i passaven cada 15….

Vam tornar a les assemblees veïnals a la Plaça de La Marina i a marcar una nova estratègia i vam tornar a sentir promeses de millora que havíem de copsar ja aquest mes de febrer….. La mateixa responsable que ens va demanar “confiança que en dos mesos estaria tot solucionat” parlava en un diari local de les millores que ja es podien veure…Cal dir que només se centrava en l’H16 perquè està clar que de les altres línies no podia dir res de bo, les imatges que els veïns i veïnes fan de les pantalles d’espera dels autobusos són prou clares per a desmentir-la.

La creació d’una Taula de Mobilitat del Barri, exigida pels veïns i veïnes i l’Assemblea La Marina-zf reiteradament per fi es fa una realitat però no és efectiva i poc a poc es dilueix sense que TMB, Regidoria i Generalitat donin solucions a l’obertura del metro ni a la millora real dels autobusos. No hi ha diners ens diuen uns, tenim moltes pèrdues diuen els altres però paral.lel.lament apareixen notícies a la premsa de nous projectes de mobilitat a d’altres punts de la ciutat que ja tenen metro, autobusos i fins i tot ferrocarrils…La resposta que rebem és que el conseller Santi Vila es porta molt bé amb la ministra del govern de l’estat i acorda amb ella “fòrmules creatives de finançament” per aquests nous projectes.

Ens preguntem perquè no les acorda també per a la L10 del metro al nostre barri. Ens preguntem perquè continuen pagant uns 300 milions d’euros l’any per les estacions no obertes i diuen que no tenen diners per pagar 140 milions que costaria acabar l’obra i posar-la al servei de la ciutadania. Ens preguntem també perquè no funcionen les “millores” que ens prometen per a les línies de bus i que no arriben mai en la seva totalitat. I és que uns obliden que amb el nostre barri s’ha de tenir una sensibilitat especial a l’hora de planejar el transport en autobús perquè no tenim metro i els altres han de recordar que han estat escollits per servir primer a la gent i no als seus interessos particulars o partidistes. Però també és cert que el nostre barri, la nostra gent, s’ha conformat amb les engrunes que els donen, uns per bona fe i d’altres per no perdre privilegis.

Des de l’Assemblea La Marina-zf hem fet una crida a totes les entitats per col.laborar juntes amb la resta dels veïns i veïnes i exigir d’una vegada per totes una solució global que inclogui l’obertura total del metro al pas pel barri i un transport d’autobusos que, definitivament, resolgui els nostres problemes de mobilitat.

Volem ser una sola veu però res ens aturarà, amb elles o sense elles tornarem a actuar:

Dia 16 de febrer: La Marina-Zona Franca decideix quin transport vol i com el vol. “Consell de Barri Veïnal” a la Sala Pepita Casanellas. A les 19 hores.

Setmana del 2 al 5 de febrer: Diem la nostra al Congrès del Mòbil. Acció per decidir

14 de març: Fem-nos sentir a la ciutat. Acció per decidir

Perquè no ens conformem amb paraules, perquè no som un barri de tercera i perquè no

acceptem més mentides: Metro Ja! i un Transport Digne per a la Marina!.

L’Assemblea 15 M de la Marina –  ZF

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.