“El menyspreu polític pel barri perjudica molt el comerç de la Marina”

Parlem amb Iván Ruiz, president de l’Associació de Comerciants de la Marina, una entitat que treballar per a reunir els interessos dels comerços petits del barri i traslladar-los a les autoritats amb més força.  En l’actualitat, té 68 botigues associades.

Quina és la vostra tasca?

Vaig arribar fa dos anys a aquest càrrec i la meva pretensió és lluitar per a fer del Passeig de la Zona Franca un espai atractiu, on la gent de Barcelona pugui venir a comprar aquí, tal com passa a Creu Coberta. Perquè això sigui possible hem posat en marxa diverses línies de dinamització, amb campanyes concretes per tal de potenciar el nostre comerç de proximitat.

Com treballeu?

L’equip de coordinació de l’entitat (vicepresident, tresorer, secretària, vocals….) ens reunim amb les botigues associades, les recollim les seves propostes i les plantegem a debat per si poden ser viables o no. Ho parlem tot, clar, i tothom vota. A més, les botigues associades poden conèixer qualsevol dada a través de la nostra secretària.

Quines accions vau dur a terme el 2014?

Doncs, enre els actes que vam organitzar aquest 2014, destaca La fira de Comerç de la Primavera i la Campanya de Botiguers, amb uns descomptes pels aturats. D’aquesta última, cal assenyalar que no vam obtenir l’impacte que volíem perquè es va fer poca promoció i de forma molt ràpida. Si ho tornem a fer, haurem d’apostar per una millor coordinació. I hem tancat l’any amb l’èxit de la Marina Tapea. Ens ha encantat, estem molt contents i sense dubte ho tornarem a fer. És una bona idea, l’opció és atractiva i més enllà del mateix consum, promou la cohesió social del barri, fent que els veins descobreixin nous bars i restaurants en un ambient festiu.

I per a aquest 2015, què teniu preparat?

Ara estem enfeinats amb la configuració del calendari de les nostres activitats per aquest any.  De moment, us puc avançar que hi haurà La ruta del vermut, no us puc dir més.

Quan es canvia d’any es  plantegen els grans propòsits del futur… Quina creu que és la situació del comerç de proximitat a la Marina?

No podem dir que la situació sigui immillorable, perquè crec que hi ha sectors que pateixen bastant, però personalment no crec que corri perill. La competència amb els grans supermercats i superfícies existeix, però no ens farà desaparèixer perquè oferim un altre tipus de producte, i sobretot de tracte. Està clar que no juguem amb els marges de les grans empreses i, que, per tant, haurem d’oferir, per sobreviure, els productes més cars, però no crec que això sigui tot. Les grans superfícies i supermercats emeten fredor i nosaltres estem al costat dels veïns, som pròxims a ells i molta gent prefereix la confiança que uns cèntims menys.

Si no és la competència directa amb les grans empreses, quina és la limitació amb la qual es troba el comerç de la Marina en el seu dia a dia?

El problema rau en la imatge degradada del nostre barri. Nosaltres hem tingut la mala sort de ser considerat un barri dormitori, i després del creixement que hem tingut, la Marina (les Marines) continua sent el pitjor barri de Barcelona per a ulls de l’Ajuntament de Barcelona, sigui del color que sigui. I aquest menyspreu polític perjudica molt el comerç de proximitat de la Marina. La manca d’una bona xarxa de comunicació i de vigilància, la brutícia dels carrers o la presència i tràfic de subtàncies il·legals fa que aquest territori no sigui atractiu per a les grans empreses per a col·locar els seus locals ni per a la ciutadania de la resta de Barcelona per venir a comprar.

És necessari, per tant, un canvi d’imatge?

És imprescindible pels que esperem un creixement econòmic al nostre barri. Qui vindrà a viure aquí si passejar per la plaça Meditèrrania a la nit suposa passar por? I qui es troba que no pot arribar al nostre barri amb metro i la xarxa d’autobusos és precària? Primer és necessari una millora de la imatge amb la resolució de les problemàtiques plantejades i després impulsar el component turístic al nostre barri, amb projectes tan interessants com la pista d’esquí, ja que la Fira de l’Hospitalet no l’estem sabent aprofitar.

I en aquest canvi d’imatge, també estaria inclosa l’eradicació de la venda ambulant a la plaça de la Marina…?

I tant. És una imatge negativa i sobretot perquè no es tracta d’un fenomen aïllat, sinó que succeeix cada dia de dimarts a dissabte de deu del matí a dues del migdia. Un grup de persones es posen amb carrets de nens a vendre peces de roba i productes alimentaris, com olives. Els veïns m’avisen, jo contacto amb la Guàrdia Urbana i envien una patrulla, una parella es col·loca a la plaça de la Marina i els venedors il·legals no tornen fins que aquests no han marxat. Sempre igual, i no hi ha una millora, és un problema sense solució i a sobre coneixem que certs establiments els ajuden a guardar els seus productes, encara que ens ho neguin.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.