La batalla del comerç de barri enfront de les grans corporacions

Alejandro Flores

La reobertura de bars i restaurants arreu de Catalunya dona un respir al comerç de proximitat. La restauració portava tancada més d’un mes, i les propostes de reactivació del sector només els oferien poder obrir fins les cinc de la tarda. Després de l’aprovació de la fase 1 de la nova desescalada, el Govern ha consensuat la decisió de deixar obrir fins a dos quarts de deu del vespre, una mesura que farà tornar a una certa normalitat el sector i, a més, ajudarà a dinamitzar la resta del comerç local.

“És un peix que es mossega la cua. Amb el tancament de la restauració, patim la resta de comerços del barri”, explica la María Coronado, propietària de la botiga ‘Mavi Moda’. La Maria explica que durant aquests mesos de tancament, l’activitat social a centres culturals, bars i restaurants ha baixat sota mínims, i la gent no considera prioritari adquirir roba nova. A més, les campanyes de promocions internacionals com el Black Friday han llastat l’activitat econòmica del petit comerç i ha beneficiat les grans corporacions comercials.

És per aquesta raó, que l’Associació de Comerciants de La Marina va impulsar a finals del novembre la seva campanya particular per Nadal: el Black Divendres, una jornada de promocions per al comerç de proximitat. “Valoro la confiança que et dona el petit comerç enfront a d’altres botigues més grans”, destaca una clienta.

I és que amb les restriccions del confinament municipal de cap de setmana, de divendres a diumenge, el petit comerç de La Marina està mobilitzat. Als aparadors es veuen tota mena de cartells amb missatges que incentiven el consum a les botigues: “Fent barri, fem ciutat”. Malgrat la competència ferotge (grans marques i plataformes comercials que ofereixen venda en línia rebentant molts preus…),  i la situació crítica de molts comerciants de barri, han tornat a llevar-se ben d’hora per pujar les seves persianes.

Amb la campanya de Nadal com més va més a prop, les terrasses dels bars es tornen a omplir. Ara, els carrers semblen una mica més vius que abans de la desescala. Els bars han pogut obrir, en un últim intent per salvar els negocis del tancament definitiu, la majoria dels quals són de caràcter familiar. “Està sent difícil, però l’important és que hem tornat a obrir”, comentava el propietari d’un bar-restaurant del Carrer de Mare de Déu de Port mentre cuinava, rentava, cobrava a un client i servia l’esmorzar a una taula.

Així les coses, el Districte de Sants-Montjuïc ja ha posat en marxa el nou Pla de Xoc per a la reactivació del comerç de proximitat. Es tracta d’un pla que inclou ajudes per als comerciants que més pèrdues econòmiques hagin patit; processos de formació per adaptar els negocis dels barris a la venda en línia i, d’aquesta manera, impulsar la digitalització; la creació d’una plataforma de distribució mancomunada per als comerços del districte amb l’objectiu de reduir la congestió urbana; i l’obertura de botigues ‘tester’ per a que els nous comerciants puguin provar la viabilitat econòmica del seu projecte empresarial durant uns mesos.

Malgrat que molts comerciants consideren que els efectes del pla d’actuació són a llarg termini, des del Districte destaquen la seva importància ja que el comerç suposa un 25% de l’activitat econòmica de Sants-Montjuïc i pateix una greu crisi. Amb la campanya de Nadal picant a la porta, els petits negocis i el sector de la restauració s’enfronten a una prova de foc per evitar anar-se’n en orris: han donar la batalla a les grans superfícies tot ajustant-se a les restriccions de seguretat per prevenir una nova onada de la pandèmia.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.