Comerços liles, punts de refugi i d’aixopluc per a dones assetjades

Alejandra Sánchez

Dotze establiments del barri tenen el distintiu de ‘punt lila’ i han rebut formació per poder atendre a dones assetjades o maltractades

“Quan em sento assetjada, truco a un familiar o a un amic per si passa alguna cosa”. “Normalment, si és de nit, intento buscar un lloc segur per refugiar-me o em fico al transport públic”. “En casos extrems, he intentat parlar amb algú altre que hi hagués al carrer per dir-li que m’estaven perseguint”.

L’assetjament al carrer segueix sent, malauradament, una realitat diària per a la majoria de dones. Tant és així que, a Espanya, segons dades del Primer Baròmetre Feminista de la revista Contexto, el 63’5% de les dones han patit situacions d’assetjament físic o psicològic, mentre que el 26% han estat víctimes d’alguna agressió física o sexual. 

Com a resposta a les diferents violències masclistes que es poden donar en totes les esferes de la vida, tant públiques com privades, des de La Marina s’ha desenvolupat el projecte dels Espais Liles als Comerços, impulsat per la Taula de Dones del barri i que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació de Comerciants.

La Mei Márquez, propietària de l’establiment Art i Decoració (Mineria, 17) i presidenta de l’Associació de Comerciants de La Marina, explica que la tasca dels comerços que han esdevingut Espais Liles és la de ser un “primer refugi i un lloc segur quan una dona és maltractada o assetjada, de manera que pugui entrar al comerç i sentir-se fora de perill”.

Una vegada la dona en qüestió demana ajuda, el protocol per part dels comerciants consisteix en donar “aixopluc” a la víctima i, a partir d’aquí, proporcionar la informació necessària a les víctimes per tal que siguin elles mateixes les que es posin en contacte amb les autoritats o administracions pertinents per demanar ajuda psicològica o jurídica, per exemple.

Els dotze comerços que participen dels Espais Liles van rebre una formació per part de les tècniques de feminismes de l’Ajuntament abans de començar aquesta iniciativa, el projecte inicial de la qual es remunta a finals de l’any 2017. Tal com explica la presidenta de l’Associació de Comerciants de La Marina, la formació als comerciants té l’objectiu de “poder atendre a les dones que ho necessitin en àmbits com la seguretat i l’atenció psicològica o jurídica”.

A més, la Mei aclareix que la iniciativa dels Espais Liles té dues vessants: servir de primera acollida a les dones que se sentin assetjades al carrer, però també de confident a aquelles dones que siguin víctimes de violència domèstica. En tots dos casos, tal com explica la Rosa Belda, propietària del Celler Marina (Aviador Duran, 1), la funció dels comerços és simplement informar. “Això va quedar molt clar des del principi –afirma Belda– i és el primer que ens van dir a les sessions formatives: informar, no implicar-s’hi. Bàsicament perquè no tenim prou coneixement en matèries psicològiques o jurídiques”.

 

Sis mesos, un sol cas

En aquests primers sis mesos de funcionament dels Espais Liles als comerços, només s’ha atès un cas. La María Coronado va atendre una clienta que es va apropar al punt lila de Mavi Moda (Mare de Déu de Port, 262) per tal de denunciar diversos episodis de maltractament psicològic per part de la seva família.

Mentre Coronado responia l’entrevista del nostre Diari de La Marina, una de les seves clientes -que aleshores estava comprant a l’establiment –s’hi va acostar per demanar-li informació sobre què es podia fer exactament des del punt lila. La dona, d’uns 70 anys i veïna de tota la vida del barri, va denunciar també maltractaments, sobre tot psicològic, per part dels seus tres fills.

Entre llàgrimes i visiblement compungida, la clienta va donar les gràcies a la propietària de Mavi Moda i va lamentar que la iniciativa dels punts liles als comerços “no és molt coneguda, sinó la utilitzaria molta més gent”, a més d’afirmar que “és molt útil, perquè aquest tipus de coses amb familiars, amics o veïns no les pots parlar per vergonya”.

 

Una iniciativa en plena expansió

El projecte Espais Liles busca en una segona fase que s’hi adhereixin comerços que estan oberts també de nit, com ara bars o d’altres dedicats a la restauració ja que, com apunta la presidenta de l’Associació de Comerciants de La Marina, Mei Márquez, “està bé que els comerços siguem refugis durant el dia, però la majoria de perills i d’agressions es produeixen durant la nit”. Aquesta opinió és compartida per la majoria de comerciants que participen dels Espais Liles, com ara la Rosa Belda del Celler Marina, per qui “la capacitat d’actuació dels comerços que obren de dia és limitada, perquè quan es donen més episodis on les dones poden necessitar refugi i ajuda és a la nit”.

Márquez, d’altra banda, destaca la importància dels Espais Liles i la seva contribució a l’eix social del barri, afirmant que “el comerç, sigui punt lila o no, sempre tendeix a donar aixopluc però, de totes maneres, el que es vol és potenciar, juntament amb la Taula de Dones, la sensació de que al barri les dones es poden sentir protegides”.

Aquesta iniciativa vol incidir també en els més joves. A més de la formació als punts liles instal·lats als comerços, s’ha anat fent una sèrie de tallers en igualtat i rols de gènere als instituts del barri. L’experiència als instituts ha quedat plasmada en el llibre “Els barris liles de La Marina”, editat del Districte de Sants-Montjuïc, i que recull de manera gràfica les impressions dels estudiants que participaren als tallers feministes. El llibre està disponible a escoles, instituts, entitats i a la biblioteca del barri.

La Marina esdevé així prova pilot de com el teixit associatiu i social d’un barri aposta de manera determinant per la igualtat de gènere. Tot i que encara queda molt per fer, el projecte dels Espais Liles, pioner a la ciutat, situa al nostre barri com a abanderat del feminisme i la lluita contra les violències masclistes.

 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada