Com viu el comerç de proximitat del barri?

L’Associació de Comerciants de la Marina i Núria Izquierdo, consellera de Comerç del  Districte de Sants Montjuïc, situen fora de perill la supervivència de les petites botigues i establiments de la Marina


Un estudi del 2014, realitzat per l’observatori econòmic Eixos, el portal Idealista.com, BBVA i el grup d’investigació MIT Senseable City Lab, assegura el comerç de Barcelona ressiteix amb un 83% dels locals comercials en funcionament. Les dades positives, però, sembla que s’allunyen de petit comerç. Durant el 2013, aquest va ser el model que va perdre més vendes i alhora el que menys ocupació ha destruït, en comparació amb les grans superfícies. Quina és la situació al barri?

Dificultats, però supervivència

Núria Izquierdo, Consellera de Comerç del Districte de Sants – Montjuïc, explica que el comerç de proximitat ha evolucionat al llarg del temps i que la seva capacitat d’adaptació social és el motor de la seva supervivència futura: “les grans empreses no acabaran amb el comerç de proximitat, perquè aquest ofereix un tracte i un producte diferent (més selecte)”. Ivan Ruiz, president de l’Associació de Comerciants de la Marina, coincideix en pensar en futur amb aquest tipus de comerç: “som una gran alternativa de confiança i proximitat davant de la fredor de les grans empreses”.
Amb la crisi, els clients tenen, alhora, una relació de proximitat i de llunyania amb el petit comerç: “volen ajudar el petit empresari, però la cruesa de la situació els obliga a comprar a les grans marques, perquè sovint tenen preus més barats”, assegura Izquierdo.

De 300 botigues i establiments comercials que hi ha al barri, 68 són associats i treballen conjuntament en programes de dinamització, de forma continuada i en accions concretes, com la Campanya de Botiguers, La Fira de la Primavera i la Marina Tapea, amb un gran èxit comercial.
Enguany, l’associació treballarà amb la Unió d’Entitats de la Marina, i el suport del Districte de Sants Montjuïc, per dinamitzar el barri i el seu comerç, apostant, per exemple, per la implantació de tecnologia en el funcionament dels comerços.

Venda ambulant

A l’edició de La Marina de novembre, l’Associació de Comerciants va denunciar l’impacte negatiu de la venda ambulant a la plaça Marina. “Ens perjudica veure pel carrer gent venent olives, pijames, calçotets Calvin Klein, tot material robat…amb un carret de nens”, assegura Ruiz. I continua: “Passa cada dia, de dimarts a dissabte, de deu a les dues del migdia, i jo, com a president, he de trucar a la Guàrdia Urbana i sí, ve una parella, està una estona i se’n van, i aleshores els venedors tornen”.

El president assegura que és imprescindible la presència d’una parella de Guàrdia Urbana durant tot el dia pel nostre barri, perquè aquestes accions no tinguin lloc. A més, confessa que el fet més preocupant és que hi ha establiments que col·laboren amb aquests venedors, guardant-los els productes. Quan els hi demanen explicacions, ho neguen. “El mecanisme a partir del qual l’Administració coneix la problemàtica és a través de la denúncia, però l’actuació és difícil: no pots tenir x inspectors darrere teu per tal de complir la norma, no és operatiu”, comenta Izquierdo. La consellera assegura que la venda ambulant fa molt de temps que existeix, però que “en un context de crisi, la crítica dels comerciants a aquest sector s’enforteix”.

Promoció del sector

La gran limitació del nostre comerç està a la imatge degradada de la Marina, que continua sent el pitjor barri de Barcelona a ulls de l’Ajuntament, un menyspreu polític que es mostra a la manca d’una bona xarxa de comunicació i de vigilància, la brutícia dels carrers o la presència i tràfic de substàncies il·legals”, lamenta Ruiz. El president de l’Associació de Comerciants explica que, després de resoldre aquests problemes, s’ha d’impulsar el factor turístic. “Ens encantaria que es facin efectius projectes tant interessants com la pista d’esquí, ja que la Fira de l’Hospitalet no l’hem sabut aprofitar”, declara. La voluntat de l’associació, en termes del seu president, és fer de la Marina un territori atractiu perquè les grans empreses ubiquin els seus locals i perquè barcelonins de qualsevol barri vulguin venir a comprar”.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.