El Poble Espanyol obre les portes després de tres mesos i pretén aplicar un pla de reconstrucció dels seus negocis artesans

S’ha incorporat un programa amb noves activitats i música durant tot el dia, a banda d’àmplies zones de terrassa

Imatge del Poble espanyol. Fotografia Albert Aguilar

Yaiza Sánchez

Després de tancar durant tres mesos a causa de la crisi del Covid – 19, el Poble espanyol torna a la seva rutina, incorporant-hi una sèrie de projectes i zones que pretenen donar resposta a les necessitats del públic local. El recinte, que va realitzar l’acte d’inauguració el passat 11 de juny, obre dijous a la tarda i al vespre, i divendres, dissabte i diumenge al llarg de tot el dia.

Tanmateix, la situació desencadenada pel coronavirus no ha deixat indemne al Poble espanyol. Tal com informa el Vicepresident d’Artesania de l’Associació de Comerciants del Poble espanyol, Julián Sañudo, el recinte patia una crisi estructural i una davallada de la facturació dels negocis iniciada sis anys enrere. “La Covid – 19 hi ha suposat una sacsejada molt forta. S’ha de tenir present que la quarantena ha afectat la nostra temporada bona, on guanyem els ingressos per passar l’hivern, fet que ens ha col·locat en una situació greu”, assegura Sañudo. Per exemplificar-ho, explica que sis negocis (3 tallers artesans i 3 botigues) tancaran de forma permanent: “I no tan sols això: fa deu anys, érem 47 i ara som 14. Les xifres parlen per si soles”, afegeix el Vicepresident.

Imatge comerç del Poble espanyol. Fotografia Albert Aguilar

A més, la situació s’ha vist agreujada per l’abandonament de la cultura artesana per part de la gestió empresarial. “Ha anat més cap a esdeveniments de música electrònica, privatització i lloguer dels espais que cap a una aposta econòmica cap a la cultura”, confirma el Vicepresident. És per aquesta raó que els artesans han acudit a les institucions per demanar un pla de reconstrucció del negoci artesà a llarg termini. Com explica Julián Sañudo, la companyia s’ha inclinat cap a l’organització de concerts i actes multitudinaris, que es celebren a la vegada que obren els negocis. “Ens impedeixen l’activitat comercial. Els concerts estan molt bé, però no quan ens impedeixen fer la nostra feina. Els clients que venen a comprar, en veure que l’ambient que hi ha no és allò que esperaven, marxen”, narra Sañudo.

Per la seva part, el treballador de “La botiga de vidre artesà”, Francisco González, informa que el tancament del recinte “ha estat una ruïna. Obrim per obrir, perquè fer no es fa res. Necessitem turistes ja”, afirma González. Quant al negoci de l’hosteleria, el propietari del restaurant “La bodeguita del pueblo”, José María Galindo, explica la necessitat de remuntar amb la presència de públic al Poble Espanyol la precària situació que els ha deixat el coronavirus: “Hi ha molt poca gent i no es veu que això s’activi. Esperem que la situació canviï, però no es veu un futur molt esperançador”, assegura Galindo. 

Ara per ara, el Poble espanyol està centrat en promocionar la seva tornada i el privilegi que significar visitar aquest racó emblemàtic de la ciutat amb la tranquil·litat que ara respira per tal d’augmentar la quantitat de visitants, també locals. Així mateix, les mesures que s’han pres han estat relacionades amb la higiene. A banda de disposar de gels desinfectants a tot al llarg del recinte, s’han obert noves terrasses per tal de fomentar les activitats a l’aire lliure i respectar la distància de seguretat.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.