Alejandro Flores
El passeig de la Zona Franca està cada cop més a prop de fer un canvi d’imatge. La via principal de la Marina de Port i del Prat Vermell, l’eix vertebrador de tot un barri i una de les vies més importants de la ciutat de Barcelona es remodelarà. I se suposa que en aquesta primera part tot dependrà de la contribució ciutadana i les propostes que els mateixos veïns i veïnes facin als diferents òrgans participatius.
L’objectiu d’aquest procés és recollir les propostes, suggeriments i necessitats del veïnat i els diferents actors que en fan ús d’aquesta via. D’aquesta forma, s’elaborarà un projecte que pretén ser compartit amb tots els actors de la Marina; que reculli els problemes que tenen actualment, quins punts forts s’han d’aprofitar, i les oportunitats que ofereix l’entorn per al nou disseny.
La idea és que la reforma abasti des de la plaça d’Ildefons Cerdà fins al carrer A, “i que no ens quedem al carrer Motors”, explicava un dels tècnics de l’Ajuntament al darrer Consell de Barri, celebrat el 15 de novembre a la Sala Pepita Casanellas, on es va presentar tot el projecte de participació.
Es tracta d’un nucli principalment viari, on la circulació de vehicles és constant per ser una de les principals vies de connexió de la ciutat amb el polígon de la Zona Franca i el Port de Barcelona, a més d’enllaçar directament amb la Ronda Litoral. Per tant, la idea és transformar-lo en un eix més cívic on hi hagi més espai per al vianant i amb una mobilitat més sostenible.
Durant el procés, es determinarà quines mesures concretes es posen sobre la taula amb propostes que afectin al tractament del verd, la millora de les voreres, l’increment dels passos de vianants i la connexió amb Montjuïc, els nous usos i la distribució de serveis com els contenidors de neteja, aparcaments o zones de càrrega i descarrega, o la ubicació del carril bici. Només hi ha un límit: no es pot reduir cap carril dels existents.
Les persones cridades a participar són els veïns i veïnes de la Marina de Port i de la Marina del Prat Vermell, el sector comercial de la zona (tant comerços com hostaleria), els actors més vulnerables als canvis que es portin a terme (atenent les necessitats de la gent gran i les persones amb diversitat funcional, així com la perspectiva de gènere). A més, es contemplarà l’accessibilitat als centres educatius, equipaments i centres culturals propers.
Com es pot participar?
Tot es farà mitjançant tres formes de participació ciutadana on en tot moment estarà present el veïnat. La primera, tres sortides amb un carretó informatiu acompanyat de dos tècnics o tècniques que explicaran tot el procés. Els veïns i veïnes podran dipositar les seves propostes sobre millores concretes i es tindran totes en compte per a la remodelació. A més, podran contestar una enquesta sobre els usos i necessitats específiques que tinguin.
Durant l’encesa de l’arbre de Nadal a la plaça de la Marina, un acte que va tenir lloc el passat 24 de novembre, es va instal·lar el primer dels carretons informatius. Al mig de la plaça, com si fos un petit punt de venda de gelats o hot dogs al més pur estil americà, dues tècniques de l’Ajuntament repartien enquestes per saber les necessitats que es trobava el veïnat en transitar pel passeig de la Zona Franca.
La segona forma serà mitjançant dues passejades al llarg de tan concorreguda via, per explorar in situ les necessitats i els problemes que hi ha i fer propostes de millora amb el veïnat.
La tercera eina de participació són una sèrie de sessions on els veïns posaran a debat propostes sobre temes concrets. Seran 5, i tocaran diferents temes. La primera, que es va celebrar el passat 23 de novembre a la Casa del Rellotge, pretenia ser el punt d’inici perquè el veïnat prengui contacte amb el procés participatiu i totes les cites que té. Malgrat tot, es tractava d’una sessió més aviat informativa, i les persones que es van apropar van expressar les seves ganes d’engegar la fase de propostes.
Per a més informació sobre les dates, podeu consultar el suplement de la Marina del Prat Vermell que trobareu en aquest diari.
Tot aquest procés es va presentar al veïnat, per primer cop, al darrer Consell de Barri, on hi van assistir prop d’un centenar de veïns i veïnes. Al torn obert de preguntes, van sorgir diferents inquietuds dels assistents, i marcaven un primer punt de debat de tot aquest procés participatiu per a la remodelació del passeig de la Zona Franca:
Es modificarà el nom del passeig de la Zona Franca? Arribarà el nou passeig a tocar el mar? Com serà el nou carril bici? S’instal·larà una il·luminació més agradable i menys groguenca? Quina serà la distribució del verd i l’arbrat? Tindrà en compte la millora en l’evacuació d’aigües per evitar inundacions? Quan arribarà la connexió del passeig amb Drassanes a través del Morrot?
Amb aquest calendari, es pretén que el nou passeig de la Zona Franca, teòricament, sigui dissenyat en funció de les necessitats i propostes dels veïns que, al cap i a la fi, són els que l’utilitzen cada dia. Així, s’espera que la participació pugui aportar diferents punts de vista sobre el futur de l’eix més important per a la Marina.
La Comissió de Seguiment
És un grup de persones que segueix el procés, cuida la forma, no el contingut: com, quin, amb qui i on es fa. La primera es va convocar una hora abans del Consell de barri del dia 15 de novembre a la Biblioteca Francesc Candel. Inicialment, la participació veïnal en aquest espai es limita a poques entitats i a les tècniques municipals a fi de garantir una certa operativitat, s’intenta que no siguin més de 25 persones.
Allò va provocar una certa desinformació i confusió respecte a l’objectiu d’aquest espai, ja que molts veïns, veïnes i algunes entitats van entendre que era excloent. Finalment, les tècniques municipals explicaven el malentès i obrien l’espai a tothom que volgués ser-hi.
El cert és que la dinàmica d’aquest òrgan en els processos participatius sovint funciona més com un tràmit burocràtic a complir, també perquè animar la participació costa molt. D’aquí que la Comissió es convoqui una hora abans del Consell, sense donar la informació prèvia i sense el temps que cal per a debatre. I a més, comptant la sessió com una de les tres reunions de la Comissió establertes al calendari.
Aquest inici ha accentuat la desconfiança que té el veïnat i els ciutadans en general respecte a els processos de participació municipals; l’Ajuntament, però, ha pres nota i s’esforça ara per esmenar alguns errors inicials i que la bona participació no decaigui.
Miquel Biel Cetina, nou vicepresident del Consell de Barri de la Marina
L’explicació del procés participatiu per a la remodelació del passeig de la Zona Franca va coincidir amb el Consell de Barri de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, on també es va realitzar l’elecció del vicepresident del Consell de Barri. Miquel Biel Cetina guanyava l’elecció amb 69 vots a favor enfront de la candidatura de Neus Borrell, que es quedava amb 43 vots. Biel Porta més de 30 anys lligat al barri, ha format part de la Unió d’Entitats, de l’AFA de l’institut Lluís Domènech i Montaner i és secretari del Club Esportiu la Marina.