La remodelació del carrer Mossèn Amadeu Oller vol mantenir viva la memòria dels jardinets guanyats pel veïnat el 1961. El projecte inclou més verd, voreres amples i espais per a les persones.
El carrer Mossèn Amadeu Oller ha estat subjecte a grans canvis en els darrers temps. Fa poc més d’un any, el veïnat lamentava la pèrdua, a causa de la construcció d’un edifici cooperatiu, del jardí ubicat en aquesta via, un símbol de la lluita veïnal durant el franquisme.
Per compensar la desaparició d’aquest espai, l’Ajuntament es va comprometre a dur a terme una remodelació del carrer que tot just arrenca, incloent-hi un element de memòria per deixar constància del seu caràcter simbòlic i reivindicatiu.
Aquesta actuació forma part del Pla de Reforma Integral (PRI)del Pla Endreça, i està previst que finalitzi abans de l’estiu de 2027, amb un inici d’obres establert a partir de la segona meitat de 2026. De fet, durant el darrer mes d’agost s’han dut a terme els treballs de cales tècniques, imprescindibles abans de la reforma.
La regidora de Sants – Montjuïc, Raquel Gil, ha destacat que es tracta d’un treball que permetrà “dignificar el carrer i fer-lo més amable, incorporant espais verds i espais més amplis”. En aquest sentit, la nova organització del carrer planteja diferents propostes per trams, buscant donar prioritat a vianants i ciclistes. Entre el carrer de Bartomeu Pi i fins a l’accés futur al recinte de Can Batlló, la calçada serà en plataforma única i la resta del carrer lluirà segregat amb un carril per a vehicles. En tot el carrer s’ampliarà la vorera de la banda de plaça d’Espanya, que passarà de tenir 1,8 metres a 4,5 metres d’amplada. A més, s’hi plantaran fins a 24 arbres nous que sumaran verd als 11 exemplars actuals que es conservaran.
Es busca també generar una connexió amb Can Batlló amb la creació d’un espai ampli que faci d’avantsala de l’equipament. Finalment, es millorarà la qualitat del mobiliari urbà i de l’enllumenat al carrer.
Una proposta feta de bracet amb el veïnat, representat per l’Associació de Veïns i Veïnes del carrer Mossèn Amadeu Oller. En aquest sentit, el dimarts 15 de juliol es va celebrar una sessió informativa amb la presència de veïns, tècnics i representants del districte per presentar el projecte de reurbanització, tot atenent les consultes i peticions dels assistents, sobre l’estat actual del carrer, els fluxos de trànsit, la necessitat de preservar la vegetació existent i les zones d’estada, entre d’altres
Els responsables del districte van reconèixer la complexitat del projecte, però es van comprometre a treballar en col·laboració amb el veïnat durant les etapes de disseny i execució, garantint que les condicions es compleixin.
Un dels partícips d’aquest procés de reforma és en Pau Domingo, veí i membre de la plataforma Salvem el Carrer Mossèn Amadeu Oller, una associació que va néixer arran de la disputa per salvar els històrics jardinets. “La nostra lluita tenia tres potes; la primera d’elles, la de conservar les zones verdes, la segona, mantenir l’amplada dels carrers, i la tercera, indispensablement, salvar el que era una victòria que s’havia aconseguit durant el franquisme. Amb la construcció dels habitatges de la cooperativa Empriu i la consegüent desaparició del jardí, es perden els cavalls de batalla”.

Un dolor per la pèrdua que es va agreujar en conèixer que el projecte de la construcció dels habitatges era compatible i viable urbanísticament amb el manteniment d’aquest espai històric, tal com va reconèixer el Districte de Sants – Montjuïc, però que en la planificació urbanística no es va tenir en compte la seva existència. “Ara que l’edifici està en marxa, veiem que hagués pogut ser construït 4 metres més enrere, tal com plantejava la nostra proposta presentada a Empriu i l’Administració”, assenyala Domingo. “Fa més d’un any, quan l’Ajuntament ens comunica que no hi ha res a fer per salvar els jardinets, els demanem que, com a mínim, es redignifiqui el carrer Mossèn Amadeu Oller, restablint, tant com sigui possible, el verd que s’ha perdut”.
En línies generals, assegura, estan satisfets amb la proposta que s’està treballant, que ha incorporat un diàleg constant amb els veïns. “Si bé som molt crítics en com s’ha gestionat tota la prèvia, agraïm que se’ns hagi tingut en compte a l’hora de fer aquesta remodelació, cooperant i sent escoltats”, afirma el veí.
“Per nosaltres és bàsic fer un carrer amable, ja que ara mateix suporta molt trànsit que puja des de la Gran Via direcció cap a Sants, incloent-hi autobusos, bombers, ambulàncies i serveis, que segurament aniran a més quan el complex de Magòria sigui una realitat”.
Tot i ser conscient d’aquest fet, considera que els carrers s’han de dissenyar i vertebrar amb les persones com a referència, habilitant espais de passeig, pas i estança. “Hem de gaudir de voreres més amples, menys cotxes i més espai pel veïnat. Amb aquesta remodelació no només gaudirem d’un eix verd amb una trentena d’arbres, sinó que, a més a més, amb l’ampliació de les voreres se suprimeix un dels carrils d’aparcament. Sigui com sigui, aquesta mesura posa sobre la taula un altre debat, el de la creixent dificultat per aparcar als carrers dels nostres barris. Estem contents amb la decisió, però la gent té cotxe i no és just que altres carrers assumeixin tot el volum de vehicles aparcats”, condemna Domingo.
“Hem de gaudir de voreres més amples, menys cotxes i més espai pel veïnat. Amb aquesta remodelació no només gaudirem d’un eix verd amb una trentena d’arbres, sinó que, a més a més, amb l’ampliació de les voreres se suprimeix un dels carrils d’aparcament. Sigui com sigui, aquesta mesura posa sobre la taula un altre debat, el de la creixent dificultat per aparcar als carrers dels nostres barris. Estem contents amb la decisió, però la gent té cotxe i no és just que altres carrers assumeixin tot el volum de vehicles aparcats”, condemna Domingo.
A banda, assenyala que la construcció d’habitatges cooperatius al voltant del recinte de Can Batlló, als quals s’afegirà la promoció d’Empriu, implica l’arribada de centenars de nous veïns i veïnes. Bona part d’aquests edificis no disposen d’aparcament privat, el que afegeix encara més pressió als carrers adjacents, ja col·lapsats. “És una qüestió que requereix una solució a gran escala, però no a costa de posar més places davant de les nostres cases”.
Ara, comparteix, la seva principal preocupació és que la proposta no quedi només en bones intencions, sinó que s’acabi materialitzant tal com està dibuixada. El veïnat espera que la reforma no només dignifiqui el carrer Mossèn Amadeu Oller, sinó que sigui el primer pas per transformar tota la Bordeta en un espai més verd i acollidor.