Era el 9 de juliol i mentre uns afortunats ja eren de vacances, els veïns del carrer Foneria, davant del mercat la Marina, es despertaven amb imatges poc habituals. Una riuada d’aigües amb fang cobria el terra del mercat. Era la segona vegada en dos anys que passava.
La primera va ser l’agost de 2022, quan l’aigua va acabar sortint pel passeig de la Zona Franca. Llavors Bombers i Guàrdia Urbana van haver d’actuar perquè també va afectar el trànsit. Ara, però, els més damnificats han estat un parell de paradistes del Mercat de la Marina i, sobretot, el supermercat Charter Consum.
Aquest dia, Liza Kahanom Thaer, responsable d’aquest establiment, situat al costat del Mercat de la Marina, va rebre la notícia del que passava per un altre company. Eren les 7.30 del matí. En arribar, a les 8, ja no es podia entrar a l’interior de la nau perquè s’havia convertit en una piscina. Hi havia un esvoranc al subsol que testificava la força que portava l’aigua. Va rebentar la ceràmica i va provocar un pronunciat desnivell en tots els 800 metros quadrats que té l’espai comercial.
“En trobar-nos el terra explotat com si hagués caigut una bomba vam saber que la canonada que s’havia trencat té vuit bars de pressió i abasteix el veïnat de l’entorn, és la d’Aigües de Barcelona. Aquell dia alguns veïns es van quedar sense servei per unes hores”, diu la Liza. Va aconseguir entrar-hi cap al migdia quan l’aigua de dins havia pujat prop de 50 centímetres. Estanteries, els productes del magatzem, molt gènere, les màquines, el sistema informàtic, tot inservible.
Pel que fa al mercat, les afectacions van ser més lleus. Aquell dia, abans de les 10, ja s’havien netejat els accessos i el mercat tornava a funcionar amb normalitat. La parada de tèxtils d’Antonio Cerezo i el bar del mercat van ser les més afectades. “La meva parada és a tocar amb la nau del supermercat i el genero i el material que tenia va quedar totalment inutilitzable. Els companys ens vam ajudar una mica, però malgrat tot vaig tenir pèrdues del voltant d’uns 6 mil euros. I és la segona vegada que passa en dos anys”, diu l’Antonio. Al bar del mercat les incidències van ser sobretot als magatzems.
Des de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) es va suspendre el pagament dels canons dels concessionaris que no podien exercir la seva activitat comercial, com per exemple l’autoservei. El supermercat, en canvi, ha hagut de pagar els 4 mil i escaig d’euros de lloguer cada mes, malgrat estar tancat des d’aquell dia.
Tots els afectats estan en tràmits per negociar amb les assegurances la compensació dels danys. Sous, impostos, lloguers, energia, assegurances, vendes diàries perdudes i la resta de despeses fixes. Tot plegat, són milers i milers d’euros fins ara. “Això va per llarg i, mentre, nosaltres hem de continuar pagant el lloguer, algunes nòmines i altres despeses sense cap certesa de quan podrem tornar a obrir”, lamenta la Liza.
L’IMMB assegura que ha sol·licitat un informe tècnic de l’incident a la companyia Aigües de Barcelona “que és la responsable dels danys”. Remarquen que la institució és una de les parts afectades, i que en aquests moments s’estan realitzant informes pericials per determinar l’abast de tots els danys.
Antonio Cerezo: “La meva parada és a tocar amb la nau del supermercat i el genero i el material que tenia va quedar totalment inutilitzable.
Consultats al respecte, des d’Aigües de Barcelona comuniquen que “la incidència va ser fortuïta”. I destaquen “el monitoratge i control en continu de la xarxa”, alhora que argüeixen s’estan valorant les compensacions entre l’assegurança de la companyia i la dels afectats.
“De les 10 persones que teníem hem reubicat els que hem pogut. Mantenim 4 treballadors a l’espera de reobrir, però com que encara no hem aconseguit cap dels informes tampoc ens hem pogut acollir a un ERTO “per causes sobrevingudes”. La gestora em demana calma, però el supermercat és una franquícia i al darrere som dos socis, i no ens dona per tant, la factura de la neteja d’aquell dia puja a 9 mil euros i estan trigant a pagar-nos-la, imagina la resta”, exclama la Liza. Les coses de palau van lentes, és clar.
“És la companyia qui ha de garantir la reparació i estabilitat del subsol, que és la principal reclamació per part de l’IMMB. S’està a l’espera de la confirmació per part de la companyia que s’ha reomplert el subsol de manera eficaç per poder fer-hi, després, la reparació del forjat del terra afectat. Serà llavors quan es podrà permetre la reobertura dels comerços afectats amb total garantia”, afirma l’IMMB.
“En aquest cas concret els equips tècnics d’Aigües de Barcelona ja han pres totes les mesures perquè no torni a succeir cap incident similar“, assegura la companyia, responsable del subministrament del servei a més de 3 milions de persones a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.