Trias reitera com a prioritats l’arribada de la L-9 a l’aeroport i a la Zona Franca
L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha participat avui juntament amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, a la presentació de l’estudi informatiu del perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre Plaça Espanya i Gràcia. L’actuació consistirà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, i la remodelació de la de Plaça Espanya,
A l’acte, on també ha assistit el tinent d’alcalde d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, l’alcalde Trias ha destacat la importància que tindrà aquesta infraestructura que permetrà connectar la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils amb Gràcia travessant l’Eixample, i “que serà molt utilitzada tant pels ciutadans que venen de fora, d’Igualada i Manresa, com pels barcelonins”.
L’alcalde ha recordat que, més enllà de planificar les infraestructures de futur, per Barcelona és prioritari “que el metro, la L9, arribi a l’aeroport, una fita volguda per totes les ciutats metropolitanes implicades i molt necessària”, fet que tindrà lloc el primer semestre del 2016 i ha marcat com a prioritat de l’Ajuntament i l’alcalde de Barcelona “que el metro arribi a la Zona Franca perquè és molt necessari connectar aquesta zona de Sants-Montjuic amb la ciutat”, ha dit “perquè es tracta d’una zona industrial important i perquè es tracta d’una zona urbana en creixement”.
Una actuació d’alt retorn social
D’altra banda, el conseller Vila ha remarcat l’alta rendibilitat social i econòmica d’aquest projecte, tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot reportar. Així, aquest actuació, inclosa com a prioritària al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020, permetrà:
1. Millorar i ampliar la cobertura en transport públic a l’Eixample esquerre de Barcelona, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (Hospital Clínic, Escola Industrial, etc).
2. Millorar la connectivitat ferroviària del barri de Gràcia de Barcelona, fins ara només cap al centre de la ciutat.
3. Facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3).
4. Incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC. En aquest sentit, cal remarcar que ara quedaran connectades directament les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès.
5. En total, es beneficiaran del perllongament 19 milions de viatgers anuals (inclosos els usuaris actuals de la Llobregat-Anoia), més de 68.000 usuaris/dia.
6. Amb només la construcció de 4 quilòmetres de nova línia, un 4% de la longitud actual de la Llobregat-Anoia, es poden captar uns 14 milions de viatgers més l’any (un 38% de la demanda total d’aquesta línia), fins arribar a un total de 37 milions de viatgers.
7. Captar nous usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat. Es calcula que 9.000 usuaris/dia provindrien del vehicle privat.
8. Estalviar temps de recorregut, reduir costos d’operació i contribuir a la descongestió del trànsit urbà.