El Col·legi Alfageme ha viscut una transformació profundament marcada per l’evolució tecnològica, pedagògica i social. Com a mestra que ha acompanyat aquest canvi, puc testimoniar com l’escola ha sabut adaptar-se als nous temps sense perdre l’essència que la defineix.
Fa 38 anys vam ser pioners amb ordinadors al centre i durant tots aquests anys s’ha anat ampliant el material tecnològic amb les pissarres, els ordinadors, les tauletes i els robots educatius. Aquesta digitalització ha transformat no només les eines, sinó també la manera d’ensenyar i aprendre, obrint finestres a un món de coneixement immediat i interactiu. Ara, l’infant és el protagonista del seu aprenentatge. Les tècniques cooperatives i el treball per projectes s’ha consolidat fent que els nens i les nenes aprenguin connectant coneixements i vivències.
L’alumnat també ha canviat: la diversitat cultural ha enriquit la comunitat escolar, però el clima familiar i proper continua sent un tret distintiu. Aquesta pluralitat ens ha permès educar en valors com el respecte i la inclusió.
L’escola continua mantenint una forta relació amb el barri, participant en activitats i projectes de la Marina del Port i del Districte. A més, la connexió amb les famílies s’ha enfortit, ara tenen més veu a través dels Consells Escolars, reunions i la plataforma digital. A més, les aules s’obren a les famílies per explicar contes als més petits, realitzar tallers i compartir experiències creant vincles emocionals i educatius.
Un dels aspectes més gratificants ha estat veure com exalumnes han tornat amb els seus fills i les seves filles a la nostra escola. Aquest lligam reflecteix la confiança i l’afecte que l’escola ha sabut generar al llarg dels anys.
En definitiva, el Col·legi Alfageme ha evolucionat sense perdre la calidesa i el compromís que el fan únic. És mirall d’una societat canviant, però també de valors que perduren.
Àngels Orpinell
Mestra del Col·legi Alfageme
Ara l’escola, sense deixar de costat la part acadèmica, té en compte la part més emocional dels infants, treballa les seves emocions i els ensenya a posar nom a tot allò que senten en cada moment, a expressar-ho als altres i a fer valer els seus pensaments. També es fomenta més el joc, la imaginació, la participació… Així s’aconsegueix que els infants estiguin més motivats i motivades, i amb ganes d’aprendre coses noves cada dia.
Se segueix un projecte durant el curs, i es van explicant, a poc a poc, coses sobre el tema, fan activitats i manualitats que, un cop arriben a casa, poden explicar i ensenyar a la vegada que ho han après gairebé sense adonar-se’n.
Hi ha el punt perfecte entre metodologies més actualitzades i les de sempre.
Els i les mestres continuen sent molt propers i properes tant amb els infants com amb les famílies. I la col·laboració entre famílies i escola fa que l’aprenentatge sigui més personal i ajustat a les necessitats de cadascú.
Es continuen duent a terme activitats com les festes de Nadal, quan es canten nadales; Sant Jordi, cadascú porta un llibre de casa i comparteixen entre totes i tots; els festivals d’hivern i d’estiu; Carnestoltes… Totes aquestes activitats m’han semblat sempre molt divertides. I ara, viure aquesta experiència des de l’altre costat, és molt emotiu.
També es participa en activitats del barri i es fan sortides com a la biblioteca Francesc Candel, al Punt Verd o al Planeta Galeta on s’ho passen d’allò més bé.
No tenim cap dubte que hem escollit bé l’escola només veient com surt la nostra filla de contenta i com estima les seves professores.
Montserrat A.
Mare d’una alumna d’I3 i ex alumna de l’escola