El passat 18 d’octubre de 2021, l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb Barnacom, va posar en disposició de la ciutadania 280.000 Bonus Consum, uns vals de 10 € de regal per cada 20 euros de compra. Amb l’objectiu d’impulsar el comerç de proximitat, un dels sectors més colpejats pels efectes de la pandèmia, l’ajuntament va promoure una iniciativa que va acabar sent un èxit rotund. Tot i que ja s’han acabat, s’espera que es tornin a donar a conèixer una nova remesa en els mesos vinents.
Aquests Bonus, es podien utilitzar en una gran diversitat d’establiments com restaurants, farmàcies, llibreries, botigues de roba, de sabates… Al desembre, es va haver de repetir la iniciativa per l’alta demanda que van arribar a tenir. En total, es van fer servir 360.000 Bonus Consum, adherint-se 1.900 establiments i generant més de 7,5 milions d’euros en compres.
El districte de Sants-Montjuïc va ser un dels més actius utilitzant 51.614 Bonus, només superat pel de l’Eixample, amb més de 125.000. Els comerciants de La Marina coincideixen en el fet que ha estat una gran mesura i un èxit total tant per ells, com per als clients. L’Ana Tomás, de Calzados Cisne, considera els Bonus Consum una gran idea i que, tot i que no s’ha arribat al nivell prepandèmia, hi ha hagut un gran nombre de vendes, ja que a la gent li agrada molt que li descomptin 10 € a les seves compres. Coincideix amb la Mei Márquez, presidenta de l’Associació de Comerciants i propietària d’Art i Decoració: “s’ha notat un increment de vendes aprofitant les dates nadalenques”.
Malgrat que durant els mesos que ha estat vigent la iniciativa dels Bonus Consum tot ha anat com estava previst, també hi ha hagut inconvenients. El més important, segons els comerços, han estat els retards de l’ajuntament en l’abonament dels Bonus Consum. Això va causar una situació d’incertesa entre els petits comerciants, ja que a vegades els costava “aguantar la liquiditat” dels productes venuts.
De totes maneres, per als propietaris ha sigut un raig d’esperança en un període de temps on han patit molt per les restriccions i els efectes de la covid. Pels clients, una manera molt senzilla d’aconseguir els productes que desitjaven de manera més econòmica i donar suport als seus veïns i veïnes que aposten pels comerços de barri.