Som aquí per a celebrar una conquesta veïnal, i volem recordar com hem aconseguit arribar fins aquí. Aquesta reivindicació ve de lluny, ja es reclamava l’any 1975, una lluita liderada per les Associacions de Veïns i Veïnes, quan la Marina no només patia la manca de transport públic sinó de gairebé de tots els serveis bàsics. Érem un barri aïllat, envoltat per l’antiga Plaça Cerdà i la muntanya de Montjuïc, on l’únic transport eficient eren les línies 48 i 9.
També era urgent la necessitat d’escoles, asfalts, ambulatoris i un llarg etcètera. Des d’aquesta realitat és d’on vam començar la nostra lluita. Així, encoratjats per una angoixosa necessitat, unida al cansament i el cabreig vam unir forces. I ens vam trobar entre persones molt diferents però amb les mateixes mancances. Vam començar a somiar un barri, un de veritat, un de Barcelona.
L’any 1994, arran de la lluita contra la incineradora, la Unió d’Entitats va reclamar l’arribada del Metro al barri i, fins al 2014 quan es va fer el seguiment del Projecte i de les obres en diferents reunions, amb la voluntat que la reivindicació del Metro no decaigués.
El projecte de la L9 va començar amb el govern del tripartit a la Generalitat. Poc després, es va aturar per una avaria a la tuneladora i el govern de Convergència de la Generalitat va aprofitar la situació per, el 2012, aturar gairebé definitivament les obres en aquest ramal i prioritzar el de l’aeroport.
Els veïns i les veïnes de la Marina hem hagut de sentir en massa ocasions retallades pressupostàries en el ramal de la Zona Franca, però sí que hi havia pressupost i voluntat política per prioritzar el ramal a l’Aeroport, és a dir, prioritzaven la “Marca Barcelona” a un barri de 30.000 veïns i veïnes, posant per davant la recaptació a les necessitats veïnals reclamades des de feia dècades.
Després d’alguns anys d’inactivitat al carrer, l’any 2014, cada dimecres durant 14 setmanes consecutives, amb una gran afluència de veïns i veïnes de totes les edats, vam sortir al carrer per lluitar per l’arribada del Metro. Aquestes mobilitzacions convocades per l’Assemblea 15M van desembocar en manifestacions conjuntes el 2015 amb totes les entitats i col·lectius del barri.
Amb aquestes mobilitzacions es va aconseguir que es creés una Taula de Mobilitat on participessin entitats, col·lectius, veïnat i les Administracions. En aquesta taula, es va confirmar que no hi havia cap problema tècnic en obrir dues estacions al barri de la Marina, i el seu cost era assumible, l’únic que calia era “voluntat política”, com va quedar demostrat amb l’acord entre Ajuntament i Generalitat, on el primer va finançar la meitat de les estacions de Foc i Foneria.
Gràcies a la lluita dels veïns i veïnes durant aquests anys hem aconseguit que el problema del metro a la Marina es posi sobre la taula, que sigui una prioritat política i que, finalment, gràcies a la pressió veïnal sigui una realitat.
Tot i això, l’obertura de dues estacions no és suficient i volem la línia al complet. Seguirem lluitant per millorar la mobilitat del barri, demanant l’obertura de les estacions restants, la implantació de carrils bici i la millora de les línies d’autobús. Aquest esdeveniment no és un punt final, sinó un punt i a part, per tant, hem d’estar organitzats per lluitar fins a aconseguir-ho.
Entitats signants:
- Coordinadora d’Associacions de Veïns i Veïnes de la Marina i Associació de Comerciants
- Unió d’Entitats
- Ateneu Popular Engranatge
- Centre Cultural Estrelles Altes
- Amics de la Marina
- La Marina Viva
- Memorial Democràtics de treballadors de la SEAT
- Assamblea 15M La Marina-Zona Franca
- Associació de Mitjans de Comunicació Local