Els sis mariners del vaixell C-Star, que ha estat atracat durant prop de quatre mesos al Port de Barcelona en situació d’abandonament per part del seu armador, finalment han pogut tornar a casa un cop s’ha realitzat la venda de la nau i han cobrat els seus salaris.
Durant els més de 100 dies que ha passat a Barcelona, la tripulació del C-Star, originària de Sri Lanka, ha estat atesa pel Comitè de Benestar del Port de Barcelona amb una acció conjunta en la qual han intervingut la Capitania Marítima de Barcelona; la Federació Internacional de Treballadors del Transport-ITF; el Port de Barcelona; i el Centre Stella Maris de l’Apostolat del Mar de Barcelona, que ha coordinat tota l’operativa.
L’abandonament de vaixells amb la seva tripulació a bord és un problema que han d’atendre ports de tot el món. En el cas del C-Star, a més, la situació estava agreujada perquè tenia prohibida l’entrada als ports europeus per les circumstàncies en què havia estat noliejat: l’organització Defend Europe, contrària a l’acollida de refugiats a Europa, el va posar en servei amb l’objectiu d’entorpir el rescat d’immigrants a la Mediterrània. Un cop els membres d’aquesta organització van desembarcar a Malta a finals del passat mes d’agost, el vaixell i la seva tripulació van quedar abandonats i sense recursos.
Raons humanitàries i de seguretat
Quan el vaixell va fondejar a Barcelona, la Capitania Marítima en va autoritzar l’entrada a port per raons humanitàries i de seguretat del tràfic marítim, ja que el vaixell estava esgotant les seves reserves de combustible i de provisions.
Un cop a port, l’armador del C-Star va manifestar la seva intenció de vendre el vaixell però en cap moment va enviar diners pel seu manteniment ni per a la supervivència de la tripulació. En un primer moment, la Creu Roja del Mar i Càritas van subministrar aliments als mariners, però van ser substituïts tot seguit pel Comitè de Benestar del Port de Barcelona. Durant els quatre mesos que la nau ha estat a Barcelona Stella Maris ha esdevingut l’interlocutor amb els mariners, els ha subministrat aliments i altres productes bàsics, els ha visitat diàriament i s’ha ocupat del seu trasllat a la ciutat, donant-los suport en aspectes com la comunicació amb les famílies, etc.
Per la seva banda, el Port de Barcelona s’ha encarregat de subministrar aigua i combustible al vaixell i també la Corporació de Pràctics de Barcelona i la Capitania Marítima de Barcelona també han estat atents per atendre qualsevol necessitat que tingués la tripulació.
Cal destacar la tasca realitzada per Ricard Rodríguez-Martos, delegat de Stella Maris i secretari del Comitè de Benestar del Port de Barcelona, que ha esdevingut l’interlocutor amb la tripulació durant la seva estada a port. Així mateix, ha estat molt important la tasca feta per Joan Mas, inspector d’ITF a Barcelona; i per Rafael de Muller, advocat d’ITF i que desenvolupa tasques de voluntariat a Stella Maris, que han assumit la representació legal dels mariners de cara a una possible negociació amb l’armador o una demanda d’embargament de la nau per facilitar el cobrament dels seus salaris.
Finalment, el passat 23 de gener l’armador del C-Star va confirmar la venda del vaixell i es va organitzar una reunió a la seu de Stella Maris, amb presència de representants de la part venedora i compradora, en la qual es va pagar els salaris endarrerits a la tripulació. Un cop van rebre els seus salaris els sis mariners del vaixell van poder tornat a casa.