El Port de Barcelona ha presentat aquest mes una iniciativa per potenciar la mobilitat elèctrica a l’àmbit portuari, en la qual ha invertit un total de 926.000 euros. L’actuació consta de dues accions principals: la incorporació de vehicles amb motorització elèctrica a la flota del Port i la instal·lació de la infraestructura de càrrega, tant per a la flota pròpia com per d’altres vehicles elèctrics que circulin pel recinte portuari. Aquest conjunt de mesures per estimular la mobilitat elèctrica forma part del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, que pretén reduir de manera efectiva les emissions de l’activitat portuària.
Així, d’una banda, el Port de Barcelona ha invertit un total de 692.000 euros en la incorporació de 31 vehicles al seu parc mòbil, que substitueixen antigues unitats amb motorització dièsel i gasolina. En concret, es tracta de 25 unitats de motorització elèctrica pura (entre els quals hi ha 17 turismes Nissan Leaf 30 kwh i 8 furgonetes Nissan e-NV200) i 6 escúters elèctrics (BMW C Evolution, per a la Policia Portuària). Els primers 25 vehicles (turismes i furgonetes) han estat adquirits i els 6 restants s’han incorporat a la flota mitjançant la modalitat de renting. A part d’aquestes 31 unitats de motorització elèctrica pura, el Port ha introduït 3 vehicles híbrids endollables (VW Passat Híbrid) al seu parc mòbil, també de renting.
D’altra banda, el Port ha invertit 234.000 euros en el disseny i construcció de la infraestructura de càrrega dels vehicles elèctrics. Per al subministrament elèctric dels vehicles de la flota pròpia, s’han instal·lat 28 punts de càrrega lenta en l’aparcament del World Trade Center de Barcelona, on està ubicada la seu corporativa del Port; a més de 14 punts de càrrega (6 per furgonetes i 8 per motocicletes) a l’edifici de serveis ASTA (Ronda del Port) i dos punts addicionals de càrrega per a les motocicletes de la Policia Portuària a l’Estació Marítima de Drassanes (moll de Barcelona).
A més, s’han instal·lat 3 punts de càrrega per a ús públic: 1 de càrrega ràpida davant de l’Estació Marítima Drassanes (que es pot convertir en 2 punts de càrrega semi ràpida i que estarà operatiu properament) i 2 de càrrega lenta al moll de l’Energia.
Durant el primer semestre de 2018 també s’incorporaran 4 punts addicionals de càrrega per als empleats del Port, que estaran ubicats als aparcaments de l’edifici ASTA i del Moll de Sant Bertran.
Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire
La promoció de la mobilitat elèctrica és una de les 53 accions que inclou el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona que es va presentar fa poc més d’un any. Altres actuacions rellevants són la promoció del gas natural liquat (GNL) com a combustible de mobilitat per vaixells, camions i maquinària de terminal i la política de bonificacions sobre la taxa del vaixell per atraure les embarcacions més eficients a nivell mediambiental.
El pla del Port per reduir les emissions de l’activitat portuària s’emmarca en dos plans d’abast superior elaborats per la Generalitat (Pla de millora de la Qualitat de l’Aire de la Regió Metropolitana 2015-2020) i per l’Ajuntament de Barcelona (Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire de Barcelona 2015-2018). El document planteja un ampli ventall d’àmbits d’actuació: reducció de les emissions de vaixells, de trànsit, de maquinària de terminal, d’obres portuàries i de sòlids a granel; potenciació del mode ferroviari i el short sea shipping; nous accessos, mobilitat sostenible i xarxa de la qualitat de l’aire, entre d’altres.23