RAMBLA LATERAL

VOLEM MÉS QUE UNA RAMBLA O UN BULEVARD

NÚM 3/4: PERSONES

Arquitectes COAC – La Marina

Amb el suport de l’Associació de Mitjans de Comunicació Local (AMCL) i l’Associació de Comerciants de la Marina

CONNEXIÓ ENTRE BARRIS

Com a barri, a la Marina volem continuar avançant de manera decisiva, i ara entomem el doble repte d’acollir els més de 30.000 veïns i veïnes del nou Prat Vermell i tot el clúster administratiu de la Generalitat en un espai públic que ens cohesioni a tots els que vivim i hi treballem. Una cohesió no només amb la resta de la ciutat, sinó també entre els diversos espais que compartim quotidianament. Per això necessitem molt més que una rambla o un bulevard, i considerem que s’ha de treballar des d’una visió àmplia i veritablement transformadora.

N’és un exemple el carrer Mare de Déu de Port, que ha de ser part d’aquesta visió de conjunt i de la transformació en marxa. Cal actuar-hi per recuperar-lo amb tota la força que té com a traça històrica de l’antic Canal de la Infanta i convertir-lo en l’eix estructurador del conjunt d’habitatges més antics del barri.

Hem dedicat moltes hores a pensar-hi i treballar-hi i, tot i que s’hi ha d’aprofundir, proposem que es consideri pacificar el trànsit en aquesta via i sigui d’ús exclusiu pel veïnat, s’hi moguin els contenidors de les voreres i s’hi incorpori el carril bici, fent de tot plegat un entorn més amable i saludable. Igualment, l’eix fàcilment podria millorar la tan necessària connexió amb la Bordeta i Badal; ja que la Gran Via ara actua com a barrera física i imaginària. Passegeu pel barri vell de Banyoles per imaginar com podria ser la recuperació d’aquest eix antic del camí de l’aigua, com a veritable refugi climàtic de la biodiversitat.

PACIFICACIÓ INTERNA

La proposta de rambla lateral que presentem com a alternativa a les tres presentades per l’Ajuntament aglutina les valuoses aportacions que entre totes les entitats i molts veïns i veïnes hem fet en el procés participatiu. Es tracta de concentrar els quatre carrils de circulació vehicular, dos de pujada i dos de baixada, en el costat Llobregat de l’actual Passeig, tot mantenint els 7,5 m de vorera actual.

Des de l’eix central, configurat per les icòniques palmeres del passeig, es generaria una veritable rambla de 10 metres, amb nou arbrat d’acàcies que ens permetria recuperar la memòria històrica de la rambla original.

L’asimetria d’aquesta rambla lateral ve justificada pel fet que la vorera del costat Montjuïc té, en general, molt més comerç de proximitat, així com tres centres educatius que permetrien organitzar-la amb espais de descans i de joc. Caldria, però, garantir la continuïtat de la rambla per realitzar-hi les activitats tradicionals que ja s’hi desenvolupen com la Fira del Comerç, la Cavalcada de reis i diferents esdeveniments dels barris.

L’eix central de les palmeres intercalaria les parades de bus, contenidors i diferents serveis, entre els quals l’aparcament de vehicles de persones amb discapacitat. Pel que fa al carril bici, proposem traslladar-lo al carrer de Mare de Déu del Port i fer-hi un nou eix cívic. No obstant això, hem fet una proposta provisional d’incorporar-lo entre la rambla lateral i la vorera existent acompanyat d’una vegetació arbustiva d’un metre d’alçada per tal de separar-lo de la zona dels vianants.

Aquesta proposta permetria respectar tots els arbres existents del passeig i mantenir una vorera de 6 metres on es podrien incorporar les terrasses de restauració, tot garantint els tres metres lliures de pas a tocar de la façana.

Així i tot, s’ha de tenir en compte que aquesta proposta de Rambla Lateral s’hauria d’adaptar en funció de la identitat i dinàmica pròpia de cada tram, diferents al llarg dels 2 km de tot el passeig.


FLUXES TRANSVERSALS

Aquesta rambla lateral té molt de sentit, ja que en aquest costat del passeig tenim el gran parc equipat que és Montjuïc. Per això, considerem el projecte estratègic per millorar la permeabilitat des del passeig als interiors d’illa, sigui amb passatges o a través dels mateixos comerços, obrint-nos pas cap a Montjuïc. Tanmateix, la urbanització del passeig ha de contribuir a identificar les cruïlles com a places i espais que reforcin els equipaments, com és el cas de la plaça de la Marina i el Mercat. Aquest podria ser l’espai de centralitat que uneixi els dos eixos plantejats, la rambla lateral del passeig i l’eix cívic del carrer de Mare de Déu del Port. Per què no?

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.