Incertesa a SEAT arrel de l’afer dels motors manipulats del Grup Volkswagen

Mauro Sturlese |

El passat 18 de setembre, l’Agència de Protecció del Medi Ambient dels Estats Units va anunciar que el Grup Volkswagen havia violat la normativa mediambiental del país durant el període 2009-2015. La multinacional alemanya havia instal·lat un software als seus models dièsel que manipulava les emissions d’òxids de nitrògen (NOx) per tal que els vehicles poguessin superar els tests. Aquest software detectava quan els vehicles eren sotmesos a un control d’emissions de gasos contaminants i els feia entrar en un mode de conducció específic en el qual les emissions eren més reduïdes.

La notícia va provocar un daltabaix immediat al segon fabricant mundial d’automòbils i va suposar un impacte important al món de la indústria automobilística. Les accions de Volkswagen van caure en picat (-20% el primer dia d’obertura posterior a la notícia i -15% el dia següent), el President del Consell d’Administració Martin Winterkorn va dimitir i els responsables de Recerca i Desenvolupament implicats van ser suspesos. A més, altres països, entre els quals els de l’Unió Europea, han engegat noves investigacions i processos judicials contra la companya.

El Grup VW es prepara per les repercussions econòmiques derivades d’aquest afer

Arrel d’aquest escàndol, el Grup Volkswagen s’enfronta a fortes conseqüències econòmiques directes, com multes per incomplir les lleis nord-americanes i molt probablement de nombrosos països més, els costos de reparació dels motors per tal d’adequar-los a la normativa, i indemnitzacions diverses, com ara el retorn dels beneficis fiscals atorgats per diversos estats per la fabricació de vehicles poc contaminants.

volkswagen9

Tanmateix, les conseqüències econòmiques més preocupants poden ser les indirectes, derivades de la crisi d’imatge que ha suposat aquest escàndol per a Volkswagen, tant a nivell de companyia que hauria fet trampes per incomplir la llei, com de fabricant de vehicles contaminants. El deteriorament de la reputació tindrà un impacte significatiu (tot i que encara difícil de quantificar) en les futures vendes de la multinacional alemanya.

El Grup Volkswagen, a través del seu nou president Matthias Müller, va anunciar que fer front a aquesta crisi es cancel·laran les inversions que no considerin fonamentals. Segons Rafael Guerrero, Secretari General Intercentres de Comissions Obreres, i que va assistir al plenari del Comitè Mundial del Grup Volkswagen celebrat després que es destapés l’escàndol, la direcció del grup no estava preparada per a una crisi d’aquest abast, però tot indica que les retallades més importants es produiran en R+D+I (recerca, desenvolupament i innovació), infraestructures i models no rendibles, mentre que, per contra, es mantindrà la destinada a producció dels models rendibles i a nous models.

Inquietud al nostre país per la continuïtat de les inversions a SEAT

Amb l’escàndol dels motors dièsel trucats afectant de ple una multinacional com Volkswagen, immediatament es va estendre la preocupació per les conseqüències econòmiques per a totes les marques del grup (que inclou SEAT, Audi i Škoda, entre altres) i a totes les seves fàbriques. En concret, la repercussió que aquest episodi pugui tenir als centres de treball de SEAT a Catalunya és el que desperta major interès, per la rellevància d’aquesta empresa al nostre país i, molt particularment als nostres barris.

El Ministre espanyol d’Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, va anunciar el 9 d’octubre passat, l’endemà de reunir-se a la seu del Grup VW a Wolfsburg, que les inversions de la multinacional a Espanya estaven garantides. Aquestes declaracions, però, no van ser ben rebudes des de Volkswagen, ja que consideren que per garantir les inversions a les plantes espanyoles, primer cal que els governs (tant de l’estat com de les comunitats autònomes) confirmin les ajudes econòmiques previstes.

Per Rafael Guerrero, aquesta posició per part de l’empresa, vinculant inversions a ajudes per parts dels governs és l’habitual, i considera que cal que els governs concretin aquestes ajudes, per tal d’evitar la situació d’incertesa actual. Guerrero, creu que en aquest sentit la gestió del govern central ha estat poc encertada, ja que a més de l’anunci precipitat del passat 9 d’octubre, no ha concretat encara si exigirà a Volkswagen la devolució de les ajudes atorgades pel pla PIVE.  També lamenta que la desinformació sobre aquest cas pugui donar una percepció errònia sobre els motors de la marca i, que això pugui afectar a cert termini a les vendes.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.