Guía ràpida per gaudir del Nadal de manera saludable

Per: Marian Costalago – Infermera CAP Doctor Carles Ribas

Les festes de Nadal es caracteritzen tradicionalment per celebracions amb menjars copiosos i abundants, els quals poden afectar a la salut negativament. A continuació us deixem les claus per gaudir d’aquestes dates assenyalades sense que la salut es vegi perjudicada:

• Planificar l’horari de menjars i el que es menjarà en cadascuna d’ells. Anar a fer la compra amb la llista feta per no caure en la temptació de comprar aliments innecessaris.
• Menjar aliments sans que ens agradin, controlant les racions. Compensar els menjars de les dates assenyalades amb altres més lleugeres.
• Optar per plats elaborats a casa en comptes de per plats preparats.
• Cuinar els aliments preferiblement al forn, al microones, a la planxa o bullits, evitant els fregits i arrebossats.
• Fer àpats amb aliments de temporada, que són més saludables i barats, com a peres, pomes, taronges, llimones, castanyes, nous, avellanes, cards, espinacs, coliflor, api, cols, enciam, escarola, créixens, panses, gall dindi, truita, etc.
• Moderar el consum d’alcohol. Per calmar la set beure sempre primer aigua. Combinar begudes amb alcohol amb d’altres que no en tenen. Triar les begudes amb menys graduació alcohòlica. Beure petits glops assaborint la beguda i sempre acompanyada de menjar. No conduir si s’ha begut alcohol.
• Fer exercici. Aprofitar les activitats típiques de Nadal com patinar, ballar, fer excursions per la muntanya, anar a la neu… Anar als llocs caminant o en transport públic, evitant agafar el cotxe o el patinet elèctric.
• Fer regals que afavoreixin l’exercici físic com a pilotes, cordes de saltar, raquetes, patins, patinets no elèctrics.
• Sortir ben abrigats al carrer, sobretot els nens i la gent gran, per evitar refredats.
• Planejar tot amb antelació. Organitzar bé el temps, dedicant-ho a les tasques i també a descansar.
• Repartir les tasques entre tots. Voler abastar tot només pot produir estrès i cansament.
• Evitar tractar temes conflictius, millor entaular converses que afavoreixin un ambient còmode i la participació de tots.
• Recordar els moments bons de l’any que acaba i començar el nou amb optimisme i motivació.
• Fer propòsits per a l’any nou, que facin que la nostra salut millori: deixar de fumar, fer exercici físic, menjar equilibradament, etc. Des del CAP estarem encantats per ajudar-vos en aquests propòsits.

Des del CAP Dr. Carles Ribas us desitgem un Bon Nadal i un saludable 2019!

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada