Més fruita

Esther Pardo i Gimeno

Quan ja hem acabat de menjar raïm i els préssecs de Calanda ja no es troben a les fruiteries, comencen a aparèixer les mandarines tímidament i amb més força els caquis i una fruita rara que no massa gent consumeix: la xirimoia.

L’arbre del caqui, palosanto en castellà, que va venir del japó, però que ara també n’hi ha de procedència xinesa, tot i que ja fa molts anys que el trobem en molts jardins i horts del nostre país.  S’està convertint en un cultiu de substitució de les taronges, a València.

Una varietat del caqui, és l’anomenat Persimons, que és el mateix fruit però collit encara verd i madurat els magatzems amb tractaments especials perquè conservin la duresa i no siguin tant astringents.

El caqui és molt recomanable per a la salut  perquè conté carotens, rics en vitamina A; també aporta vitamina C i potassi . Hem de dir també que força quantitat de sucres . Al ser astringent va bé per combatre la diarrea . Com que conté antioxidants , menjar caquis ens protegeix de malalties degeneratives.

I de la xirimoia us puc dir que ens ha arribat d’Amèrica central i que els seu aspecte ens recorda a una pinya. Es conrea a la costa andalusa. La seva polpa és molt dolça i s’ha de menjar quan la pell ´es tova , sempre en compte de no menjar les llavors perquè son verinoses.  Per la seva textura, ( si la batem, té aspecte de crema), la podem combinar en molts postres, i també amb d’altres fruites.

És una fruita rica en vitamines  C, A, i també del grup B; i minerals com el Potassi, calci i fòsfor. Per tant, ens anirà bé per combatre constipats, activa el cervell i té un efecte una mica laxant.

Si no les mengeu habitualment, proveu-les. Totes dues son molt bones per a nens i avis!!

Que vagi de gust!!

Octubre 2019

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada