L’Ajuntament i el Port de Barcelona acorden una nova ordenació dels espais portuaris de la ciutat

Pas endavant en la relació entre la ciutat de Barcelona i l’àmbit portuari. L’alcaldessa, Ada Colau, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, han assolit un seguit d’acords que permetran avançar en la integració dels espais estratègics del front litoral, guanyar espais per a l’ús veïnal i millorar la gestió de la mobilitat i la reducció d’emissions.

Limitació i trasllat per etapes de les terminals de creuers

Un dels punts clau és la gestió dels creuers que arriben i surten de la ciutat. El Port de Barcelona és el quart a nivell mundial en nombre de creueristes –en rep 2,6 milions l’any–, fet que obliga a vetllar perquè aquesta sigui una activitat sostenible per a la ciutat. Per garantir-ho, el consistori i l’Autoritat Portuària han acordat limitar el nombre definitiu de terminals marítimes internacionals a 7, que es concentraran al moll Adossat seguint un pla d’etapes. Així, es retiraran totes les terminals de creuers del ‘port ciutat’ i també la terminal de ferris de Drassanes i s’obriran les zones que ocupen a l’ús ciutadà.

Cap a la reducció de les externalitats mediambientals del tràfic de creuers i la mobilitat

En el marc d’una estratègia orientada a l’ambientalització del tràfic de creuers, el Port sol·licitarà l’elaboració d’un informe sobre el sistema de control actual de les emissions dels vaixells, els protocols i els resultats obtinguts. D’altra banda, encarregarà un estudi específic de l’impacte de la contaminació al port a llarg termini, amb especial èmfasi en les partícules en suspensió i l’impacte als barris de proximitat, i concretament als districtes de Ciutat Vella i Sants-Montjuïc. I sol·licitarà a Barcelona Regional l’actualització de l’informe “Anàlisi de la contribució en emissions i immissions del Port de Barcelona l’any 2013”.

A la vista dels resultats d’aquests treballs, el Port formularà un pla d’etapes per a l’ambientalització del tràfic de creuers per a la reducció de les externalitats mediambientals. Paral·lelament, el Port elaborarà un Estudi d’Avaluació Generada de la Mobilitat amb origen i/o destinació al moll Adossat, i formularà un pla de gestió sostenible de la mobilitat terrestre de creueristes amb la voluntat d’evitar la congestió viària a la plaça de les Drassanes i reduir la saturació de la Rambla com a zona de vianants.

La Nova Bocana: un nou àmbit ciutadà guanyat al mar

Un altre dels acords importants fa referència a la tercera modificació del Pla Especial de la Nova Bocana. El pla preveu augmentar l’espai públic d’aquest àmbit en 14.000 metres quadrats addicionals. L’ampliació es concentra, principalment, a la zona perimetral de la futura Marina Vela, on es generaran dos trams de passeig públic equivalents en extensió a la Rambla de Barcelona. La modificació suposa que el 100% dels espais que envolten el mirall d’agua de la marina i dels seus entorns sigui d’ús públic.

Els acords també inclouen com a novetat destacada el desplegament d’un nou node formatiu i tecnològic a la Nova Bocana que acollirà diversos serveis educatius i professionals vinculats a l’àmbit de la nàutica, entre ells, l’Institut de la Nàutica de Barcelona.

Omplir de vida veïnal el moll de la Fusta

El Port dona suport a la iniciativa de l’Ajuntament d’impulsar la reforma integral de l’àmbit del passeig de Colom i el moll de la Fusta per augmentar els espais de parc i jardí urbà i ús públic al servei de la ciutadania. La futura remodelació afavorirà la connexió i la permeabilitat transversal entre la trama urbana i el moll Bosch i Alsina, amb especial intensitat als àmbits de l’edifici de Correus, la plaça del Duc de Medinaceli i el Portal de la Pau.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here