Vigilar els greixos trans, un bon propòsit per any nou!

Què són els greixos trans?

Són greixos que s’obtenen de forma industrial en convertir oli líquid en greix sòlid afegint hidrògens (procés hidrogenació).

Com els podem identificar?

Si a l’etiqueta només consta ” olis vegetals ” segur es tracta de greixos TRANS o saturats. Poden aparèixer indicats com parcialment hidrogenats o hidrogenats.

S’utilitzen per donar consistència al producte, mantenir el sabor i que duri més temps sense fer-se malbé.

Com ens afecta el seu consum?

Augmenten el colesterol dolent (LDL) i redueixen el bo (HDL).  Ens afecten perquè acumulen el colesterol a les artèries i augmenten el risc de cardiopaties o accidents cerebrovasculars; de desenvolupar alguns tipus de càncer, elevació dels triglicèrids i augmenten el risc de diabetis tipus II, també influeixen en l’augment del greix corporal afavorint el sobrepès i l’obesitat.

En quins aliments els trobem?

La carn de vaca, porc i xai, els productes lactis i derivats (llet, formatge, mantega), contenen quantitats petites d’aquests greixos hidrogenats.

La majoria d’aquests greixos es troben en aliments processats i productes comercials  preparats amb olis vegetals parcialment hidrogenats:

Aliments congelats (canelons, pizzes, iogurt gelat o gelats), productes precuinats (croquetes, crestes, pastes, pizzes), aperitius salats (patates fregides) i dolços, crispetes per a microones, greixos sòlids (margarines i mantegues), caramels, pastisseria industrial, galetes, barretes de cereals, rosquilles, hamburgueses, menjar ràpid, substituts de crema no lactis, salses, guarniment per a amanides…

Ingerir 5 grams al dia de greix trans (equival a un croissant industrial o un plat gran de patates fregides de bossa o una bossa de crispetes o una magdalena i tres galetes) augmenta un 25% el risc de patir malaltia cardiovascular de manera que la OMS (Organització Mundial de la Salut) recomana que el seu consum no superi els 2 grams diaris.

Altres greixos (saturats) dolents :

Mantega, nata, carns grasses i embotits, formatges grassos, llet sencera i derivats (substituir-los per desnatats o semidesnatats), pastissos, brioixeria, gelats, oli de coco i de palma, xocolates, crispetes de blat de moro amb mantega.

No tots els greixos són dolents, el nostre cos els necessita per al correcte funcionament, no han de superar el 30-35% de la ingesta calòrica diària.

Quin són els greixos bons:

Peix blau (salmó, sardines, verat, truita, arengada, bonítol o tonyina), olis vegetals, margarines amb alt contingut en greixos poliinsaturats, llavors, fruits secs, alvocat, olives.

Equip d’infermeria

CAP LA MARINA

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada