LES CUES DE LA FAM D’HABITATGE /1

Promoció d’habitatges de l'edifici Londres, al carrer del Plom cantonada amb carrer del Cobalt. 25.01.2025. Fotografia de Rafael Ochoa

Cues per un habitatge digne de protecció oficial a la Marina del Prat Vermell

Per Rafael Ochoa

De bon començament, vull agrair als nostres veïns Antonia Fernández, Tomás Martínez i Rubén Cruz la seva excel·lent col·laboració.

Aquest article d’opinió està fet a partir de la informació aplegada, per tant, incompleta, en forma de dossier sobre l’habitatge de protecció oficial (HPO) al nostre nou barri de la Marina del Prat Vermell, construït no sobre el no-res, sinó sobre el vell barri de les Cases Barates i encontorns industrials. Sense entrar-hi a fons, el posem en context amb el problema de l’habitatge a Barcelona. Consta de 12 grans apartats, diversos subapartats i un capítol de conclusions finals, que publicarem en 4 entregues: 

Primera entrega

1.           El problema de les adjudicacions

2.           L’Agència de l’Habitatge de Catalunya i els HPO

3.           Quatre pics d’atenció, i un repicó de reflexió

Segona entrega

4.           Com inscriure’s en las llistes o bosses de sol·licitants d’HPO

5.           Normatives públiques, de la Generalitat y de l’Ajuntament

6.           Cinc pics d’atenció

Tercera entrega

7.           Els moviments socials contra l’especulació

8.           Els fons voltor

9.           Quatre pics i repicó: atenció i reflexió

Quarta i última entrega

10.         Usos del sòl als barris de la Marina al segle XX.

11.         Projecte urbanístic actual a la Marina del Prat Vermell

12.         L’habitatge social actual a Barcelona

13.         Conclusions finals.

Illa d’habitatges en construcció al carrer Motors. Fotografia de Rafael Ochoa, 25.01.2025

Primera entrega

1.           El problema de les adjudicacions

Preocupats i alarmats en escoltar les noticies per com s’estava portant a terme el procés d’adjudicació dels habitatges de protecció oficial (en endavant HPO) al Prat Vermell, i desconeixedors –com la majoria de veïns— de com era previst que hi anés a la normativa, tots tres vam voler saber-ne més de tot plegat.

Per això, hem assistit a reunions, hem denunciat a l’Agència d’Habitatge de Catalunya (en endavant Habitatge), mitjançant instància presentada a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament, i també a l’Alcaldia per permetre un procediment amb cues presencials i sense transparència. Hem intervingut en l’audiència pública del Districte del passat 11 de febrer per queixar-nos-en.

Hem participat en programes de Ràdio Sants 3 i de La Marina Ràdio, i ens hem reunit amb tècnics dels organismes i amb polítics de les dues administracions, per a informar-los-en i que es comprometessin a buscar una solució.

Ara com ara, l’únic resultat és una proposta que ERC va portar al plenari del Districte del dia 20 de març, instant a l’Ajuntament per canviar la instrucció 2/2021 per redirigir l’actuació de la manera que tot seguit expliquem. El ple va aprovar la proposta per unanimitat de tots els grups parlamentaris menys un. Vegeu el següent document.

Text de la moció aprovada en sessió plenària del Districte, el 20 de març passat

Volem informar de la manca de lògica dels motius d’aquesta manera de fer, en vista dels procediments de construcció d’HPO que regula Habitatge, de la Generalitat. Això és el que podem explicar.

1.a. Les cues de la fam d’habitatge digne i social

A mitjan gener, diversos mitjans informaven que el proppassat dia 8 l’empresa privada AQ Acentor havia adjudicat 24 HPO de la promoció París (carrer del Ferro) per ordre d’arribada dels sol·licitants a l’oficina. Per a aconseguir-ne un, les persones interessades havien fet una gran cua durant la vetlla.

L’empresa justificava la cua presencial per reduir costos i no generar problemes… Les úniques despeses possibles són els honoraris del notari que ha de donar fe de la legalitat de l’acte i del resultat del sorteig, i el lloguer i el manteniment de la sala per a l’ocasió. Quant als problemes, no sabem veure quins s’han evitat en un entorn legal i controlat, però sí hem vist els que s’han creat, començant per una cua innecessària i que genera més sospites que confiança en el resultat del procés.

El bo i millor que la noticia amagava era la publicació de l’anunci al portal de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya el dia abans. És a dir, que els candidats coneixien l’actuació amb una antelació màxima de 24 hores. 

1.b L’empresa constructora

AQ Acentor és una gran constructora propietat d’un fons d’inversió alemany amb promocions immobiliàries simultànies a diverses ciutats espanyoles. Quan hagi executat les seves promocions al nostre barri haurà construït 680 habitatges, dels quals 193 de protecció oficial.

Al seu web, AQ Acentor informava al gener del 2024 que el nou barri de la Marina del Prat Vermell és la resposta al pla de regeneració urbana aprovat per l’Ajuntament de Barcelona que substituirà antigues zones industrials per immobles residencials de més de 11.800 habitatges amb caràcter social –dels quals un 47 % seran HPO– i sostenible. I encara diu més:

És evident que la constructora considera industrials totes dues marines i la Zona Franca –aquesta sí, industrial de ple dret. Ni tan sols considera que hi habités algú, mariners o obrers de la indústria, al sòl regenerable. Per a la constructora sembla que un pla de regeneració urbana (PRU) consisteix en requalificar sòl industrial que embruta en residencial que s’omplirà de vida amb residents vinguts d’altres llocs, i tothom satisfet.

Tanmateix, no ens consta que al PRU de Barcelona s’inclogui cap actuació al barri de la Marina del Prat Vermell. Per tant, no s’ha de parlar tècnicament de “regeneració del teixit urbà”.

1.c El Pla de Barris

El Pla de Barris de l’Ajuntament per al període 2025-2028 inclou un pla singular per a la Marina del Prat Vermell, que «té un caràcter preventiu» perquè «l’arribada de prop de 30.000 nous habitants els propers 12 anys […] són una oportunitat per al territori, però també poden suposar un perill pel teixit social existent.» (3).

Vet aquí l’ou amagat al reclam publicitari de la constructora. L’interès privat és explicar bondats immobiliàries, i és d’interès públic prevenir i vigilar els defectes per posar-los remei. Per això l’Ajuntament pren mesures «per evitar l’aparició de futures desigualtats i, alhora, assegurar que les oportunitats generades per la transformació reverteixen també en la població actual de la Marina.» (3) El subratllat és nostre

Hi ha un altre actor públic que només treu el cap per al·lusions. Sembla que els HPO es construiran gràcies a l’acord de l’Ajuntament de Barcelona amb el Consorci de la Zona Franca, que cedirà diversos solars (4).
Ens agradaria conèixer el contingut d’aquests acords, perquè si afecta sòl de protecció pública destinat a HPO, la qualificació del sòl vincula per sempre més a la protecció oficial dels habitatges. N’és la base jurídica des de la Llei 17/2019, que reforma la 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, com veurem. I no sabem quines promocions, lliures i concertades a falta de públiques, s’hi han fet sobre sòl públic cedit.

Pla Especial d’Infraestructures. Gràfic publicat a https://www.bcnregional.com/treballs/transformation-of-the-marina-del-prat-vermell-district/

El Pla Especial d’Infraestructures entre la muntanya i el polígon industrial prolonga i renova el teixit urbà actual, que és majoritàriament industrial però no sols.

Dilluns 5 de maig passat, l’Institut Municipal de l’Habitatge va reunir els veïns a la Sala Pepita Casanellas per informar-nos de l’inici del procés d’adjudicació de la promoció Illa Acer, i dels criteris i requisits per accedir a un dels 234 HPO en règim de lloguer i dret de superfície. (5)

1.d Preus d’accés a l’habitatge

La normativa urbanística de Barcelona obliga a les promotores a reservar un percentatge de pisos a preu taxat de venda i també en règim de lloguer assequible (a 10 € / m2 construït)

El preu “assequible” del habitatges lliures d’aquesta promoció va de 326.000 a 473.000 euros segons el nombre d’habitacions (6) i (7).

Es evident que aquests preus de l’habitatge lliure no els poden pagar els veïns dels nostres barris, per qüestió de renda familiar disponible, que voltava els 16 mil €/any el 2021 (8). I els preus de l’HPO són més a l’abast, certament, però cal garantir la igualtat d’accés entre persones igualment necessitades. Qui la garanteix?

Pel que fa a l’HPO, el preu taxat de venda oscil·la entre els 137.100 € i 212.000 € (9), a raó de 2.500 € / m2 construït (a no confondre amb el m2 útil). La superfície construïda va dels 55 als 85 m2.

I els límits de renda familiar per accedir-hi són: amb ingressos d’1 persona, fins a 74.600 €; de 2 persones, fins a 76.800 €; de 3 persones, fins a 80.000; i de 4 persones fins a 82.800 euros… Resulta increïble… ¡Visca l’HPO i els seus llindars de renda!

Una cosa és haver de patir escassetat de sòl públic i privat que es destina a fer habitatge social o HPO, tant de propietat com de lloguer, en zones tensades com la nostra. I una altra és donar el dret a la empresa privada a decidir com gestionar privadament las adjudicacions. Aquesta és una mala praxi, malgrat que aparegui per escrit a les bases de la promoció, perquè no té cap justificació, ni econòmica ni ètica, i és de dubtosa legalitat tot i regulada per la Instrucció 2/2021 dictada por la Agencia de l’Habitatge de Catalunya (AHC).

Solar en zona verda, en espera que es construeixi al voltant. Com qui diu, en guaret fins a la propera plantada. Fotografia de Rafael Ochoa, 25.01.2025

2.           L’Agència de l’Habitatge de Catalunya i les HPO

2.a Tipus de promocions i tipus d’HPO

Els tipus de promocions d’HPO són la pública i la concertada. Per aquesta mena d’habitatges no hi ha oferta privada, per pura lògica de mercat.

A la promoció pública, una Administració posa el sòl públic i una altra hi construeix o concerta la construcció. O tot ho fa una de sola. Parlem de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya.

A la promoció concertada, l’Administració posa el sòl públic i una empresa constructora hi edifica. El promotor està obligat a construir habitatge públic de protecció oficial concertat en una part del sòl.

El Pla urbanístic per al Prat Vermell va acordar al 2019 la construcció del 47,50 % d’habitatge protegit, entre promoció concertada i pública.

D’Habitatges de Protecció Pública n’hi a de diverses classes, com ara els HPPB (Bàsic) els HPPL (de Lloguer), HPPL OC (de Lloguer amb Opció de Compra) i HPPA OC J (de Lloguer amb Opció de Compra per a joves). També trobem habitatges en dret de superfície i habitatges dotacionals de lloguer per a joves fins a 35 anys d’edat i per a persones grans.

Tots els tipus tenen en comú ser de preu limitat i subvencionat per les administracions públiques.

2.b Els HPO concertats

El sistema d’HPO de concert amb promotores privades ni respecta el percentatge d’habitatge destinat als qui vivim aquí de sempre o estem empadronats a Barcelona en els termes que marca el Consorci de l’Habitatge de Barcelona, ni tampoc respecta la bossa de sol·licitants de l’Ajuntament. No dona una oportunitat igualitària als joves d’aquí i de la resta de la ciutat d’entrar al sorteig, oportunitat per evitar que marxin cap a d’altres poblacions amb habitatges més assequibles o en millors condicions.

I la convocatòria d’un dia per a un altre no és transparència. A qui van avisar?, als coneguts dels coneguts?, ¿a persones del barri, de Barcelona o foranes apuntades en una llista de la promotora paral·lela a la inscripció a Habitatge?

Hem vist les cues de la fam d’habitatge digne!

És una vergonya pública que l’Ajuntament hagi permès aquesta actuació davant dels nostres nassos. Perquè al cap i a la fi és qui dona els permisos per construir i, per transparència, qui no hauria d’autoritzar l’adjudicació al promotor concertat, tot i que la Llei catalana l’hi permeti –que no li obliga.

I la vergonya és encara més gran perquè la Generalitat ha col·laborat (legalment) en el despropòsit publicant l’anunci de convocatòria dels interessats al web de l’Agència d’Habitatge de Catalunya. L’ha validat sense demanar explicacions, com qui tramita de rutina. Però no pot ser un acte de simple tràmit, perquè afecta a la resolució del procediment.

3. Quatre pics d’atenció, i un repicó de reflexió

1a. No sabem quines promocions, lliures i concertades a falta de públiques, s’hi han fet sobre sòl públic cedit, a la Marina del Prat Vermell.

2a. No ens expliquen quins problemes ha evitat l’empresa promotora reduint costos d’adjudicació, si l’Administració podia haver-los assumit amb un simple sorteig dins d’una bossa d’inscrits en un registre que compleixen uns llindars de renda màxima familiar.

3a No hi ha hagut transparència en la convocatòria d’un dia per a un altre.

4a No sabem per què l’Agència d’Habitatge de Catalunya ha validat l’anunci sense demanar explicacions d’un acte que resol i posa fi a un procediment.

Som gats vells i ens malfiem que on hi ha cues hi ha negoci amagat, sobretot si són cues provocades per l’actuació de part interessada. Les mans innocents acostumen a donar fortuna en un sorteig.

Continuarà dilluns 2 de juny.

Recursos web

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.