La lloca i la mamella

Mare Coratge i els seus fills, obra de Bertold Brecht representada al TNC la temporada 2001-2002. Fotografia de Teresa Miró, a les actrius Vicky Peña i Laia Marull

Per Rubén Cruz

Enxaneta de la colla castellera de Sants, els Borinots (1993-…). Dibuix dedicat per l’il·lustrador Toni Galmes.

Després de la gran apagada –encara per explicar—, la setmana s’obre amb una altra faula: la de la lloca i la mamella.

Una astuta venedora ambulant sobreviu enmig de la guerra traient partit d’ambdós bàndols sense preocupar-li ni el dolor humà ni la pèrdua dels fills. Sembla mostrar-se protectora, com una gallina que cria ufana els polls de la covada, però la generosa mamella que els alimentava era més aviat el conflicte.

Sí, aquesta és la història de La Mare Coratge i els seus fills que va escriure Bertold Brecht el 1939, en plena voràgine nazi a Europa. Hitler havia envaït Polònia i se la repartiria amb Stalin a canvi de la seva permissivitat.

Però també és una faula d’algú que diu ser generosa i protectora, quan en realitat busca el profit propi.

Tanmateix, la germanor compatida dins la mare pàtria és un exercici de propaganda banal. El mal dels catalans no vol soroll, però el dels espanyols ha de corejar pasdobles cridant Que Viva España per oblidar d’on els ve, el mal: de la necessitat.

La migració de mitjans del segle XX era una sortida per a milions de persones que fugien de la gana i de l’estigma social de ser les roges de casa seva. Filles de la necessitat i de l’estructura econòmica d’un estat feixista. Parlem d’Andalusia i Extremadura sobretot, però també de Castella, Galícia, València…

Divulgación Histórica de Barcelona. Tomo XIV, dirigida per Pedro Voltas BouBou (1974)
Recopilació dels butlletins setmanals de divulgación histórica emesos per Ràdio Barcelona entre 1945 i 1973

Mil anys rebent Catalunya gent de totes bandes per mar i terra i ara resulta que els últims 80 anys pesen d’una manera especial… És clar, si considerem que una part no s’hi ha volgut integrar i que a l’altra li demanaven que recordés els orígens, d’on venen els avis, perquè no votessin al referèndum del 2017. Per no ser catalans, sinó espanyols.

Misericordia (1897), de Benito Pèrez Galdós

Els ho demanava el progre del Pablo Iglesias Turrión, per no dir-los que votessin en contra del dret d’autodeterminació de Catalunya. Deia que si ell fos català no hi votava… I què havia de fer un espanyol de raça, aleshores? El mateix que un català d’arrels andaluses. Aquest és el nivell de la Germanor. O és ibèrica o no és.

Es va comprar un cortijo a Madrid on ara viu com un reietó anat a menys –com la Doña Paca assistida per la criada Benina, la senyora i qui li fa servei a la novel·la Misericòrdia, de Galdós. És l’objectiu de tot l’espanyol de casta, per millor assaltar-ne els cels. Encara ens vol convèncer que tenim pendent la Revolució ibèrica. Tant han remenat els uns i els altres revolucionaris que ja ningú se’ls creu.

Benigna, que tothom coneix com Benina, o Nina, és una bona dona i molt pobra, que demana caritat a la porta de l’església per ajudar a sobreviure a la seva señora Doña Francisca –doña Paca per a la Benina—, una viuda de l’alta burgesia que ha malbaratat en luxes tot el seu patrimoni. En aquell Madrid del segle XIX es troben els marginats i els benestants, que es necessiten per sobreviure els uns i per viure els altres mantenint l’aparença. Com els polítics populistes progressistes i antics rebels d’avui i de sempre.

Fotografia del Canal de la Infanta Carlota publicada a X per Centres Cívics BCN

Perquè Galdós coneixia la Villa y Corte —una ciutat vip a la manera castissa— no hauria pogut situar l’acció a la ciutat de Barcelona, que a mitjans segle XIX ja era bip —burgesa, industrial i proletària.

Perquè la fibra de les indianes provenia de l’illa de Malta.

Barcelona i Catalunya connectada amb la Mediterrània, a on no s’accedia des de l’altiplà peninsular.

Ho dic per relativitzar la idea que Catalunya l’hem enriquida els immigrants amb la nostra feina. Sort que el dictador i Mare Coratge d’aleshores ens va empènyer a marxar i a deixar-nos explotar pels malvats burgesos catalans. Potser hauríem fet millor romanent a les terres d’origen i deixant-nos humiliar i morir de gana pels señoritos a cavall. Per a Catalunya, millor haver vingut a renovar el patrimoni col·lectiu que som ara.

El mateix dilluns hi compareixia també la vicepresidenta Sainz de Santamaria, que es va desentendre de qualsevol responsabilitat personal o de govern.

Vicent Partal

Com tota gran personalitat, el seu retrat té clarobscurs.

Podem recordar-lo com a l’home de dretes que va aplicar amb esperit de primer de la classe i presumint d’austeritat unes retallades socials al pressupost de la Generalitat i la privatització de la Sanitat, els efectes de les quals encara cuegen. Alguns diuen que eren inevitables per salvar-la de la fallida, quan la Generalitat no tenia capacitat d’endeutar-se.

Aleshores, alguns socialistes van marxar a partits catalanistes perquè eren capaços de contextualitzar la situació:

Joan Manau, 2025.05.06

També el recordem com qui va convocar la consulta del 9-N en resposta a la demanda de la Carme Forcadell de posar les urnes… Sembla que la proposta de Mas era convocar eleccions plebiscitàries, amb una força legal equivalent al referèndum que l’estat no volia pactar, però Esquerra preferia el camí vedat per no haver d’anar enlloc.

El Constitucional va condemnar Mas a inhabilitació per a càrrec públic a causa d’haver organitzar la consulta malgrat l’advertiment penal. El 2022, Artur Mas va presentar al Tribunal Europeu dels Drets Humans (TEDH) una demanda contra l’estat espanyol i, quan el seu advocat, Xavier Melero, havia de fer-hi al·legacions i contestar els requeriments del tribunal, no hi va respondre i la demanda es va arxivar per desistiment de l’interessat, ara fa un any. El demandant Mas acceptava que havia hagut un malentès de procediment entre l’advocat i el tribunal. Però jo no li perdono que deixés de reclamar-li danys i perjudicis a l’advocat Melero, els serveis jurídics del qual vam pagar-li entre tots de la Caixa de Solidaritat.

Il·lustració de l’Instagram de Maria Josep Rosanas (2020)

L’extrema dreta es presenta com un regal assenyat per satisfer una suposada extrema necessitat d’ordre, però ens amenaça a tots: primer als de cultura diferent, i després als diferents de qualsevol mena. Però com que jo no soc diferent, no n’he de tenir cap por. Oi que no? Com que jo no tinc res a amagar, no m’importa que el meu govern m’espiï. Amb ironia: hi ha drets de la Pàtria que no entenem els simples mortals.

Elpidio Silva, a la Comissió d’Investigació sobre l’Operació Catalunya, al parlament català 2017.05.30. Una història que es repeteix 8 anys més tard, al Congrés dels Diputats, però per no dir res comprometedor

No compta el nom, sinó la cosa. I la cosa va d’estigmatitzar un col·lectiu humà i acusar-lo de tots els nostres mals. Si ens en desfem, serem feliços i lliures !!??

És clar, hem de mirar el dit en forma d’espasa flamígera, i no els llimbs on es vol deportar-los, on se’ns vol deportar.

Penso que ja vam patir l’expulsió del Paradís quan érem adolescents, Adam i Eva. Els entusiastes de l’Antic Testament –entre els quals els ortodoxos de totes les esglésies i els botxins jueus del poble palestí— diuen que la vam fer molt grossa, i que la divina Justícia va ser proporcional.

Si hem de triar, els que hem viscut després del Concili Vaticà II som més partidaris dels Evangelis –el Nou Testament—i de confiar en la misericòrdia divina —també en la de Benina— per alliberar-nos: que Déu hi faci més que nosaltres.

No importa com li diguem, sinó què hi fa la cosa. Si ataca la vida de les persones és odi, xenofòbia i autoritarisme. En termes de drets humans –de tots els éssers humans— en diem Injustícia criminal o dret penal de l’enemic, que podem esdevenir-hi tothom.

Criteri lògic atribuït al franciscà medieval Guillem d’Occam, que és a l’origen del mètode científic.

Només compten els fets, no les etiquetes. No ens hi deixem enredar per les aparences, que no és or tot el que llueix, ni l’hàbit fa el monjo.

Joan Amades, dita publicada a “Refranys del cos humà”, del cançoner Folklore de Catalunya (1951)

Una mica com la càrrega de la prova davant la Hisenda espanyola, que també és invertida.

I ha conclòs que l’imperialisme espanyol viu de l’enfrontament amb els nacionalismes d’alliberament.

De les esquerres clàssiques –el PCE, el PSOE—, defensores a la foscor de la clandestinitat de l’autodeterminació dels pobles d’Espanya, hem passat a les esquerres ie-ie més modernes –com ara els Comuns i les CUP— que defensen a la llum del dia l’autodeterminació de tots els altres pobles assetjats del planeta. Com més lluny apuntin més els durarà ser necessaris.

D’aleshores ençà, l’estratègia catalana de les lluites compartides ha estat un fracàs absolut, per diverses raons:

Li diuen unitat de mercat espanyol dins de l’universal. I encara més:

Dic jo que també perquè, de lluites compartides, només si són iberistes, lluites de cafè per a tothom. Això de buscar complicitats només funciona en una sola direcció, sense dret a esperar la recíproca. Encara recordo que, mentre anaven passant mesos del 2017 fins el referèndum, esperava jo una resposta emocional des de la part espanyola –potser minoritària— de la població –no dels polítics—, que ens digués que ens estimaven com a catalans, que no marxéssim de casa. Això no va passar de cap manera perquè els mitjans han enverinat l’ambient de catalanofòbia, i els polítics ho tenen molt fàcil per fer-se seguir arborant la bandera espanyola com un símbol identitari d’allò que no som.

Aleshores, interessava un Kossove independent després de la guerra dels Balcans. Tanmateix, Europa no vol una Catalunya independent perquè algú ha de pagar el deute espanyol.

Albert Bertrana i Bernaus, en nom de la Federació de Comitès del Poble Català (FCPC)

Això passa, entre més motius, perquè la llei tributària és poc clara i interpretable –cosa que els hi dona molt camp per córrer als inspectors, que actuen de manera anònima i cobren més com més actes aixequen a més gent. També, el contribuent investigat ha de demostrar que no és culpable. Una mena de picaresca autoritzada que es carrega la presumpció d’innocència.

L’informe analitza la coneguda com Llei Beckham, un règim fiscal especial que ofereix beneficis tributaris a qui trasllada la seva residència a Espanya per la seva feina. N’hi ha també a d’altres països, però els inspectors actuen amb transparència i sense estímuls recaptatoris.

Però no només hisenda maltracta als treballadors d’alt nivell.

Sorprenentment, o no, l’havien presentada magistrats i fiscals jubilats, perquè en actiu no s’hi havien atrevit.

Bon cap de setmana!

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.