
Coneixes la teva perifèria? Els i les alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Montjuïc ho descobriran aquest curs a través del projecte Patrimonia’m, una proposta que uneix literatura, memòria històrica i identitat de barri. La iniciativa es desenvolupa amb el suport del MUHBA (Museu d’Història de Barcelona), i s’articula al voltant d’un nom clau: Francesc Candel.
“Volem que el nostre alumnat entengui d’on venim, què ha significat créixer a la Zona Franca, o al que ara és la Marina, i com això forma part d’un relat més ampli de perifèria i de ciutat”, explica Sergi Falcó, docent de llengua castellana i impulsor del projecte.
A través de lectures com Els altres catalans, Donde la ciudad cambia su nombre, Los que nunca opinan o El empleo, l’alumnat treballa l’obra i el context de Candel, amb activitats de comprensió lectora i debats a classe.
El projecte inclou sortides pel barri i rutes literàries, com la que coordina Genís Sinca, biògraf de Candel, o la visita al Refugi 307 del Poble-sec, per connectar amb episodis de la Guerra Civil i la construcció social del barri.
Sergi Falcó, docent de llengua castellana i impulsor del projecte.
“Volem que el nostre alumnat entengui d’on venim, què ha significat créixer a la Zona Franca, o al que ara és la Marina, i com això forma part d’un relat més ampli de perifèria i de ciutat”
El projecte també posa la lupa sobre altres zones perifèriques de Barcelona, com el Museu de les Cases Barates de Sant Roc o la història del transport urbà a Torre Baró, per comparar processos històrics i urbanístics, i fer visible allò que sovint queda fora del relat dominant de ciutat. L’alumnat de 1r de Batxillerat, des de l’assignatura de Problemàtiques Socials, treballa en paral·lel aquestes idees a través del cinema i la literatura contemporània, amb lectures com La travessia de les anguiles, d’Albert Lladó.
Però aquest no és només un projecte acadèmic: és una aposta per fer créixer la consciència crítica i l’autoestima col·lectiva.
“L’alumnat d’aquí sovint té un caràcter fort i una identitat de barri molt marcada. Però quan sortim del seu entorn habitual, ens trobem que alguns viuen els altres barris com si fossin territoris desconeguts, gairebé com el Far West. Per això volem que entenguin que la perifèria no és una sola: n’hi ha moltes, i de fet, sovint són la part més gran de la ciutat. Les perifèries no són excepcions, són les que acaben definint la ciutat en la seva complexitat”
En aquest mateix projecte, també es treballa la gitanitat com a part fonamental de la realitat del centre, gràcies a la implicació de famílies i professionals com la Luisa Montero, i amb accions com les xerrades de la Fundació Pere Closa, que aquest desembre parlarà sobre presència gitana a les lletres i a la cultura catalana.
Amb un teixit d’activitats que combinen lectura, territori, cultura i mirada crítica, el projecte Patrimonia’m es consolida com una proposta educativa que connecta l’aprenentatge amb la vida.
Perquè saber llegir també és saber qui som. I d’on venim.
Institut Montjuïc


















