El passeig de la Zona Franca es remodelarà amb més verd i un carril bici central

Ahir a la tarda es va celebrar la reunió informativa sobre la remodelació del passeig de la Zona Franca, un dels projectes urbanístics més esperats pel veïnat de la zona.

L’arquitecta en cap de Barcelona, Maria Buhigas, va ser l’encarregada de presentar la proposta del ‘nou’ passeig, amb la principal novetat de la redistribució de les vies que acull. Els carrils bici actuals són motiu recurrent de queixes i malestar, en estar integrats a les parades d’autobús i ubicats arran dels contenidors. Un fet que genera situacions de risc elevat d’accidents i lesions, tant pels usuaris de les bicicletes com pel veïnat.

A més a més, cada banda acull un dels sentits de circulació, cosa que també provoca que no es respecti la mateixa direcció del trànsit. En el dibuix de l’Ajuntament, s’opta per reubicar ambdós sentits al centre del passeig de la Zona Franca, amb una amplada total de 3,8 metres i delimitats per uns parterres amb un ample de 2,4 metres.

El plantejament municipal també explora la pacificació del passeig, amb una ampliació de les voreres, que passarien de ser de 7,5 a 7,8 metres als trams (zones del carrer on hi ha ubicats edificis i, per tant, hi ha espai limitat) i amb un creixement considerable als nodes (àrees amb places o vies convergents que ofereixen més marge d’ampliació, com ara la plaça de l’Orgull) on serien de 10 metres. La proposta, però, no va convèncer tothom, ja que part del veïnat assistent va considerar que la dimensió actual de les voreres és ja considerable.

Sigui com sigui, aquestes voreres amples, amb els nodes com a principal espai de passeig, oci i descans, tindrien la capacitat per acollir major quantitat de verd. Ara per ara, segons dades de l’administració, el passeig de la Zona Franca té un total de 480 arbres, que, amb el nou plantejament, ascendirien fins a 780. En tractar aquest apartat, els veïns i veïnes van plantejar la possibilitat d’eliminar, o si més no, reduir, el nombre de palmeres que hi ha distribuïdes al llarg d’aquesta artèria del barri. “És una planta que no és autòctona, que tampoc ofereix cap mena d’ombra i que, a més a més, serveixen de nius per les cotorres”, apuntava una veïna.

També amb la voluntat de crear un passeig més amable, l’equip tècnic del consistori proposa augmentar els passos de vianants, per tal de reduir la distància que s’ha de recórrer per passar d’una banda a l’altra. Ara per ara, la freqüència dels passos és d’un cada 130 metres, el que es tradueix en un total de catorze. Amb el nou model, es disminuiria la separació a 80 metres, incrementant el total a vint-i-tres passos de vianants.

En un torn obert de preguntes, l’arquitecta en cap va respondre a les consultes, aportacions i crítiques del veïnat, entre el qual hi havia partidaris i detractors del model amb el carril bici central. D’altres trobaven a faltar la presentació de models alternatius, especialment d’aquells que van sorgir del procés participatiu celebrat durant el mandat anterior, com ara la rambla o el bulevard.

De la trobada també va sorgir la demanda que el nou passeig vingui acompanyat de millores en el transport públic dels barris, amb noves línies d’autobús i l’obertura de la parada de metro del carrer Motors.

Unes peticions que van ser recollides pels representants municipals, que es van comprometre a estudiar-les i a celebrar noves trobades amb el veïnat, amb la voluntat que el projecte executiu de la remodelació del passeig de la Zona Franca es deixi enllestit per tal de ser executat el següent mandat.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.