El setembre de 2018 dedicàvem la portada d’aquesta publicació a l’arribada de l’L10 Sud del metro, inaugurat per l’alcaldessa Ada Colau i el president Quim Torra. “El somni de tres generacions”, dèiem, tot i que les noves estacions no resolien del tot la connectivitat cap a l’est i al centre de la ciutat. Per anar a plaça de Catalunya amb aquesta línia, cal desplaçar-se fins a l’estació de la Torrassa i agafar l’L1. En la pràctica, això significa més de 30 minuts. En bus, el temps és similar, depenent del trànsit, però sense els transbordaments.
Tot i això, va ser una fita perquè deixàvem de ser el “barri sense metro” de la ciutat. Després de tantes mobilitzacions, finalment el govern municipal liderat pels comuns ho va impulsar, amb la incidència destacada d’un grup de veïns i veïnes compromesos. Va ser un gest de l’Ajuntament que la Generalitat de Quim Torra va saber aprofitar.
Sis anys després d’aquell moment simbòlic, com ha canviat la mobilitat diària del veïnat? Poca cosa, tret dels desplaçaments cap a l’Hospitalet. El tram central de l’L9 i l’L10 encara no s’ha acabat, i qui es dirigeix al centre continua veient els busos, més saturats però eficients, com l’opció més còmoda i ràpida.
Ara, el govern municipal i la Generalitat han decidit recuperar el projecte de l’L2. L’alcalde Jaume Collboni i la consellera de Territori, Silvia Paneque, han acordat reimpulsar el projecte per fer arribar aquesta línia fins a Montjuïc, la Marina i el Parc Logístic, desencallant una proposta de fa anys. “Maragall ja demanava que el metro arribés a la muntanya olímpica pels Jocs”, recordava Collboni, que qualifica aquesta com una “vella reivindicació” que tornen a posar sobre la taula.
L’acord arriba en un moment en què el metro bat rècords d’usuaris: l’octubre passat es van comptabilitzar més de 44 milions de passatgers. “Però ha d’arribar més lluny, fins al barri de la Marina i a Montjuïc”, defensava l’alcalde.
Actualment, l’L2 acaba a la parada de Paral·lel, però des del 2005 hi havia un projecte per connectar-la amb l’altre costat de la muntanya mitjançant un túnel de 6,3 quilòmetres que travessés Montjuïc. Amb el nou acord, la tuneladora excavarà 5,4 quilòmetres des de l’estació de Parc Logístic fins a Poble-sec, amb un tram addicional de 600 metres que s’executarà amb pantalles.
El perllongament inclourà sis noves estacions: Poble-sec, MNAC, INEFC, Foc, Fira i Parc Logístic. Aquesta actuació permetrà connectar el centre de Barcelona amb tota l’oferta cultural i esportiva de Montjuïc —com l’Estadi Olímpic, el Palau Sant Jordi i el MNAC—, així com els barris de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, la Fira de Barcelona i l’aeroport, de manera més directa.
“Els nous pavellons de la Fira, el nou barri entre Maria Cristina i el Paral·lel, i l’expansió de la Marina del Prat Vermell són motius suficients per reprendre aquest projecte”, va declarar l’alcalde.
L’acord preveu licitar l’actualització del projecte per perllongar l’L2 fins a Montjuïc i la Marina, amb un cost de 4 milions d’euros i un termini de dos anys, com a pas previ a l’inici de les obres.
Pel que fa a l’execució, tindria un cost aproximat de 1.000 milions d’euros, el doble del que s’havia pressupostat fa quinze anys, i manté exactament el mateix traçat previst originalment.
A la Marina celebren la notícia, però apressen mesures complementàries
“Necessitem dinamitzar els nous comerços i evitar que la dinàmica de barri dormitori s’instal·li al Prat Vermell”
Mei Màrquez, presidenta de l’Associació de Comerciants de la Marina:
“És una notícia extraordinària i va en la línia del que ens interessa. Ara bé, això va per anys i, mentrestant, l’Ajuntament ha de guanyar celeritat en la dinamització dels serveis que necessiten els veïns i veïnes del Prat Vermell. Comprar el pa, la llet o accedir a qualsevol altre servei ho tenen difícil. Malgrat que és una necessitat urgent, no s’està treballant per facilitar l’obertura de nous comerços de barri.
Calen accions concretes que ens ajudin a dinamitzar i promoure aquest sector per convidar el nou veïnat a fer vida de barri. Hem d’evitar a tota costa que s’instal·li una dinàmica de barri dormitori, que és el perill si no s’actua per incentivar i facilitar l’obertura de serveis i botigues de proximitat, que millorin la vida dels veïns que arriben.”
“L’Ajuntament, la Generalitat i les empreses de la zona han de tenir una mirada més sensible amb la realitat que vivim.”
Rosalia Fernández, presidenta de la Unió d’Entitats de la Marina:
“És una bona notícia i ens alegra! L’arribada de l’L2 milloraria de debò la mobilitat diària del barri, i esperem que avanci sense entrebancs. Però és igualment important cuidar els projectes i les iniciatives que impulsa el veïnat. Volem que el barri es mantingui unit, i qui fa possible això és, sobretot, la feina de les associacions del barri.
Els recursos sempre són limitats, però els projectes socials, educatius, culturals, esportius, dels comerciants i els mitjans del barri necessiten més suport econòmic. Carregar tant al voluntariat ens està penalitzant i posa en risc la continuïtat de la tradició associativa, que tant ens ha ajudat a avançar a la Marina. Parcs, serveis, habitatges… han estat demandes articulades des de les associacions del barri. L’Ajuntament, la Generalitat i les empreses de la zona han de tenir una mirada més sensible amb la realitat que vivim.”
Cal revisar el traçat de l’H14 i impulsar l’H20, bus que ens ha de connectar amb el Litoral
Sandra Bestraten, veïna i presidenta del Col·legi d’Arquitectes de Barcelona:
“Sens dubte, és una notícia per celebrar, però insistim en la necessitat que gestionem el ‘MENTRESTANT’. Mentre s’avancen els projectes estratègics del metro, també calen actuacions més puntuals, amb un impacte significatiu en la connectivitat, que lliguin el traçat urbà entre les dues Marines. Des del grup d’arquitectes del barri proposem revisar el traçat d’alguns autobusos. Si observem la dinàmica, en general, els autobusos acaben just abans de Montjuïc, i la muntanya s’ha convertit en una mena de tap que impedeix millorar la permeabilitat de la Marina.
Per exemple, l’H14 comença al Paral·lel i arriba fins a Sant Adrià, però com pot ser que no arribi a la Marina? És un barri de Barcelona, i aquesta línia hauria de poder creuar Montjuïc. Una altra actuació important pel barri és la implementació de la futura H20, una línia que ha de connectar el nostre barri pel litoral. Ara mateix, triguem prop de 45 minuts a arribar al centre. També és important treure del calaix la millora del passeig de la Zona Franca per transformar-lo en un eix cívic, com a element de cohesió entre la Marina de Port i el nou barri de la Marina del Prat Vermell. Necessitem la Rambla Lateral.”
“Tenim pendent la parada de Motors de l’L10, és irrenunciable per al veïnat del Prat Vermell i per a l’entorn de l’Institut La Mercè.”
Manel Coronado, president de l’AVV Eduard Aunós i vicepresident del Consell de barri del Prat Vermell
“És una gran notícia i ens dona ànims perquè, de mica en mica, les coses es van movent. De totes maneres, volem aprofitar per remarcar que tenim pendent l’estació de Motors de l’L10. És importantíssima per al veïnat del Prat Vermell i per a l’entorn de l’institut La Mercè. Ara tenim la del carrer del Foc, però per anar d’aquesta a Motors, a peu, es triga prop de mitja hora. L’únic bus que connecta aquests dos punts és el 23, però fa tanta volta que igualment triga prop de mitja hora, més el temps d’espera.
Això incentiva que, al final, la millor manera d’arribar-hi per als estudiants sigui el cotxe privat, amb tot el que això comporta, o que saturin les línies d’autobusos més eficients en les hores punta. Per això, és una estació que, per a nosaltres, és irrenunciable. El traçat ja està fet i la línia ja passa per aquí; cal obrir l’estació. I més si tenim en compte el servei que faria a tot el veïnat i a l’alumnat: 1.800 estudiants s’hi mouen diàriament.”
“Necessitem serveis: comerços i equipaments ja!”
El veïnat d’Eduard Aunós celebra la represa del projecte de l’L2, però també reclama altres actuacions pendents i prioritàries, com, per exemple, la dinamització del comerç de barri, l’arribada dels nous equipaments i la millora dels autobusos o del passeig de la Zona Franca. “Cal parlar dels projectes més urgents, no hi ha cap calendari dels nous equipaments, no sabem res de l’escola, del nou CAP que s’ha de fer i de la resta d’equipaments… No s’ha informat ningú i fa molt que no se’n parla. Llavors, no tenim forma de comprovar si s’avança o no, i la dinàmica indica que no hi ha cap avenç.”
“Necessitem que es dinamitzin els comerços. No hi ha cap forneria, fruiteria, ni tampoc establiments comercials de cap mena. Tampoc veiem cartells de locals de lloguer o venda als baixos dels nous edificis on ja hi ha gent vivint. S’ha de començar a moure ara perquè, altrament, no hi haurà mai res”, reclamaven M. Àngeles Juárez i Ginesa Pérez, de l’Associació de Veïns i Veïnes d’Eduard Aunós, al mercat de pagès organitzat el passat 15 de desembre a la plaça Falset, amb la intenció de convidar el nou veïnat.