La Zona Franca, escenari de les proves del 5G, la tecnologia puntera que Barcelona busca liderar

Text: Victor Recacha

Cirurgies amb el doctor a distància, vehicles connectats o sèries al mòbil en alta definició sense esperar que carreguin. Tot això pot passar a formar part de la realitat que ens envolta de la mà de les tecnologies 5G, que ja s’estan desplegant a Barcelona i que són presents a la Zona Franca a través d’una sèrie de projectes pioners.

El terme 5G es refereix a la 5a generació de xarxes cel·lulars de comunicació telefònica, les xarxes sense fil que donen cobertura als terminals i els interconnecten. En principi, aquestes infraestructures, que requeriran dispositius o antenes molt més distribuïts pel territori, permetran comunicar un gran volum de dades mòbils: 1gbps (un gigabit per segon). I amb una agilitat de resposta situada en el milisegon, és a dir, sense latència o retard.

En tant que ‘capital del mòbil’ i seu del MWC, Barcelona es perfila com a tecnològic 5G: un focus d’activitat i desenvolupament que aspira a ser una de les capitals digitals d’Europa. L’any passat, la ciutat es va postular com a candidata en un concurs de la Comissió Europea per a ser laboratori de proves de tecnologia 5G. La iniciativa va partir d’un acord entre administracions, centres de recerca, universitats i empreses, una aliança que va donar a llum el consorci 5G Barcelona, amb l’objectiu de convertir la capital catalana en el “hub 5G del Sud d’Europa”.

Un altre fet a destacar és el recent desembarcament del 5G de Vodafone. A mitjans de juny, l’operadora britànica va llançar comercialment la connectivitat 5G a Barcelona i unes altres 14 ciutats d’Espanya. Això significa que alguns usuaris ja tenen accés a la nova xarxa en proves.

A més, hi ha en marxa projectes pilot com el quiròfan d’operacions remotes al Clínic, el campus intel·ligent amb sensors IoT (Internet de les coses) a la UPC, proves amb un gran nombre de connexions simultànies (a Passeig de Gràcia), carrers amb conducció autònoma i realitat augmentada per al turisme al 22@ (Carrer Pere IV) o un espai de proves per a operadors al CTTC (Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya, a Castelldefels). El Port de Barcelona també invertirà 10 milions d’euros en el desplegament d’una xarxa 5G portuària que permetrà la conducció autònoma de mecànica pesada.

No obstant això, la Zona Franca és també l’escenari d’un d’aquests projectes pilot. L’entorn de Fira Gran Via ha estat l’escollit per a experimentar amb tecnologies de vehicles connectats via 5G, així com semàfors i vies intel·ligents. Tot això mentre el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) prova d’impulsar l’àrea com “el primer polígon industrial amb tecnologies 5G”.

La Zona Franca va ser, a més, l’escenari (al complex Sertram, a la frontera amb L’Hospitalet) d’una prova de connectivitat 5G que els organitzadors reivindiquen com la primera del món (es va produir al febrer de 2017) entre dos punts exteriors a distància.

Eduard Martín, CEO (director executiu) de 5G Barcelona i director d’informació de MWCB (Mobile World Capital Barcelona), ha explicat a aquest diari que “la ciutat disposa de dos grans escenaris tecnològics”: El 22@ (“desenvolupament d’ecosistema empresarial TIC”), i Sants-Montjuïc, “el gran camp de proves en temps real de la ciutat”.

L’enginyer, que també dirigeix el programa 5G de MWCB, creu que el vehicle connectat en proves a Fira Gran Via el passat MWC demostra que el 5G pot incrementar la seguretat en conducció. Assegura, a més, que la tecnologia permetrà “prioritzar els serveis d’emergències per a conformar vies intel·ligents i serveis de valor afegit”.

No obstant això, Eduard Martín sosté que el seu potencial va més enllà de la indústria, logística o la Fira, i arriba a l’atenció social. Recorda que La Marina va ser (el 2014) escenari de “la primera experiència d’atenció municipal remota amb un punt d’atenció absolutament innovador”. Per tant, conclou que “apropar la tecnologia al servei de la ciutadania ha de tenir en aquesta zona un espai clau”. Del 5G, espera “una millora dels serveis d’atenció a les persones” (en teleassistència, cures de persones soles o grans o bé assistint les persones cuidadores).

D’altra banda, Baltasar Pozuelo, president de l’Associació Empresarial Pedrosa (AEPe), destaca el caràcter estratègic de cara al 5G de l’àre@8, que inclou la Zona Franca, el districte econòmic de L’Hospitalet, el Port, l’aeroport i Fira Gran Via, i que atrau un gran nombre d’operadores telefòniques i empreses tecnològiques de la ‘indústria 4.0’.

A més, segons l’empresari, el projecte àre@8 implica que “Barcelona, a través de Sants, pot sortir al mar”. El motiu és que “algunes terminals del Port quedaran obsoletes”. “En 5 o 10 anys hi haurà un projecte urbanístic d’excel·lència, oci, universitats o hospitals” per a obrir el districte al mar, augura el també director de l’Associació Area8.

De produir-se, estaríem parlant d’un canvi llargament reivindicat i intensament debatut als barris de La Marina. En qualsevol cas, sembla que el 5G, de la mà d’altres canvis, dibuixa grans transformacions a la Zona Franca, la ciutat i el món. Canvis que, com tot apunta, arribaran en confluència amb altres processos de caire tecnològic, econòmic i social, també als barris de La Marina, esperem que per a bé.  

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada