Els estudiants de La Marina aprenen explorant el seu vessant més artístic

Text: Andrea Bello i Alejandra Sánchez

Aquest curs que ara s’acaba, l’art ha entrat a les escoles i instituts de La Marina a través del projecte Caixa d’Eines, emmarcat dins del Pla de Barris. Aquesta iniciativa vol complementar l’educació tradicional amb diferents elements de creació artística, com ara dansa, teatre, música, còmics i ràdio, que han estat promoguts per diferents entitats del barri. D’aquesta manera, s’aconsegueix que escoles i entitats treballin plegades.

Algunes de les activitats d’aquest projecte han estat:

Creant un personatge que representi el barri

Des de La Marina Viva, s’ha recuperat un projecte ja iniciat – On ets, Marina? – que consistia en un concurs de dibuix a les escoles on els alumnes havien de crear la icona de La Marina. La guanyadora del concurs va ser Iris Egea, de l’escola El Polvorí. Precisament aquesta escola ha estat l’escollida per desenvolupar el taller de creació de la gegantona, amb l’objectiu que els petits entenguin i participin construint la identitat del barri. A més, es vol continuar aquest projecte amb els alumnes de 6è de primària fent un còmic sobre la vida del personatge de la gegantona. Segons en Dani Fernández, president de La Marina Viva, el procés de creació del personatge de la Marina ha contribuït a “crear identitat i orgull de barri”.

Dues generacions unides per la música

Des de l’Espai Musical La Bàscula s’ha impulsat l’activitat La Marina Memòria Musical, que consistia en una trobada entre estudiants de 4rt d’ESO de l’Institut Montjuïc i gent gran del barri per reconèixer-se’n  a través del cant, els instruments i la dansa. Segons l’Oriol Nieto, director de La Bàscula, aquesta activitat “els ha permès intercanviar gustos musicals molt diversos i escurçar distàncies entre generacions que semblen molt diferents, però en realitat no ho són tant”. Al final de l’activitat, es presentava una selecció de temes, com ara La Chica YeYe i La Espinita, que els joves han versionat. Ha estat una manera d’apropar dues generacions: la gent gran i els adolescents, alhora que s’ha promogut la creació artística.

Els còmics com a eina de memòria històrica

El Memorial Democràtic de la SEAT ha recolzat l’edició del llibre Les veus de La Marina, un recull de 13 còmics realitzats per alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Domènech i Montaner. Aquesta activitat ha permès als estudiants d’aprendre el procés d’elaboració d’un còmic, alhora que conèixer la història del barri. Segons la coordinadora del projecte, la Maria Esperanza González, l’objectiu ha estat que els estudiants “tinguin consciència de la memòria del barri i de la història de la seva família”.

Hi coincideix, en Tomás Martínez, membre del Memorial, impulsor i col·laborador del projecte “és molt necessari i gratificant que les noves generacions descobreixin i tinguin present la realitat de tot allò que els envolta”.

L’Associació de Mitjans de Comunicació Local és l’impulsora del projecte Ràdio a les escoles. que ha consistit en dues activitats.

Per una banda, uns tallers per aprendre a fer programes de ràdio i d’altra, els debats interescolars.

La creació d’opinió i la comunicació com a eines de futur

Als tallers, els alumnes de cinquè de l’escola SEAT i sisè de l’escola Enric Granados han creat els seus propis programes de ràdio, que finalment han presentat en una emissió a La Marina FM (102.5), en directe des de la plaça de La Marina i davant mestres, companys i familiars.

Pel que fa als debats interescolars, han permès als alumnes de cinquè de primària de les escoles Can Clos, Ramon Cases, Enric Granados i Seat expressar les seves opinions sobre temes com ara el temps lliure, el medi ambient, el feminisme i la situació actual del barri.

Totes dues activitats han servit per millorar les habilitats comunicatives dels estudiants i educar-los en temes que els inquieten, alhora que han promogut el treball conjunt de les diferents escoles del barri.

La dansa, el teatre i el moviment per conèixer-se a un mateix

El Graner, centre de moviment i creació, també ha participat amb una activitat de quatre mesos i mig de durada, amb els alumnes de l’Institut Montjuïc. El resultat final ha estat l’espectacle Manual per a pensar junts, en què els estudiants han reflectit l’aprenentatge adquirit. “Una manera de pensar en el moviment del cos tenint major consciencia d’aquest, i al mateix temps reforçar el treball en equip i la coordinació amb els companys”.

La companyia del Teatre dels Sentits, La Inefable, ha treballat la relació entre el cos, el moviment i els sentiments amb els nens de 3r i 6é de primària de l’escola Enric Granados i Can Clos. Després de diversos tallers els alumnes han presentat les seves obres anomenades: Baba Iagà, basada en un mite de la cultura eslava i El Viatje, on els alumnes han explicat el significat de viatjar i els rituals que l’envolten.

Una escola molt més oberta que treballa en xarxa amb les entitats del barri

El projecte Caixa d’Eines fa palesa la nova orientació que està prenent l’educació, que ja no només s’imparteix a l’aula, sinó que comprèn moltes altres disciplines. L’art entra a les escoles de La Marina i ho fa de la mà de les entitats del barri, tot contribuint a enfortir les relacions entre escoles i entitats i a cohesionar el teixit social del barri.

D’aquesta manera, tal com afirma el tècnic del Pla de Barris, Thomas Louvat, al programa Portes Obertes, de La Marina FM,  “les escoles creen vincles amb el teixit associatiu i cultural del barri”. A més, Louvat destaca que “Caixa d’Eines és una iniciativa que sobretot contribueix a generar igualtat d’oportunitats en apropar la cultura als més joves sense distincions de classe social o poder adquisitiu”. El projecte neix a partir d’un diagnòstic “alarmant” que es va fer des del Pla de Barris i que concloïa que els nens i nenes de La Marina no tenien el mateix accés a la cultura que els estudiants d’altres barris. També ha coincidit en un canvi en el plantejament en la forma d’ensenyament per part de les escoles que ha permès crear projectes que trenquen amb els esquemes tradicionals. Així, nens i joves busquen noves formes d’aprendre, nous oficis i noves formes d’expressió, enriquint el seu coneixement alhora que amplien el seu vincle amb el barri.

Per això, Louvat afegeix que un punt clau ha estat el fet de tenir entitats molt actives, amb ganes de treballar i amb projectes ja desenvolupats o amb idees força clares del que volien fer. “Creiem que havíem d’escoltar les necessitats del barri”.

No obstant això, la nota negativa de la Caixa d’Eines la posa la dificultat per garantir la continuïtat de molts projectes. El seu finançament és una preocupació tant d’entitats com de l’administració. La continuïtat del projecte està assegurada pel proper curs 2019-2020, però, més enllà d’aquest període, el futur de les iniciatives és incert. Segons les entitats, “molts dels projectes no es podrien dur a terme sense aquesta ajuda extra”.

Totes les entitats, equipaments, escoles i tècnics que han participat del projecte reconeixen com ha estat d’enriquidora l’experiència i esperen que, en un futur pròxim s’aconsegueixi una manera de fer-los sostenibles, ja sigui amb la continuïtat del Pla de Barris o amb una altra alternativa.

 

 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.