“Estic contenta que puguem fer avui aquesta entrevista, ja que no t’explico el que farem, sinó el que hem fet”

Entrevista a Marta Labata, directora de la xarxa d’autobusos de TMB


 El 15 de setembre de l’any passat, la històrica línia 9 d’autobús va deixar de circular definitivament. En el seu lloc, es va implantar l’H16, que fa un recorregut similar, però amb dues diferències principals: d’una banda, allarga el recorregut per un dels extrems, concretament des de la Plaça Catalunya fins a Sant Adrià de Besòs i, d’altra banda, no circula per la Gran Via en el tram comprès entre Plaça d’Espanya i Plaça Catalunya, sinó que ho fa pels carrers paral·lels de Sepúlveda (anada) i Floridablanca (tornada). Davant d’aquests canvis, molts veïns han expressat el seu descontent a través de xarxes socials o en moltes reunions veïnals. Principalment, es queixen que el recorregut és massa llarg, a més, hi ha pocs autobusos que el facin, i el temps està molt mal gestionat, ja que moltes vegades l’H16 tarda uns 15 minuts en passar.

Davant la problemàtica existent amb la substitució de la línia 9 d’autobús per l’H16, Marta Labata, directora de la xarxa d’autobusos en TMB, assegura que en aquests moments el barri de la Marina està molt ben comunicat ja que s’han dut a terme actuacions per millorar-ho.

Presentació de la nova xarxa

No s’està canviant una línia, sinó que s’està creant tota una Nova Xarxa d’autobusos d’altes prestacions que presenta tres grans millores respecte al model que hi havia fins ara. Primer de tot, la xarxa funciona amb la lògica de traslladar-se d’una punta a l’altra de la ciutat de Barcelona fent un únic intercanvi, a través d’una malla de línies verticals, horitzontals i diagonals que imiten el llenguatge del metro. Des del punt de vista del disseny, es dóna una viatge molt intuïtiu, assegura Marta Labata, ja que “fins l’any 2012, teníem una xarxa que era bàsicament una suma de moltes línies i resultava molt difícil fer servir de manera intuïtiva. Fins i tot l’anomenàvem el plat d’espaguetis”.

En segon lloc, l’oferta és molt fiable. L’autobús passa sempre entre 5 i 8 minuts, assegura Labata, i s’amplia l’hora punta des de les 7 del matí fins les 9 de la nit. El tercer element que introdueix aquesta xarxa és tota la informació que s’ofereix al client, des de que està a casa seva i decideix agafar un autobús amb totes les eines de planificació del viatge (webs, APP’s, etc), fins arribar a la parada i trobar tot tipus d’informació on time.

Trams paral·lels

Una de les queixes dels veïns era que l’H16 deixés de circular per la Gran Via. Davant d’aquesta demanda, Labata explica que a part de la visió línia, hi ha la visió xarxa. Per l’eix de la Gran Via ja hi circula l’H12, i es pretén donar cobertura territorial a un altre tram. La idea és que cada 400 metres durant tot l’Eixample hi hagi oferta de línia d’altes prestacions, per tant “no tenia sentit que hi poséssim dos eixos anant per la Gran Via”, afegeix la directora d’autobusos.

 La substitució de la línia 9

Principalment la substitució s’ha fet seguint la lògica de xarxa que s’ha de poder arribar d’un extrem a l’altre de la ciutat de la manera més ràpida i directa possible.

A més, TMB ha fet una actuació extraordinària que no fa normalment, afegeix Labata. L’H16, la línia 37 i la 109 en el tram comú, que és el passeig de la Zona Franca i la Gran Via fins Plaça Espanya, s’han tractat com si fossin una única línia. D’aquesta manera no tan sols hi ha l’oferta de la línia H16 , que segons assegura la directora, funciona tot el dia en un interval d’entre 6 i 7 minuts, sinó que tota la gent que vol anar fins a Plaça Espanya té un bus cada 3-4 minuts.

Millora substancial respecte a la línia 9.

Actualment hi ha una regularitat del 85%. Tot això és comprovable i es pot saber ja que els autobusos estan localitzats per GPS i indicadors per saber la qualitat de l’oferta. És cert que existeix un 15% de marge d’error, que sol ser quan es produeixen avaries o problemes amb vehicles, però és molt improbable que l’H16 vagi amb 15 minuts de retràs, assegura Labata.

Actuacions davant les queixes dels veïns

La directora d’autobusos explica que un parell de mesos enrere els van arribar queixes, i davant d’aquestes, s’ha actuat. A partir de mitjans de novembre s’han establert una sèrie de millores, sobretot a la línia 109 i a la 37, millorant l’interval, posant més reforços amb cotxes articulats i dos vehicles més a la línia 37 en dies laborables. Ja que l’eix està planificat entre totes les línies alhora, la mitjana d’espera entre l’H16, la 109 i la 37 és molt menor, i cada 3-4 minuts passa una autobús cap a Plaça Espanya.

“Després d’aquestes millores i la darrera reunió que vam tenir amb els veïns, la valoració que fan els usuaris a les enquestes sobre l’H16 és molt positiva”

 

Preferències en l’H16

Part del barri declara sentir-se tractat com un “barri de tercera” per part de TMB. D’una banda, pel mal servei de busos que hi ha hagut durant els últims mesos, i d’altra banda, perquè no els arriba el metro que fa tants anys que reclamen. Davant d’aquestes acusacions, la directora de busos manifesta que en moltes ocasions es dóna prioritat a l’eix de Zona Franca, i davant de qualsevol incidència es reforça abans aquest eix que qualsevol altre. De fet, la cotxera més gran de Barcelona és la que serveix a la Zona Franca.

“Si es parla de fa dos mesos, el descontent és justificable, però el pla de millora que s’ha implementat des de fa poc és molt potent”.

 Per tant, la valoració general de la directora és molt positiva, ja que explica que després de les tres o quatre reunions que han tingut amb els veïns han pogut diagnosticar bé quin era el problema i s’han fet una sèrie d’actuacions consensuades amb els veïns a través de les seves entitats. Fins i tot, s’atreveix a declarar amb contundència: “Avui repto a qualsevol a buscar un lloc de Barcelona que tingui una millor oferta de bus que aquest barri. De fet, és un dels pocs barris que té dos eixos d’altes prestacions: la V3 i té l’H16”.

Fotografia: Agustín Forteza 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.