Entrevista a en Pere Navarro, Delegat de l’Estat al Consorci de la Zona Franca

En Pere Navarro durant l'entrevista amb La Marina

Fotografia:Ibtissam Chakkour

A la seva llarga trajectòria destaca com exalcalde de Terrassa (2002-2012) i exprimer Secretari del PSC (2011-2014). A l’àmbit privat s’ha centrat en la direcció estratègica de planificació territorial i desenvolupament humà. En Pere és un home pròxim i amb marcat interès per qüestions socials. Ens rep al seu despatx, on respon les nostres preguntes i alhora s’interessa per aquest petit món al peu de Montjuïc, que és la Marina.  

El  Consorci ha propiciat un debat sobre un barri pels mil·lennials a la Marina. Quina és la idea?

La idea és dedicar una franja del barri de La Marina a fer un tipus d’habitatges que serveixi per retenir el talent de persones joves, formades, i que puguin tenir espais de comunitat per viure-hi però també per treballar-hi. Són experiències que estan funcionant en altres països i creiem que cal reflexionar-hi. Un cop tinguem la conceptualització una mica més aterrada, intentarem fer un pla per fases perquè això sigui realitat.

A La Marina hi ha infraestructures tecnològiques molt importants, però ni els veïns en són conscients.  Què es pot fer des del Consorci per fer atractiva aquesta zona no només per treballar sinó també per a viure-hi?

Intentem fer divulgació del que està passant en aquesta part de la ciutat perquè ens adonem que, malgrat ésser un lloc on hi treballen milers de persones diàriament, la gent no sap què s’hi fa. De fet, el Consorci de la Zona Franca, el polígon de la Zona Franca, el Port i l’Aeroport és l’àmbit d’infraestructures més gran d’Europa, això vol dir que és impressionant, no només pel potencial de futur sinó també de present.

Tres d’aquestes infraestructures molt importants estan a La Marina des de fa molt de temps, i en canvi, els indicadors socials mantenen el barri situat a la cua de la ciutat. Què pot fer el Consorci per contribuir a revertir aquesta situació?

El primer és conèixer-nos entre els que hi som, saber que existim i treballar en mútua col·laboració. Segurament com a sector productiu podem aprofitar l’existencia d’un barri al costat del polígon industrial, des del punt de vista dels serveis, i de moltes altres coses, i segur que el barri pot aprofitar ésser al costat d’una gran àrea de producció no només de Barcelona sinó de Catalunya, d’Espanya i d’Europa.

Això a la pràctica com es concreta? Per exemple, les entitats veïnals creuen que el fet que aterri una universitat al territori pot afavorir una altre dinàmica. Com ho veu vostè?

Com a sector públic, hem de crear condicions perquè tothom pugui viure dignament. Sabem que els joves no viuran de l’ofici que fins ara tenien els seus pares i avis. Hi estem compromesos amb intentar que els currículums del món educatiu s’adeqüin a la rapidesa en la qual es mou el món econòmic en aquest moment. En aquest sentit, contínuament generem espais de trobada que són oportunitats per a tothom.  

Han d’haver-hi programes concrets i específics pels joves de La Marina?

Crec que no podem parlar en genèric dels joves de La Marina perquè són individualitats. El més important és que s’organitzin i ofereixin interlocutors per tirar endavant aquestes propostes. Mentrestant, podem parlar amb algunes entitats que ja existiu a La Marina, que podeu fer d’interlocutors o elaborar projectes o programes que facilitin aquesta integració als projectes econòmics. Tenim una barrera física important que és la via del tren i el cinturó litoral. Però a banda, crec que també tenim barreres mentals que hem de destruir. En funció que caiguin podrem alimentar aquesta relació que pot ser molt beneficiosa per ambdues bandes.

Coneix el barri? Com el definiria?

A la meva altre vida vaig ser candidat a alcalde i em vaig reunir amb moltes entitats del barri, per tant conec La Marina, però les persones que l’han de definir són les que hi viuen i les que el viuen, que no és el mateix.

La Marina no només és un barri que reivindica, sinó un que existeix, urbà i plural. És el barri que connecta aquesta gran ciutat que és Barcelona amb la ciutat productora, que és el polígon de la Zona Franca. Saber explotar aquesta funció de frontissa pot obrir un futur molt interessant per La Marina.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada