Expectativa davant la notícia del trasllat dels quasi 3 mil funcionaris de la Generalitat a La Marina

34

Fa unes setmanes la Generalitat va fer oficial la inauguració de les obres dels dos edificis que acolliran a aproximadament 3 mil funcionaris en La Marina en el 2019 o el 2020. En un acte en el carrer Urani i amb tots els focus de la premsa, va ser el mateix vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, qui va ressaltar, entre altres aspectes, el dinamisme que aportarà aquest trasllat al barri. A més d’això, a prop de 300 funcionaris de l’Agència Tributària de Catalunya, abans situada al cèntric carrer Fontanella, porten treballant des d’abril a l’edifici T, situat en el Passeig de la Zona Franca, 46.

Abans de traslladar-se, els sindicats van negociar amb l’administració busos llançadores a causa de les conegudes deficiències de transport en La Marina. Cada dia en surt una des de Plaza Catalunya, té una parada en Plaza Espanya i arriba a l’edifici. Uns altres opten pels seus vehicles particulars perquè l’edifici també compta amb pàrquing a les plantes soterrani.

Molt és el que s’ha escrit i parlat en els mitjans locals sobre les polèmiques decisions de l’administració d’instal·lar constantment les deixalles de la resta de la ciutat en aquest territori. Però aquesta vegada és diferent, la notícia del trasllat dels funcionaris ha generat expectatives en la majoria dels veïns. Per què? quin impacte tindran tots aquests canvis al barri? què aportarà La Marina als que vénen i quina aportació faran ells al veïnat?

“El primer és que per fi comencem a ser ciutat i deixem de ser raval” és l’opinió de Jaime Pérez, arquitecte de formació i veí de la Marina. Considera que la nova situació generarà més dinamisme i ajudarà a millorar o a fer que funcionin alguns serveis “en els quals sempre hem tingut dèficits”.

“Quan aterrem aquí la primera sensació positiva que tenim és la d’assossegament i això pot ser aquí no es valora però jo personalment sí, perquè és molt relaxant”, així s’expressa el Delegat Territorial de l’Agència de Catalunya a Barcelona, Víctor Pàmias, quan se’l pregunta quina sensació li va donar el barri només hi arribar.

Víctor Pàmias, Delegat a Barcelona de l’ATC

Quan aterrem aquí la primera sensació positiva que tenim és la d’assossegament i això potser aquí no es valora, però és molt relaxant

Vulguis o no, si estàs al centre de Barcelona, continua Pàmias, els edificis són alts i amb pocs espais oberts. “Aquí la sensació és que veiem muntanyes, horitzons, núvols i a més a més el estat diari de la climatologia”. I efectivament a l’edifici T no hi ha façana que tapi la vista, allà on es miri des de l’interior es veu als quatre vents.

dsc01299
Edifici de l’ATC al Passeig de la Zona Franca

Però si hi ha un col·lectiu especialment content amb la notícia del trasllat dels funcionaris és el gremi dels comerciants. Ivan Ruiz, el seu president va valorar-ho positivament “perquè fa que la Marina creixi” i suposa més possibilitats al comerç de la zona.

La majoria dels bars i terrasses properes ho confirma. Cal Tete del carrer de Mare de Dèu del Port, per exemple, ha hagut d’incorporar una persona més per a l’atenció. Antoni, el seu gestor, assegura que des de l’obertura de les oficines dels funcionaris es nota molt de moviment tant al matí com al migdia.

La mateixa opinió comparteix Carmen, del Bar Rte. Flores. Cap a la una acaba de servir els esmorzars i ja és l’hora dels dinars. El seu és un negoci familiar però assegura que de continuar amb aquest ritme també es veurà en la necessitat de contractar una persona més.

“Hi ha molts bons restaurants a La Marina i altres hauran d’elevar el seu nivell , el repte és que la gent s’animi a conèixer el barri i a sortir caminant, per això també és molt important un Passeig de La Zona Franca atractiu, d’aquí la nostre reivindicació. A més a més fa poc s’ha instal·lat un Domino’s Pizza i hi ha rumors de que es construirà un Burger King. Són factors i  empreses que ajudaran a dinamitzar el barri” afirma Ruiz.

Sobre la necessitat d’altres serveis com llars d’infants o gimnasos, Pàmias assegura que el ritme de treball i la tradició de l’organisme encara no els requereixen. “De moment ningú s’ho ha plantejat seriosament”, afegeix. Jaime Pérez raona aquesta lògica. “Fins i tot quan arribin els més de 2 mil funcionaris trigarem massa anys perquè realment es noti l’impacte en el dinamisme del barri”. Assegura que encara que avui es tendeix a tenir l’habitatge a prop del lloc de treball i malgrat la urbanització en construcció del Prat Vermell s’haurà de projectar molt més atractiu per a que amb els anys la gent s’acabi establint al barri, que al seu parer seria l’ideal. “El seu nivell adquisitiu obriria la necessitat d’altres serveis de consum cultural que ara no es produeixen al territori”, conclou.

Projecció dels nous edificis que es construiran
Projecció dels nous edificis que es construiran

En canvi hi ha altres beneficis que no trigaran gaire. L’arquitecte i el president dels comerciants coincideixen al senyalar que indubtablement un dels millors i majors avantatges serà l’aportació dels nouvinguts per a treure l’estigma d’altres èpoques del barri; pel seu aïllament del centre de la ciutat. L’ATC dóna servei a prop de 500 persones diàries i segons el seu Delegat  des que es van traslladar no han notat cap canvi considerable en la recaptació. Tampoc té constància de cap queixa dels contribuents per la distància. Pàmias s’assabenta de totes les que es deixen per escrit al circuit de queixes que té l’entitat.

“Molts dels meus clients de la resta de la ciutat quan visiten el meu local al barri es sorprenen perquè mai hi havien estat o perquè feia anys que no el trepitjaven”, explica Ruiz a temps que manifesta el seu entusiasme perquè “el barri es posarà més guapo i més gent el coneixerà”.

La qüestió del metro.

Tot fa pensar que amb aquest canvis, un sobre tots els beneficis dels que gaudirà tot el veïnat de La Marina, serà la tan esperada arribada del metro. Així ho indiquen els compromisos de l’Ajuntament i la Generalitat per reprendre les obres i que encara negocien la fòrmula de traspàs de pressupostos. Si el 2019 o 2020 seran al barri a prop de 3 mil funcionaris, a més de la gent que es mourà per la prestació dels serveis, un transport adequat es torna més que obligat. Del contrari, es requeririen llançadores per a tots els nous funcionaris i no resultaria l’estalvi que la Generalitat tan ha publicitat amb la decisió dels trasllat de les seves oficines a La Marina i d’altre banda la pressió de la resta de la ciutat – amb la conselleria d’hisenda aquí- no és la mateixa que només la dels veïns d’aquest territorio. 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here