“Un món d’artistes” a l’escola Pau Vila.

Malgrat les contradiccions que s’incorren en matèria educativa al país, les escoles no es rendeixen i afloren les iniciatives, explorant les mil i una possibilitats de treballar, millorar i innovar a l’educació en un moment en què les dinàmiques d’aprenentatge, poc evolutives durant llargs anys, de cop i volta són tan canviants i la societat sembla més dinàmica que mai. Un repte per a la comunitat educativa.

D’aquest repte conversem amb Roser Noguera, tutora de sisè del CEIP Pau Vila del barri, i amb Rosa Barquero, professional de Art-teràpia de la Casa Amarilla, institució amb la qual actualment l’escola treballa el projecte “Un món d’artistes”.

Noguera explica que fa 12 anys l’escola va buscar el suport de les universitats que formaven a professionals en art-teràpia. A l’inici les teràpies solament es treballaven de forma individual, segons les característiques de l’estudiant que tingués necessitats específiques. Els que havien sofert dols o passaven per algun problema a casa i que els pares no podien permetre’s pagar-la, per exemple. Però fa tres anys van decidir apostar per les teràpies grupals i van començar a fer-ho amb els estudiants de sisè de primària.

Rosa Barquero ens explica una sessió d’art-teràpia: “Entrem a la sala. Les cadires estan disposades en cercle. Els materials sobre la taula de treball i les finestres obertes de bat a bat. Ens prenem un temps per centrar-nos en el “aquí i ara”. Els nens porten al cercle aquells temes que més els interessen i al cap de quinze minuts d’intercanvi tots comencen a treballar en les seves obres amb els materials que ells mateixos decideixen. Al final hi ha un temps per compartir- és opcional- l’obra creada amb tot el grup”.

Les sessions es realitzen durant una hora i mitja cada setmana.  La principal diferència amb una classe tradicional d’art és la metodologia no directiva que s’aplica: “Els alumnes van necessitar un temps per aprendre a gestionar el seu propi temps, doncs ningú els indica què han de fer, ni com fer-ho”.

Algunes vegades hi ha estudiants que decideixen treballar durant diverses classes una mateixa obra i alguna vegada algú ha tingut la idea clara que aquest dia no volia fer res. Tot és segons com cadascú porti el seu procés, se’ls respecta aquesta decisió, que sol durar molt poc. Generalment, en veure l’ambient i els companys, en una estona ells sols es posen a treballar, explica Barquero. Utilitzen els materials unes vegades per jugar i altres vegades per comunicar qüestions personals amb major o menor intensitat, afegeix.

 En el fons tenen una mica de por perquè a l’escola estan molt segurs i protegits i ara ve una etapa desconeguda que és la de l’institut. Es separaran i això és una cosa que a alguns, segons el caràcter, els angoixa més que a uns altres, intervé la tutora. Alhora serà l’últim any que estiguin junts i amb les obres, puntualitza Barquero, surten qüestions més personals referents a temors que viuen, propis de la seva edat.

Cada sessió busca afermar en els estudiants l’autoconeixement, la lliure expressió de les emocions, el reforç de l’autonomia i l’autoestima. Algunes de les expressions dels estudiants, del que els va agradar, recollides en un test de l’avaluació del projecte realitzat l’any passat van ser: “Ser lliure per crear”, “els moments de riure” “que puc crear tot el que vulgui” “obrir-me a la gent, m’ha costat, gairebé no ho aconsegueixo” “estar amb els companys, veure el que fan i poder confiar en ells”.

No obstant la bona experiència i la seva clara aportació a l’educació sobretot emocional i de valors dels nens, la continuïtat del projecte durant la següent gestió escolar no està garantida. Dependrà de l’aprovació d’una subvenció que la fundació Casa Amarilla ha sol·licitat al districte, doncs fins a l’any passat estava finançat des de l’ajuntament central. L’escola ja s’ha pronunciat encantada amb el projecte i esperen rebre una resposta positiva del districte de Sants Montjuïc.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada