El Port de Barcelona posa en marxa un projecte de remolcador impulsat per gas natural

Aquesta tardor també s’inicien les proves pilot d’un generador mòbil per a subministrar electricitat a vaixells ro-ro

El Port de Barcelona ha endegat un projecte de remolcador a gas natural, inclòs en el seu Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire i en el programa CORE LNGas hive, cofinançat per la Unió Europea (UE), coordinat per Enagás i liderat per Puertos del Estado. Aquest nou projecte s’incorpora als que ja estan en marxa, alguns dels quals entraran en la fase de prova pilot durant aquesta tardor.

El Port i les empreses de la Comunitat Portuària de Barcelona estan implicats de forma activa en el desenvolupament d’aquests projectes destinats a reduir de manera efectiva les emissions contaminants de l’activitat portuària. La setmana passada van celebrar-se les reunions dels socis integrants de tres projectes pilot basats en l’ús de gas natural com a combustible alternatiu per a naus, vehicles i maquinaria al Port de Barcelona: l’adaptació de dues straddle carrier a gas natural, la posada en servei d’un generador mòbil per a subministrar electricitat a vaixells ro-ro i el disseny d’un remolcador impulsat per gas natural.

Aquests projectes que s’estan desenvolupant a Barcelona volen ser una solució versàtil i flexible per a minimitzar les emissions als ports, ja que han estat dissenyats per a ser eficients i amb uns costos molt reduïts amb l’objectiu que puguin ser aplicables a qualsevol vaixell i en qualsevol port europeu.

Estudi de viabilitat econòmica

El projecte de remolcador impulsat a gas natural inclou totes les fases de disseny i viabilitat: estudi de les necessitats i prestacions del remolcador, disseny conceptual, estudi de la logística del subministrament, anàlisi de riscs, anàlisi tècnic de l’operativa i estudi de la viabilitat econòmica de l’explotació.

Així, l’objectiu del projecte és dissenyar un tipus de remolcador impulsat a gas natural que sigui competitiu, tant des del vista econòmic com operatiu, respecte dels remolcadors que operen actualment al Port de Barcelona. Durant la reunió d’aquest projecte també va aprovar-se el seu pressupost, superior als 190.000 euros, i el calendari, que preveu la seva finalització el desembre del 2018.

Unitat mòbil generadora per a vaixells ro-ro

El projecte per a posar en servei una unitat mòbil generadora elèctrica a gas per a vaixells ro-ro durant l’estada a port, substituint el funcionament dels motors auxiliars de la nau, també avança a bon ritme.

Els socis integrats en el grup de treball encarregat d’aquest projecte han finalitzat bona part de les fases, la unitat mòbil generadora elèctrica ja està al Port de Barcelona i s’espera l’arribada dels tancs de GNL durant les properes setmanes. També està molt avançat l’adaptació de les connexions elèctriques i del panell de control del vaixell L’Audace, de la naviliera Flota Suardíaz, amb el qual es realitzarà aquesta prova pilot durant els propers mesos.

La unitat generadora i els tancs de GNL s’han instal·lat dins de contenidors de 40 peus per tal que pugui viatjar a bord del vaixell ro-ro durant els trajectes entre ports i també siguin de fàcil càrrega i descàrrega i ràpidament instal·lables al moll on atraqui el vaixell. El projecte, coordinat pel Port de Barcelona, comprèn l’anàlisi tècnica i de viabilitat econòmica; l’anàlisi d’emissions dels motors dièsel ja existents per a poder comparar-les amb les del motor a gas; el disseny i construcció del motor generador elèctric i dels tancs per a GNL i les seves respectives connexions i les modificacions necessàries tant al vaixell com al port; entre d’altres. Barcelona, Vigo i Tenerife són els ports on durant els propers mesos es faran les proves pilot d’aquest projecte.

Straddle carriers a gas natural

La posada en funcionament de dues màquines straddle carrier propulsades a gas natural és el tercer projecte que ha estat valorat la setmana passada. El projecte compta amb la participació de les dues terminals de contenidors del Port –APM Terminals Barcelona i BEST– que n’han cedit les màquines i consisteix en la modificació dels motors de dues straddle carrier propulsades a dièsel perquè puguin funcionar amb gas natural (motors dual-fuel o motors 100% gas) i la incorporació dels corresponents tancs de GNL.

El projecte, pioner a les terminals de contenidors de la Mediterrània, inclou l’anàlisi de les necessitats d’aquestes màquines; la viabilitat tècnica de l’adaptació de les straddle carrier; el disseny de la logística de subministrament de gas natural a les màquines i les seves mesures de seguretat; la mesura i comparació dels consums i emissions que generen els diferents combustibles; i la realització d’una formació específica per al personal implicat en l’ús i manteniment de les straddle carrier impulsades per gas natural.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.